کد خبر: ۵۳۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۴
برای پایان دادن به تحریم فلسطینیان

هنیه: از قدرت کناره‌گیری می‌کنم

آفتاب‌‌نیوز :  اظهارات اسماعیل هنیه مبنی بر تمایل به کناره‌گیری از قدرت، بیانگر تلاش‌ حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور است. دولت وحدت ملی با حضور اعضای حماس و جنبش فتح به رهبری محمودعباس شکل خواهد گرفت. هنیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که به هیچ‌وجه خواهان حفظ پست خود به عنوان نخست‌وزیر در دولت بعدی نیست. 

اتخاذ چنین سیاستی از سوی حماس، چهره‌ای متعادل از این گروه مقاومت به جهان نشان می‌دهد. 

اسماعیل هنیه در این بیانیه آورده است: در شرایطی که در یک طرف وزنه بحث تحریم فلسطین وجود دارد و در سوی دیگر نخست‌ وزیری من، حاضرم از این پست کناره‌گیری کنم تا رنج مردم فلسطین پایان یابد. 

تحریم فلسطین از پس از روی کار‌آمدن حماس از سوی کشورهای غربی، اقتصاد کرانه باختری و نوار غزه را عملا فلج کرده است.
سخنان حماس درست یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی محمود عباس رهبر حماس خالد مشعل با اعلام شد. خالد مشعل و رهبر تشکیلات خودگران فلسطین از ماه آوریل تاکنون، گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر نداشته‌اند. سخنگوی حماس پس از این گفت‌وگو ادعا کرد که دستیابی به توافقی دو جانبه بسیار نزدیک است.
غرب بارها تاکید کرده است که تحریم‌های خود علیه فلسطین را تا زمانی که حماس اسرائیل را به رسمیت نشناسد لغو نخواهد کرد.
از سوی دیگر، یک هفته حملات بی‌امان نیروهای اسرائیلی به فلسطین، بیش از پنجاه کشته برجا گذاشت. شورای امنیت سازمان ملل نیز در راستای محکوم کردن این حملات، روز یکشنبه قطعنامه‌ای را به تصویب خواهد رساند که در آن علاوه بر محکوم کردن حملات اسرائیل، به عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از نوار ساحلی نیز اشاره شده است.
پیش از این، ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت در تابستان گذشته مبنی بر محکوم کردن حملات اسرائیلی‌ها به نوار غزه را وتو کرده است.
ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با ان.بی.سی در پاسخ به انتقادهای بین‌المللی مبنی بر استفاده بیش از اندازه زور علیه فلسطینیان گفت: ما در توسل به زور بسیار محتاط و محدود عمل می‌کنیم. حملات گسترده اسرائیل به مناطق مختلف فلسطین، تظاهرات گسترده در اردن، سودان و چندین کشور دیگر علیه سکوت جامعه بین‌المللی در قبال اسرائیل را به دنبال داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین