کد خبر: ۵۳۲۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۲

جزئیات دستگیری قائم مقام "قالیباف" و پرونده «یاس» در گفت‌وگو با هاشمی

رئیس شورای شهر تهران در مورد ابعاد مختلف فساد در شهرداری تهران در دوره‌های گذشته توضیحاتی را ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهتمام شورای شهر تهران به مبارزه با فساد در شهرداری تهران گفت: اصولا مبارزه با فساد در کشور ما، بیش از اندازه تبلیغاتی شده و حالت هیاهو پیدا کرده است و به دلیل آنکه اثرات واقعی آن به درستی دیده نمی‌شود، مردم را مأیوس می‌کند.

وی با بیان اینکه معمولا مبارزه با فساد باید خاموش انجام شود، تصریح کرد: قوانین نیز بر این موضوع تاکید دارد؛ چرا که نمی‌توان موضوعی را در مطبوعات بیان کرد و افرادی را متهم کرد قبل از آنکه اتهامات اثبات شود و بعد از چند سال بینیم فردی که متهم شد و خبرش در جامعه پیچید؛ اشتباه شده و معتقدم باید موارد فساد را به سرانجام رساند و بعد از آنکه اثبات شد، آن را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه باید چاره‌ای اندیشید تا از تکرار فساد جلوگیری کرد، گفت: همچنین می‌بایست با کسانی که بانی فساد هستند، تنبیه جدی صورت گیرد که برای دیگران پند آموز باشد.

اخیرا قوه قضائیه اعلام کرده که به همه ابعاد این پرونده رسیدگی کرده و با مسببان آن برخورد شده است و به نظر می‌رسد این پرونده مختومه شده است.

لزوم مبارزه سیستماتیک در شهرداری تهران

هاشمی با بیان اینکه در کشور ما در مورد فساد زیاد حرف زده می‌شود که یواش یواش خود فاسد هم مظلوم می‌شود، گفت: در شهرداری تهران نیز می‌بایست مبارزه با فساد، به مبارزه سیستماتیک متمرکز شود و علاوه بر شناسایی منشأ و مبدأ فساد با مسببان آن که در این سیستم غلط قد کشیدند نیز برخورد شود تا حق و حقوق مردم به آنها بازگردانده شود.

رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در مورد پرونده فساد در شهرداری تهران بحث‌های زیادی مطرح است که یکی از نمونه‌های آن بحث املاک نجومی بود، تصریح کرد: اخیرا قوه قضائیه اعلام کرده که به همه ابعاد این پرونده رسیدگی کرده و با مسببان آن برخورد شده است و به نظر می‌رسد این پرونده مختومه شده است.

با شروع به کار شورای شهر پنجم بحث مبارزه با فساد داغ شد

در برخی از فسادها دادستان به عنوان مدعی العموم وقتی خبری را ببیند وارد می‌شود

وی با بیان اینکه با شروع به کار شورای شهر پنجم بحث مبارزه با فساد داغ شد و آقای نجفی شهردار سابق تهران با کمک حراست و بازرسی شهرداری بر مبنای اخبار و اطلاعات‌شان، فعالیت‌هایی را آغاز کردند، گفت: این فعالیت‌ها منجر به ارسال چند نامه به قوه قضائیه شد اما این نامه‌ها شکایت نبود بلکه گزارش بود اما دقت داشته باشید در برخی از فسادها دادستان به عنوان مدعی العموم وقتی خبری را ببیند وارد می‌شود و گهگاه دیده‌اید که مدعی العموم حتی بر روی مصاحبه‌ها نیز دستور رسیدگی می‌دهد و به نظر می رسد آقای نجفی نامه‌ها را به قوه قضائیه به عنوان یک مستند ارسال کرده تا منجر به تغییر قضایی و پرونده شود.

هاشمی با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۰ الی ۱۲ نامه از سوی شهرداری تهران به قوه قضائیه ارسال شده است اما اطلاعات مکتوب به شورا در این خصوص داده نشد. چرا که حتما معتقد بودند می‌بایست به نتیجه برسد، گفت: همچنین بحثی در مورد فساد در شهرداری مطرح شد که منجر به دستگیری قائم مقام شهردار اسبق شد که بحث بین شهرداری و هلدینگ یاس که یکی از کارگزاری‌های وابسته به برخی نهادهاست، بود.

پیگیری پرونده هلدینگ یاس توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

رسیدگی از بالا در حال انجام است و ما منتظر رسیدگی هستیم

وی با بیان اینکه این پرونده بنا به دستور مقام معظم رهبری از سوی سرلشگر باقری رئیس ستاد کل در حال پیگیری است، گفت: تا آنجایی که خبر دارم گروهی در نیروهای مسلح و دادسرای نظامی قوه قضائیه مشغول به بررسی ابعاد این پرونده هستند که به نتایجی نیز رسیدند به گونه‌ای که منجر به دستگیری حدود پنج نفر شد که برخی با وثیقه آزاد و برخی هنوز در زندان هستند.

هاشمی با بیان اینکه موضوع فساد به یک قراردادی فیمابین شهرداری و یاس بر می‌گردد که مربوط به ۱۰ هزار میلیارد تومان تبادلات مالی بود که باید به انواع مختلف در اقتصاد شهری فعال می‌شده است، تصریح کرد: حالا این قرارداد منجر به ایجاد یک پرونده فساد شده که در حال رسیدگی است و از آنجا که رسیدگی از بالا در حال انجام است ما منتظر رسیدگی هستیم اما آنچه که برای ما مهم است اینکه موضوع طلب شهرداری از یاس پیگیری شود.

بدهی هلدینگ یاس ۴۰۰۰ میلیارد تومان

وی در مورد رقم بدهی هلدینگ یاس به شهرداری گفت: بحث‌هایی با مسئولان مربوطه در مورد رقم بدهی مطرح است. چرا که در شهرداری صحبت است ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ میلیارد تومان هولوگرام است اما آنها این رقم را قبول ندارند. چرا که می‌گویند این عدد درست نیست و البته ارتباطات ملکی نیز برای فعالیت‌های عمرانی وجود داشته اما ملک‌ها هنوز به نام نشده که در واقع باید این مسائل رسیدگی شود تا طلب شهرداری نیز مشخص شود.

شهردار تهران در مورد طلب شهرداری از هلدینگ یاس یکشنبه آتی توضیح می‌دهد

تسویه حساب با شرکت های کارگزاری در شهرداری

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه رسولی عضو شورای شهر نیز تذکری در خصوص این پرونده داد، گفت: جلسه هم اندیشی یکشنبه آتی که با حضور شهردار تهران برگزار خواهد شد در مورد طلب شهرداری از هلدینگ یاس و چگونگی بازپس گیری آن است که شهردار تهران و تیمش توضیحاتی را ارائه خواهند داد.

هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه سیستم کارگزاری‌ها کاملا بسته شده است، گفت: پنج الی شش شرکت کارگزاری در شهرداری فعالیت می‌کردند که طبق آخرین گزارش این شرکت‌های کارگزاری فعالیت جدید ندارند و تنها موضوعات گذشته را پیگیری می‌کنند.وی افزود: هیات‌های تسویه در سازمان املاک تشکیل شده تا نسبت به تسویه حساب با شرکت ‌های کارگزاری اقدام کنند و از این پس شهرداری با حذف شرکت‌های کارگزار، با پیمانکاران طرف حساب خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین