کد خبر: ۵۳۲۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

اعدام احتمالی وزیر پیشین اسرائیل به جرم جاسوسی برای ایران/ «گونن سگو» دو بار به ایران سفر کرده بود

دادگاه وزیر پیشین اسرائیل صبح امروز به دلایل امنیتی به صورت غیر علنی برگزار می‌شود. بخشی از مدارک پرونده او هنوز علنی نشده است. ۵۰ بند از کیفرخواست او به جاسوسی برای ایران در جنگ علیه اسرائیل مرتبط است.
آفتاب‌‌نیوز :
 دادگاه وزیر اسبق اسرائیل که به جرم جاسوسی برای ایران دستگیر شده بود، صبح امروز -پنجشنبه- پشت درهای بسته تشکیل شده است و احتمال کمی وجود دارد که به مجازات مرگ از طریق اعدام محکوم شود.

بر اساس این گزارش «گونن سگو» وزیر اسبق انرژی و زیرساخت رژیم صهیونیستی که بعد از گذراندن دوران حبس به جرم قاچاق مواد، یک دهه پیش اسرائیل را ترک کرده بود؛ امروز در دادگاه اورشلیم حاضر شده است. روز گذشته بازپرس کیفرخواست سنگین و کامل او را منتشر کرده است.

به گزارش «تایمز آو اسرائیل» دادگاه این جاسوس اسرائیلی به دلایل امنیتی به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود. بخشی از مدارک پرونده او هنوز علنی نشده است. ۵۰ بند از کیفرخواست او به جاسوسی برای ایران در جنگ علیه اسرائیل مرتبط است.

همچنین ممکن است «سگو» با حکم اعدام به دلیل جرایم متعدد مرتبط با خیانت به کشور مواجه شود. دادگاه‌ها می‌توانند مجازات مرگ را برای جرایم خیانت در نظر بگیرند اما این حکم تاکنون تنها برای «آدولف ایچ من»، رهبر نازی‌ها اجرا شده است. 

«سگو» ماه گذشته در دادگاه اورشلیم مجرم شناخته شد و جرم او «جاسوسی شدید»، که بالاترین فرم جرائم جاسوسی است، همکاری با دشمن در زمان جنگ و اقدام به جاسوسی و تامین اطلاعات برای کشور دیگری در نظر گرفته شده است. 

بر اساس این گزارش، «سگو» از طریق وکلای خود هرگونه اقدام علیه منافع اسرائیل را رد کرده و گفته سعی داشته به عنوان جاسوس دوجانبه علیه ایران عمل کند و امیدوار بوده به عنوان یک قهرمان به کشورش برگردد.

روز چهارشنبه بازپرسان به درخواست رسانه‌ها بخشی از کیفرخواست «سگو» را منتشر کردند اما بیشتر اطلاعات درباره جرایم او از اسناد حذف شده بود.

علاوه بر ارائه اطلاعات به ایران، به گفته بازپرسان، «سگو» ماموریت‌های متعدد دیگری هم داشته که جزییات این مامورت‌ها منتشر نشده است. بازپرس پرونده همچنین گفته که این وزیر اسبق قصد تخریب امنیت اسرائیل را داشته است. 

در کیفرخواست اولیه «شین بت» گفته شده بود که «سگو» به عوامل خود اطلاعاتی درباره بخش انرژی اسرائیل و موقعیت مکانی آن داده است. همچنین درباره ساخت و سازها و مقامات دیپلماتیک و امنیتی.

در کیفرخواست جدید، ادعاهای مشابهی مطرح و گفته شده او جزییاتی درباره پایگاه‌های نظامی و تاسیسات امنیتی اسرائیل داده و نام مقامات دفاعی و اطلاعاتی را که به عنوان یک وزیر داشته در اختیار ایران قرار داده است.

به گفته سرویس امنیتی اسرائیل، «سگو» دوبار به ایران سفر کرده و با عوامل خود در حالی که به طور کامل از اینکه آنها عوامل اطلاعاتی ایران هستند آگاه بوده دیدار داشته است.

به گفته «شین بت»، «سگو» با عوامل اطلاعاتی ایران در هتل و خانه‌های امن در سراسر جهان ملاقات داشته و از ابزارهای رمزنگاری مخصوص برای ارسال پیام‌های محرمانه‌اش استفاده کرده است. او به جرم ارتباط با شخصیت‌های امنیتی، دفاعی و دیپلماتیک اسرائیل برای به دست آوردن اطلاعات و ارسال آن به ایران متهم شده است.

بر اساس گزارش «شین بت»، «سگو» سعی داشته بین رابط‌های اسرائیلی و عوامل ایرانی در قالب یک تاجر ارتباط برقرار کند.

این رسانه رژیم صهیونیستی نوشت: بازداشت «سگو» پیام شوکه کننده‌ای برای اسرائیل بود چرا که یک مقام رده بالای اسرائیلی به مخابره اطلاعات به دشمن درجه یک کشور محکوم شده است. این پرونده دریچه نادری را به سوی جنگ جاسوسی مخفی بین تهران و اورشلیم باز کرده است.

بر اساس این گزارش «سگو» هم مانند هرکسی که در جلسات دولت حضور داشته و با زیرساخت‌های انرژی و وزرا آشنا بوده، به اطلاعات حساس زیادی در زمان مسئولیت خود دسترسی داشته است. با این حال تحلیل‌گران دفاعی معتقدند ۲۰ سال زمان زیادی است و بسیاری از اطلاعات دیگر به درد نمی‌خورد. اسرائیلی‌ها در نیجریه هم گفته‌اند که «سگو» یک دکتر بوده که به اسرائیلی‌ها در ابوجا از جمله دیپلمات‌ها خدمات بهداشتی عرضه می‌کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از «تایمز آو اسرائیل»،به گفته وکلای «سگو»، در سال ۲۰۱۶ او در خواست بازگشت پروانه طبابت خود که به دلیل قاچاق مواد باطل شده بود را به وزارت بهداشت داده تا بتواند به کشورش برگردد اما وزارت بهداشت این درخواست را رد کرده است. 

وکیل «سگو» می‌گوید: بسیاری از وزرا که جرائمی را مرتکب شدند، وضعیت مشابهی داشتند ولی به موقعیت دولتی خود برگشته‌اند. برای مثال «آریه دری» وزیر داخلی اسرائیل که به جرم رشوه‌خواری به زندان افتاده بود ولی به محض آزادی به موقعیت وزارت خود برگشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین