کد خبر: ۵۳۳۱۲۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

64 حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره کره زمین

در این بخش از سرگرمی نمناک لیستی از حقایق جالب در مورد کره زمین جمع آوری کرده ایم، که به شما کمک می کنند در مورد سیاره ی مادریتان بیشتر بدانید.
آفتاب‌‌نیوز :
زمین جای زیبایی برای زندگی و تفحص است و این کره ی خاکی ویژگی های حمایت از زندگی زیادی دارد و به طور مداوم در حال تغییر است.دانشمندان و زمین شناسان زیادی زمین و سایر سیارات را کاوش و بررسی کرده اند ؛ در این بخش از سرگرمی نمناک لیستی از حقایق جالب در مورد زمین جمع آوری کرده ایم، که به شما کمک می کنند در مورد سیاره ی مادریتان بیشتر بدانید اجازه دهید شروع کنیم !


رازها و حقایقی درباره شکل، محل ، سرعت، ترکیب و موجودیت کره زمین

1. زمین، سومین سیاره در مقابل خورشید و بزرگترین سیاره در بین چهار سیاره منظومه شمسی به نام های عطارد ، ونوس، زمین و مریخ است.این سیاره ها ،نزدیکترین سیاره به خورشید هستند.

2.وجود آب به صورت مایع بر روی زمین به میزان دمای زمین بستگی دارد:آب ،در دمای 100 درجه می جوشد و به بخار تبدیل می شود و برای موجودات زنده ،مانند:انسانها ، حیوانات و پرندگان غیر قابل استفاده می شود.
3. زمین، تنها سیاره در منظومه شمسی است که آب می تواند در هر سه حالت جامد، مایع و گاز در آن وجود داشته باشد.

4. ما با سرعتی در حدود 107,182 کیلومتر در ساعت، دور خورشید می چرخیم و همزمان با سرعت بالایی که به موقعیت زمین بستگی دارد ،می توانیم با سرعتی در حدود 1000 مایل بر ساعت به دور خود بچرخیم.

5. در حدود 100 تا 300 هزار تن ، گرد و غبار کیهانی هر روز به زمین می رسد ( گرد و غباری که در فضا و کل زمین وجود دارد) (اطلاعات توسط ماهوراه جمع آوری شده است).اگر چه برخی محاسبات دیگر، این مقدار را کمتر و در حدود 5 هزار تن تخمین زده اند.
6. با وجود اینکه 70% از زمین از آب ساخته شده است، از دانستن این حقیقت که آب تنها یک درصد از جرم زمین را تشکیل داده است، شگفت زده نشوید.

7. از نظر اندازه ،زمین خیلی کم از ونوس بزرگ تر است.

8. زمین 4.54 بیلیون سال پیش ساخته شده است.

9. قدرت گرانش در ایالت هادسون بی در کانادا ،از باقی قسمت های زمین کمتر است.دانشمندان ،تئوری های گوناگونی را به این تاثیر ربط داده اند ،ولی هیچ کدام صد در صد تائید شده نیستند.

10. تخمین زده شده است ،که چیزی در حدود 4.1 سال قبل، زندگی بر روی زمین آغاز شده است.

11. جالب است بدانید، که در حدود 95% از اقیانوس های روی زمین، هنوز کشف نشده اند.

12.جزر و مد در اقیانوس ها، به دلیل نیروی جاذبه بین زمین و ماه به وجود می آید.ماه، آب های اقیانوس ها و حتی دریاچه ها را به وسیله ی قدرت جذب بالا می کشد.

رازهای عجیب و باورنکردنی در مورد کره زمین

تعداد ماه کره زمین 
13. زمین بر عکس مشتری که 67 ماه دارد، فقط یک ماه دارد.

14. ماه پنجمین ماه بزرگ در منظومه شمسی بعد از گانیمد (مدار مشتری) تیتان (مدار زحل) کالیستو ( مدار مشتری) و لو ( مدار مشتری) است.

15. ماه، نور خورشید را زمانی که در سمت دیگر زمین است، یعنی سمت دیگر شب است، روی زمین می تاباند.

16. همیشه یک طرف ماه به سمت زمین است، بدین معنی که همزمان با ماه می چرخد.

 
17. ماه تنها ماهواره طبیعی دائمی زمین است. ( 181 ماه طبیعی که سیاره های کامل و کوتوله را دور می زنند، شناخته شده اند.)

18. ماه، ماهواره طبیعی زمین ، بعد از زمین و براثر اصابت اشیایی به اندازه مریخ به وجود آمده است.انقراض گونه های مختلف، اسم گذاری زمین، طول روزها، میدان مغناطیسی، دما در هسته ی زمین، چگالی

19. یک حقیقت شگفت انگیز در مورد زمین، این است که 99 درصد از تمام گونه های مختلفی که تا به حال روی زمین وجود داشته اند، منقرض شده اند.

20. زمین ،تنها سیاره ای است که زندگی در آن در جریان است اگرچه تلاش ها برای ایجاد زندگی در سیارات دیگر ،مانند:مریخ، در حال پیشرفت است.

حقیقت هایی درباره کره زمین که درباره آن ها چیزی نمی دانستید
21. زمین همچنین ،تنها سیاره ای است که بعد از خدایان یونان و روم نام گذاری نشده است. مشتری بعد از خدای یونان ، اورانوس بعد از خدای آسمان یونان نام گذاری شده اند ؛ زمین، از کلمه ی انگلیسی آلمانی گرفته شده است.

22.سرعت چرخش زمین کم کم ، آهسته می شود به این معنی که تا 140 بیلیون سال بعد از این، طول روز ها به 25 ساعت می رسد.

23. در گذشته، دانشمندان بر این باور بودند که زمین مرکز جهان است و خورشید و سایر سیارات دور زمین می چرخند. اگر چه این تئوری اشتباه ثابت شد.

24. به دلیل وجود هسته داخلی ساخته شده از نیکل و آهن ، زمین میدان مغناطیس قوی دارد. این میدان مغناطیسی، از وزیدن طوفان های خورشیدی شدید بر روی زمین که باعث آسیب به زوایای مختلف زندگی می شود، جلوگیری می کند.

25. دمای هسته ی زمین بین 5400 تا 6000 درجه سیلسیوس است، که آن را از سطح خورشید هم داغ تر می کند. (دمای سطح خورشید 5500درجه سیلسیوس است).


26. ضخیم ترین لایه زمین، جبه است که 2900 کیلومتر ضخامت دارد این لایه به غلظت کارامل است و ترکیبی از سنگ های داغِ ذوب شده است.

27. نازک ترین لایه، پوسته زمین است، که به طور میانگین به ضخامت 30 کیلومتر است.
28. با در نظر گرفتن اندازه ماه و زمین، زمین در مقایسه با سایر سیارات بزرگترین ماهواره طبیعی را دارد. (ماه به طور تخمینی به اندازه 27% زمین است.)

29. زمین همچنین، این قابلیت را دارد که به عنوان متراکم ترین سیاره شناخته شود ؛ زمین، تراکمی در حدود 5.51 گرم در هر سانتی متر مربع دارد.صفحات زمین ساختی، شکل زمین، ظاهر آبی فام، اتمسفر، اکسیژن

30. زمین ،تنها سیاره ای است که در زیر سطح خودش صفحات زمین ساختی دارد این صفحات روی گدازه های داخل زمین شناور هستند وقتی این صفحات به هم می خورند ، زلزله رخ می دهد. حرکات این صفحات، برای سایر جنبه های زمین شناسی و زندگی نیز اهمیت دارد.

31. قطر زمین ،از قطب شمال تا جنوب از قطر بین دو نیمه زمین کمتر است بنابراین ،زمین یک گوی کامل نیست و این تفاوت در قطرها به دلیل چرخش زمین است.

32. هسته زمین، 85 تا 88 درصد آهن و پوسته ی آن از 47 درصد اکسیژن درست شده است.

33. به دلیل ظاهر آبی فامش، از خارج، زمین به عنوان سیاره ی آبی نیز شناخته می شود بیش از 70 درصد از سطح زمین از آب پوشیده شده است.

34. در جو زمین، 5 لایه وجود دارد که شامل تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر، ترموسفر و قسمت خارجی جو است ، جو از سطح زمین تا ار تفاع 50 کیلومتری ضخیم تر است و تا ارتفاع 10000 ادامه دارد.

35. هواپیما ها، غالبا ماکسیمم تا ارتفاع 60000 پایی یا 18.288 کیلومتری پرواز می کند.

36. فشار و تراکم با دور شدن از سطح زمین و سفر به فضا کاهش می یابد.

واقعیت های جذاب درباره کره زمین
37. بیرونی ترین لایه اتمسفر از 700 کیلومتری سطح دریا تا 10000 کیلومتری فضای بیرونی، وسعت دارد.


38. تا به حال به این فکر کرده اید که چرا هر چهار سال یک بار ، سال کبیسه داریم؟ این به این دلیل است که سال بر روی زمین دقیقا 365 روز نیست ، بلکه 365.2564 روز است. این 0.2564 روز هر چهار سال، یک روز در ماه فوریه حساب می شود .

40. زمین تنها سیاره ای است که اتمسفرش حاوی 21 درصد اکسیژن است و بر روی سطحش آب دارد.دهانه های آتش فشان، فصل ها، لایه ها، اقیانوس ها، حلقه ها

41. زمین، بر روی سطحش مانند سیارات دیگر، تعداد زیادی دهانه آتش فشان ندارد(کمتر از 200 عدد)

42. فصل ها بر زوی زمین، بر اساس تمایل و شیب زمین در مقابل خورشید است. محور چرخش زمین در زمان چرخش دور خورشید، شیب 23.4 درجه ای دارد.

43. زمین ،از چهار لایه ی هسته داخلی، هسته خارجی، جبه و پوسته تشکیل شده است.

44. زمین، دقیقا 1 AU از خورشید فاصله دارد. AU یک واحد استاندارد اندازه گیری برای فاصله تمام اجسام آسمانی با خورشید است و مقیاس های زمینی، با مقایسه های استاندارد اندازه گیری می شوند.

 45. زمین، پنجمین سیاره از نظر اندازه و حجم است.

46. زمین، یک لایه ازن دارد که از زمین در مقابل اشعه قوی و مضر UV محافظت می کند.

47.اشعه ی خورشید ،حدودا بعد از 8 دقیقه و 20 ثانیه به زمین می رسد.

48. تقریبا 70 درصد از سطح زمین با اقیانوس ها پوشیده شده است، که حاوی 97 درصد از آب سیاره هستند.این اقیانوس ها، خانه ی چیز های اسرار آمیز و مخلوقات جغرافیایی هستند، که هرگز بر روی زمین وجود نداشته اند برای مثال، بزرگترین کوه ها زیر آب هستند.
49. به طور تخمینی، زندگی در اقیانوس ها 3.8 بیلیون سال پیش آغاز شده است.

50. زمین هیچ حلقه ای ندارد. اگرچه مشتری 4 حلقه و زحل 4 حلقه اصلی و 3 حلقه ضعیف تر دارد.
51. آیا می دانستید برگشت میدان مغناطیسی ،به طور میانگین هر 40000 سال اتفاق می افتد؟ در زمان بازگشت، تضاد مغناطیسی در زمین تغییر خواهد کرد، که جهت میدان مغناطیسی را تغییر می دهد.
52. قله ی کوه اکوادور ، که یک درجه به جنوب در سمت نیم کره است، بلند ترین نقطه بر روی زمین است.

53. پست ترین نقطه شناخته شده :"چلنجر دیپ" در کنار گودال ماریانا در زیر سطح اقیانوس آرام به سمت جنوب ژاپن، پست ترین نقطه بر روی زمین است. این گودال 7 مایل عمق دارد.

54. گرمترین و سردترین ناحیه:گرم ترین ناحیه با دمای 56.7 درجه سلسیوس که در 10 جولای سال 1913 اندازه گیری شده است، دره مرگ در کالیفرنیا است.

 
55.سردترین نقطه بدون ساکن : اویمایکون یک دهکده در سیبریِ روسیه به دمای منفی 68 درجه رسیده است. و سردترین دمایی که تا به حال ثبت شده است آنتارکتیکا است که دمایش منفی 89.2 بوده است.

مسطح ترین، مرطوب ترین و خشک ترین مکان روی کره زمین
56.مرطوب ترین مکان : مایسینرام در مقالایا هند ، مرطوب ترین مکان بر روی زمین است به طور میانگین ،روزانه 11.871 میلی متر بارش دارد. این محل فقط 10 مایل از چراپونجی (یکی دیگر از مرطوب ترین مکان ها) دور است.

57. خشک ترین مکان : دره خشک در آنتارکتیکا، خشک ترین مکان بر روی زمین است. در 2 میلیون سال گذشته ،هیچ بارانی در این ناحیه نیامده است این مکان؟ 4800 کیلومتر مربع بدون هیچ یخ، آب و برفی است.

58. مسطح ترین کشور:مالدیو مسطح ترین کشور بر روی زمین است که از سطح دریا 2.4 متر فاصله دارد.

59. رود نیل، بلندترین رود زمین است که از سرچشمه تا دریای مدیترانه 6695 کیلومتر طول دارد اگر چه آمازون از لحاظ حجم آب، بزرگترین رود زمین است.

60. مواد معدنی ناشناخته:دانشمندان به تازگی تخمین زده اند که در حدود 1500 ماده ی معدنی ناشناخته وجود دارند ما تقریبا، 5000 نوع ماده ی معدنی را می شناسیم .یک حقیقت شگفت انگیز دیگر این است که تنوع مواد معدنی بر روی زمین منحصر به فرد است و در هیچ سیاره ای وجود ندارد.

جذاب ترین حقایق درباره کره زمین
61. دریاچه هایی که دی اکسید کربن پرتاب می کنند :3 دریاچه هایی که در دهانه آتش فشان وجود دارند به نام های نیوس، مونون و کیوو که در کامرون و مرز کنگو قرار دارند. این دریاچه ها ،دی اکسید کربن را به ارتفاعات خیلی بالا پرتاب می کنند و در گذشته باعث مرگ صدها نفر شده اند این پدیده، به دلیل وجود گدازه زیر سطح دریاچه به وجود می آید و گدازه ها دی اکسید کربن در آب رها می کنند، که باعث رها شدن این گاز در اتمسفر می شود.


62. سنگ هایی که خود به خود حرکت می کنند:بعضی از سنگ ها در سیاره ما خود به خود حرکت می کنند اگر چه دانشمندان نتوانسته اند هیچ تصویری از این حرکت تهیه کنند، زیرا این حرکات بسیار آهسته هستند ولی به طور ثابت اتفاق می افتند.

63. خارج از زمین:مرز بین اتمسفر و جو خارجی ، خط کارمان است این مرز در فاصله 100 کیلومتری از سطح دریا قرار دارد و هر کس از این مرز عبور کند، به عنوان فضانورد شناخته می شود.

64. زمین و خورشید:کمترین فاصله بین زمین و خورشید، 147.1میلیون کیلومتر و بیشترین فاصله 152.1 میلیون کیلومتر است

خبرفوری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
6
7
چه ترجمه افتضاحی. یعنی چه "اگرچه این تئوری اشتباه ثابت شد"؟ (23)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
4
2
بدبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
1
3
سلام برآفتاب عشق ...
نوبهار نیکخواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
1
5
خیلی جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
3
3
عالییییییییییییییییییی
ساناز
|
Afghanistan
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
2
2
عالی بود
فقط کمی مطالب جالب تر بیشتر بگذارید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
4
وقتی شما میگید ۷۰ درصد از زمین رو اب تشکیل داده دارید درمورد سطحش حرف میزنید و وقتی جرم زمین رو اندازه میگیریم یعنی داریم از حجمش صحبت میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
3
و ماه هم ،هم شب و هم روز نور میتاباند .چون در طول روز خورشید نور زیادی دارد ،نور ماه کامل معلوم نمیشود.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
1
سلام خیلی خوب بود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین