کد خبر: ۵۳۳۱۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

تظاهرات کلمبیایی‌ها در اعتراض به ترور فعالان سیاسی

هزاران کلمبیایی با تجمع در شهرهای سراسر این کشور خواهان پایان یافتن موج ترور فعالان حقوق بشری در این کشور شدند که خطر به هم خوردن فرایند صلح شکننده در کلمبیا را موجب شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تظاهرکنندگان در شهر بوگوتا در محل میدان بولیوار تجمع کرده و شمع‌هایی را به منظور گرامی‌داشت یاد ۳۱۱ فعالان چپ‌گرا و مدافع حقوق بشر که به گفته مقام‌ها از سال ۲۰۱۶ تاکنون کشته شده‌اند، روشن کردند.

سال ۲۰۱۶ همان سالی است که دولت کلمبیا اقدام به امضای توافق صلح مهم با گروه شورشی فارک در این کشور کرد.

این تجمع‌ها در تقریبا ۵۰ شهر سراسر کلمبیا برگزار شده در حالی که حدود دو هفته پیش ایوان دوکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده و رئیس‌جمهور جدید این کشور شد.

وعده این سیاستمدار برای لغو کردن بخش‌هایی از این توافق صلح یکی از مسائل مدنظر بسیاری از معترضان بود.

کریس دوارته، یکی از تظاهرکنندگان در حالی که یکسری نامه‌های ابراز حمایت دست‌نویس از تجمع کنندگان جمع می‌کرد تا تحویل فعالان در مناطق روستایی پرخطر محل وقوع اکثر ترورهای این فعالان بدهد، گفت: خیلی از ما نگران هستیم که با تغییر دولت پیشرفت در حوزه حقوق بشر و توافق صلح به خطر بیفتد.

این اعتراضات در حالی با فراخوان در شبکه‌های اجتماعی برگزار شد که کلمبیا یک هفته خونین را که در جریان آن چهار فعال شامل یک فعال انتخاباتی گوستاوو پترو، رقیب چپ‌گرای دوکو در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا کشته شدند، سپری کرد.

بسیاری از معترضان تجمع کننده در روز جمعه گفتند که نگران بازگشت به کمپین خشونت‌هایی هستند که بعد از یک تلاش قبلی برای صلح با فارک در دهه ۱۹۸۰ به راه افتاد که طی آن هزاران چریک سابق، شبه نظامی کمونیست و اعضای اتحادیه‌های تجاری به دست جوخه‌های مرگ شبه‌نظامی که گاهی با نیروهای دولتی همکاری داشتند کشته شدند.

دادستان ارشد کلمبیا اعلام کرد که عاملان نیمی از ۱۷۸ ترور رهبران اجتماعی که از سال ۲۰۱۶ تاکنون ثبت شده را شناسایی کرده و ۱۸۴ مورد دستگیری را انجام داده است.

با این حال این قتل‌ها بنا به اعلام یک مقام حقوق بشری ارشد دولت به صورت میانگین یک نفر در هر سه روز ادامه پیدا کرده است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین