کد خبر: ۵۳۴۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲

نقدینگی باید به سمت تولید واقعی و کاهش وابستگی نفتی هدایت شود

امام جمعه اراک بر لزوم مدیریت نقدینگی در کشور تاکید کرد و گفت: نقدینگی باید به سمت تولید واقعی و راه اندازی واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی هدایت شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» در خطبه‌های نماز جمعه شهر اراک گفت: در ماه شریف ذی‌القعده دو مناسبت بزرگ داریم، یکی ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر و مناسبت دیگر ولادت با سعادت امام رضا(ع) است. اول ماه ذی القعده دهه کرامت، شرافت و عشق به محمد و آل محمد(ص) و دهه عشق به حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) است.

وی افزود: روز اول که روز یکشنبه است به مناسبت روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) روز دختر هم نامگذاری شده است. این مناسبت بسیار خوبی است. هم حضرت فاطمه زهرا(س) و هم حضرت معصومه (س) الگوهای بسیار خوبی هستند. این مناسبت بسیار خوبی است تا ما قدر زن‌ها و دختران را خوب بدانیم، دختران ارزشمندترین نعمت خدا هستند.

وی با بیان اینکه خیلی وقت ها از دختران به خوبی مراقبت و محافظت نکرده‌ایم که به چاله نیفتند، ابزار دست قرار نگیرند، فریب دغل‌کاران و شیادان و فضای مجازی را نخورند، گفت: والدین، معلمان، روحانیت و رسانه‌ها و دانشگاه‌ها باید بدانند که دختران نزد ما امانت هستند و ما نسبت به آنها مسئولیت داریم. دختران جامعه ما باید مظهر پاکی، نجابت، عصمت و طهارت باشند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش به هفته حج اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۸۵ هزار نفر از کشور برای انجام این مناسک اعزام می شوند که از استان مرکزی هم بیش از ۱۷۰۰ نفر در قالب ۱۲ کاروان به سوی بیت الله الحرام عازم خواهند شد.

امام جمعه اراک با بیان اینکه امیدواریم که آل‌سعود امنیت حجاج را در حد اعلی تامین کند و نسبت به مال و جان و ناموس مردم حساس باشد، افزود: آل سعود به جای اینکه همه‌ هم و غم خود را صرف کشتار مردم یمن کند، تلاش خود را صرف برگزاری هرچه باشکوه تر، با عظمت تر و با امنیت تر مراسم حج کند.

وی افزود: امیدواریم آل سعود در کار حجاج دخالت نکند. آنها مسئول اجرای سالم برنامه‌های حج هستند نه مسئول دخالت کردن در کار حجاج. کسانی که در حج حضور می‌یابند از نظر دیدگاه با هم اختلاف دارند، یکی شیعه است، یکی شیعه هفت امامی است و یکی سنی است ولی این مسئله مهم نیست چرا که همه‌ ما امت حضرت محمد(ص) هستیم .

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مسئولان برگزاری حج هفت سال است که به مردم سوریه اجازه شرکت در این مراسم را نمی‌دهند، این ظلم است. مکه و مدینه متعلق به همه‌ مسلمانان است. به گفته‌ قرآن کریم آنهایی که آنجا مقیم هستند و آنهایی که از جاهای دیگر می‌آیند، همه در انجام مناسک حج برابر و مساوی هستند و هیچ امتیازی به همدیگر ندارند.

وی اظهار کرد: علیرغم اینکه ارز 4200 تومانی برای حجاج فراهم شده است و همه‌ پیش بینی‌های لازم هم صورت گرفته است، اما در عین حال ما انتظار سوغات نداریم. سوغاتی ما دو رکعت نماز در مسجدالحرام باشد، قرآن باشد، دعای خیر باشد، حتی ذکر یک صلوات باشد.

وی با تبریک سالروز تاسیس شورای نگهبان، افزود: امیدواریم که اعضای شورای نگهبان طبق موازین و به دور از احساسات و بر اساس کفایت، درایت، شایسته‌سالاری، امانتداری و صداقت انجام وظیفه کنند. به هر کیفیت متاسفانه  شورای نگهبان مسئولیت مستقیمی در رابطه با نمایندگان مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراها ندارد، اما در هر صورت باید از فیلترهای این شورا، آدم‌های با کفایت، امین، باصداقت، پاک و ولایت‌مدار و  مردم دار بیرون بیاید که دنبال مال و منال دنیا نباشند و به فکر خدمت و فداکاری باشند.

وی به بحث اقتصاد مقاومتی نیز اشاره ای کرد و گفت: ما از تهدید و تحریم نمی ترسیم. ما خدا را داریم و هرگز نباید ناامید شویم. هیچکدام از ما نباید مایوس شویم چراکه یاس از گناهان کبیره است. ما از عربده کشی ها نمی ترسیم.

وی با بیان اینکه ملت ما باید هوشیار، بیدار و آگاه باشد و همه با هم در برابر توطئه‌ها و دسیسه ها منسجم و متحد باشیم افزود: از طرف دیگر مسئولین هم باید هوشیار باشند، منابع ارزی را قدر بدانند، طلای ذخیره اسکناس کشور را قدر بدانند. اینطور نباشد که بگویند ما این تعداد سکه فروختیم. خب این چه ضرورتی دارد؟  

وی اظهار کرد: ما ارز برای چیزهایی واجب‌تر از بعضی موبایل‌های چند میلیونی داریم. ارز را باید برای تهیه‌ داروهای ضروری نگه داشت برای تامین مواد اولیه کارخانجات و ادوات کارخانه ها و نخ جراحی، نباید این ارز را صرف واردات سیگار و موبایل و امثال اینها کرد.

 وی یادآور شد: باید نقدینگی را در کشور مدیریت کنیم. نقدینگی در کشور را باید به سمت تولید واقعی و راه اندازی واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی هدایت کرد. بانک مرکزی، اقتصاد و دارایی، مجلس، دولت همه و همه باید برای مدیریت نقدینگی کشور برنامه ریزی کنند تا این پول به سمت توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی نفتی هدایت شود. قطعا رفع این مشکلات راه حل دارد ولی رفع مشکلات به عزم و اراده قوی نیاز دارد.

دری نجف آبادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هفته تکریم امامزادگان را هم در پیش رو داریم که سازمان اوقاف عمدتاً متصدی این اماکن است و ما هم در استان بقاع متبرکه فراوانی داریم، باید امامزادگان را تکریم کنیم. متصدیان اماکن متبرکه هم باید سعی کنند نسبت به مردم خدمت‌گذار باشند و این کانون‌های فرهنگی و عشق به محمد و آل محمد(ع) را تکریم کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: روز بهزیستی و تامین اجتماعی را هم پیش رو داریم که امیدوارم مسئولان بهزیستی، کمیته‌امداد و تامین اجتماعی مخصوصا نسبت به محرومین، مصدومین و نیازمندان توجه ویژه‌ای داشته باشند. ما یک مسئولیت ویژه‌ای نسبت به کسانی که آسیب جسمی و روحی دیده‌اند، داریم. ما باید نسبت به همه اینها معرفت لازم را کسب کنیم، این دین و وظیفه ماست.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین