کد خبر: ۵۳۲۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶

رابی مولر درگذشت

رابی مولر فیلمبرداری که با کارهای درخشان در فیلم‌های ویم وندرس، جیم جارموش و لارنس فون‌تریه به مشهور بود، در ۷۸ سالگی درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :
رابی مولر فیلمبردار هلندی در اثر ابتلا به گونه‌ای بیماری مغزی که توان تکلم و حرکت را از او گرفته بود، در ۷۸ سالگی درگذشت.

او با کارگردان‌های مشهور سینما از جیم جارموش گرفته تا ویم وندرس و لارنس فون‌تریه همکاری‌های موفقی داشت. خبر درگذشت او با واکنش سریع جارموش روبه‌رو شد که در توییتر نوشت: «رابی مولر پراستعداد و درخشانی را از دست دادیم که جایگزینی ندارد. من خیلی دوستش داشتم. خیلی به من آموخت. اگر او نبود احتمالا چیزهای زیادی را درباره فیلمسازی نمی‌آموختم.»

مولر سال ۱۹۴۰ در هلند به دنیا آمد و همانجا در مدرسه فیلمسازی درس خواند. او کارش را به عنوان دستیار فیلمبردار آغاز کرد و پس از آن در فیلم‌های کوتاهی مثل «۲۰۰۰ سال نوری»‌ اثر ویم وندرس مدیر فیلمبرداری شد.

همکاری او با وندرس پس از آن ادامه یافت و در نخستین فیلم بلند وندرس با عنوان «تابستان در شهر» فیلمبرداری را عهده‌دار شد. حاصل همکاری این دو چهره سرشناس سینما ۱۰ فیلم سینمایی بود. آن‌ها با فیلم «دوست آمریکایی» که اقتباسی سینمایی از اثر پاتریشیا های اسمیت بود، به شهرت رسیدند اما بدون شک برجسته‌ترین و موفق‌ترین فیلمشان«پاریس، تگزاس» بود که نخل طلایی کن را در سال ۱۹۸۴ دریافت کرد.

رابی مولر پس از به شهرت رسیدن پیشنهادهای بسیاری از آن سوی آتلانتیک در آمریکا دریافت کرد و آنجا با چهره‌های نامداری چون پیتر بوگدانوویچ و ویلیام فردکین پشت دوربین نشست. او علاوه بر آن با فیلمسازان کمتر شناخته شده و جوان‌تر سینمای آمریکا در آن دوران مانند جیم جارموش همکاری کرد که حاصل آن فیلم «مغلوب قانون»‌ شد. همکاری او با جارموش ادامه یافت و او فیلمبرداری «قطار مرموز»، «مرد مرده»‌ و «گوست داگ، سلوک سامورایی» را به انجام رساند.

به گزارش خبرآنلاین، او که در دهه ۹۰ میلادی فیلمبردار بسیاری مشهوری شده بود، به عنوان یکی از پیشگامان فیلمبرداری دیجیتال نقش موثری در موفقیت فیلم «رقصنده در تاریکی» به کارگردانی لارنس فون‌تریه داشت که نخل طلایی جشنواره کن در سال ۲۰۰۰ را دریافت کرد.

مولر آخرین بار در سال ۲۰۰۲ در فیلم «مردمان همیشه در مهمانی»‌ به کارگردانی مایکل وینترباتم به عنوان مدیر فیلمبرداری یک اثر بلند سینمایی حضور یافت.

منبع: گاردین / ۴ جولای


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین