کد خبر: ۵۳۲۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴

رییس کل دادگستری تهران: قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالتند/بهترین قانون اساسی دنیا را داریم

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: همانقدر که بین منشور کوروش و روح القوانین و منشور سازمان ملل متحد فاصله ای با بحر عمیق با قرآن وجود دارد میان عدالت در جامعه اسلامی با عدالت در سایر جوامع حقوقی نیز فاصله وجود دارد؛ زیرا در آن‌جا عدالت زاییده فکر بشر است ولی اینجا عدالت تحت اراده خدا و الهی است.
آفتاب‌‌نیوز :
اسماعیلی در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و  یاد معمار دستگاه قضایی؛ آیت الله شهید دکتر بهشتی و همه شهیدانی که برای برپایی قسط و عدل جان خود را تقدیم کردند، گفت: در مراسم هفته قوه قضاییه که محضر مقام معظم رهبری حاضر شدیم در تکریم قوه قضاییه مطرح شد که هفته قوه قضاییه در کشور ما شهادت بنیان است. باید در محضر شما هم عرض کنم که عدالت در مکتب اسلام و مکتب علوی شهادت بنیان است.

وی عنوان کرد: ما در نظام عدالت این افتخار را داریم و نباید در جمع و مجلس و  محفل ما این ارزش‌های مقدس کمرنگ جلوه کند. خوب می‌دانیم که انسان به جهت برخورداری از امتیاز عقل ذاتا و به ما هو انسان از منظر تمامی مکاتب فکری ، عقیدتی و حقوقی اشرف مخلوقات است. هیچ مکتبی را نمی‌یابید که انسان را اشرف مخلوقات بداند. حتی اگر انسان را مخلوق نمی‌داند و قائل به خالق نیست باز هم انسان را اشرف موجودات می داند. اشرف مخلوقات به تعبیر ما و اشرف موجودات به عقیده لائیک ها، اگر در جامعه ای بی قانون و بی عدالت زندگی کند از هر درنده ای درنده تر و از هر حیوانی پست‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی افزود: آنان‌که که ادعای حقوق بشر دارند اما در این ایام بر آبهای نیلگون خلیج فارس هواپیمای مسافربری ما را زدند و به فرمانده ناو مدال افتخار دادند. آنانی که در همین روزها در کشور به اصطلاح مهد آزادی اجتماع منافقین را برپا کردند. کسانی که دست‌شان به خون ۱۷ هزار شهید این کشور آلوده است، کسانی که  در این کشور، رییس جمهور، نخست وزیر ، رییس دیوان عالی کشور و مردم کوچه و بازار را کشتند، امروز این درندگان و کسانی که داعشی های دهه 60 کشورمان بودند و کسانی که رسوایی را به جایی رساندند که در دوران دفاع مقدس به صدام پیوستند را فراموش نکنیم. ما قرار است ازحق دفاع کنیم.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: اما خدای مهربان ما عقل را به عنوان رسول درون در نزد یکایک آحاد جامعه بشریت به رسمیت شناخت براساس یک شناخت دقیق و عمیق و نیاز سنجی جامع این‌گونه تعریف کرد که این عقل به تنهایی نمی تواند بشر را به هدایت  رهنمون شود؛ فلذا برای جامعه بشریت پیامبران را فرستاد و به صرف ارسال رسل بسنده نکرد. چون پیامبر هم از جنس همین بشر است. کتاب را او داد به ترازوی دست ساز بشر برای سنجش و معیار هم اعتماد نداشت. وقتی از عدالت سخن می گوییم منظور عدالتی است که نیاز فطری بشر است. خداوند به این نیاز فطری تقدس و سبقه الهی بخشید.

وی با اشاره به این‌که «قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالتند» ادامه داد:  من و شما باید این عدالت را رعایت کنیم. همانقدر که بین منشور کوروش و روح القوانین و منشور سازمان ملل متحد فاصله ای با بحر عمیق با قرآن وجود دارد میان عدالت در جامعه اسلامی با عدالت در سایر جوامع حقوقی نیز فاصله وجود دارد. زیرا در آن‌جا عدالت زاییده فکر بشر است ولی اینجا عدالت تحت اراده خدا و الهی است.

وی با اشاره به این‌که «وکلای جامعه ما نباید خود را با جوامع و وکلای حقوقی سایر مناطق مقایسه کنند» تصریح کرد: این مقایسه ننگ است برای جامعه وکلای ما. ما امیرالمومنین(ع) و امام صادق (ع) را داریم . شهید بهشتی و بزرگانی داریم که هم عالم و وارسته و منشا خدمات در این عرصه بودند.

اسماعیلی افزود: قانون اساسی ما که تحت تاثیر احکام مبانی دینی نگاشته شده بهترین قانون اساسی دنیاست که باید قدر آن را دانست. با این شان و جایگاه و این قداست  امروز سر و کار داریم.   اگر مسیر عدالت و احقاق حق بود بهترین عدل، مزد و بالاترین شان اجتماعی و مقام و منصب و اجر و مزد را فراموش نکنیم.

وی با اشاره به مراسم حاضر اضافه کرد: این مجلس برای تحلیف و آغاز کار  است و باید بگویم‌  وکالت یک  عقد است عقد باید جهتش مشروع باشد . اگر جهت عقد مشروع نبود ، عقد  باطل است .یادمان باشد به چه چیزی عهد میبندیم و برای جهت مشروع و یا جهت غیر مشروع و باطل ؛ در این صورت هیچ کاره ایم . دستمزدی هم که میگیریم حلال نیست زیرا قراردادی نبسته ایم و در برابر قرارداد باطل نمیتوان حق الزحمه گرفت . برای وکالت سوگند یاد می کنیم که در مسیر احقاق حق و اجرای عدالت قدم برمیداریم . سوگند برای دفاع از مظلوم در برابر ظالم که باید در این رابطه بکوشیم . سوگند برای این است که نگهبان جامعه و مردم باشیم . سوگندمان بر این است که حفاظت و حراثت  از ارزشها و باورهای دینی و اخلاقی جامعه را پاسدار باشیم .

وی گفت : وظیفه وکیل دفاع از حقوق موکل است نه دفاع بی قید و شرط . موکل باید از حقوق قاتل هم دفاع کند و از قاضی بخواهد  حقوق موکلم را رعایت کند. نباید از سوگندمان فاصله بگیریم. وکالت نباید منجر به بیگناه جلوه دادن مجرم یا گناه کار جلوه دادن بی گناه شود.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: ما نیز روزی در برابر میز محاکمه و  مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت جایی که جز حق و حقیقت وسیله نجات نخواهد بود. به عهد و پیمانتان وفادار باشید و سوگندتان را نقض نکنید واینکه می گویید وجدان و شرفتان را وثیقه سوگندتان قرار می دهید درست نیست، بلکه با این سوگند در حقیقت خدا را وثیقه قرار می دهید.

به گزارش ایسنا، مراسم تحلیف 105 نفر از قبول شده های آزمون اختبار سال 97 کانون وکلای دادگستری مرکز عصر امروز(چهارشنبه) 13 تیر ماه در ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین