کد خبر: ۵۳۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۶

ایران؛ میانبر بوش برای امنیت عراق

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داده است که در همین راستا بوش امروز با «جیمز بیکر» و «لی هامیلتون» که مسئولیت گروه مطالعات عراق در شورای روابط خارجی را برعهده دارند دیدار می‌کند. انتظار می‌رود در این نشست بحث مذاکرات مستقیم‌ آمریکا با تهران و دمشق مطرح شود. 

دمکرات‌ها نیز در اولین روزهای ورودشان به کنگره خواستار تغییر استراتژی آمریکا در عراق شده‌اند. جو بیدن از اعضا کمیته روابط خارجی سنا در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز گفت: آمریکا باید با ایران و سوریه مذاکره کند. البته جمهوری‌خواهان میانه‌رویی چون آرلن اسپیکتر و جان مک‌کین هم از این موضع سناتور دمکرات‌ حمایت کرده‌اند. 

«جوزف بولتن» رئیس بخش اداری کاخ سفید نیز با تاکید بر گسترش روابط واشنگتن با ایران و سوریه گفت: گمان نمی‌کنم مشکل ارتباطی برای ایجاد این رابطه وجود داشته باشد. بلکه مشکلات موجود به زمینه‌ همکاری‌های دو جانبه مربوط می‌شود. البته وی نیز همانند دیگر هم‌وطنان خود از اقدامات ایران و سوریه در عراق انتقاد کرد و گفت هر دو این کشورها به روشی غیر مفید در عراق حضور داشته‌اند. 

بولتن با تکرار اتهامات گذشته گفت: تسلیحات ایرانی در عراق برای کشتن سربازان آمریکایی به کار می‌رود و باید هرچه سریعتر این روند متوقف شود. وی که در گفت‌وگو با CNN سخن می‌گفت افزود: در عین حال هیچ‌ گزینه‌ای را از روی میز بر نمی‌داریم. 

با توجه به اظهارات دمکرات‌ها در چند روز اخیر به نظر می‌رسد آنها با تاکید بر اتهام دخالت ایران در اوضاع عراق قصد دارند در مذاکرات مستقیم با تهران جدیت بیشتری برای حل مسائل عراق به کار بگیرند. در عین حال این مساله می‌تواند با محدودیت‌هایی برای ایران همراه باشد که قطعا در مذاکرات احتمالی، طرف ایرانی با علم بر این محدودیت‌ها باید از فرصت بدست آمده در جهت اهداف خود استفاده کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین