کد خبر: ۵۳۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۲

توافق بر سر نخست وزیر آتی فلسطین

آفتاب‌‌نیوز : محمد شابیر شصت ساله که تا کنون خبر فوق را تکذیب نکرده است اعلام کرد که این خبر هنوز رسما اعلام نشده است . محمد شابیر از دانشگاهی در ویرجینیا غربی فارغ التحصیل شده است . وی که دکترا میکروبیولوژی دارد از سال گذشته تا کنون ریاست دانشگاه اسلامی در غزه را بر عهده گرفته‌است . 

به گفته یک منبع موثق ، رهبران حماس و جنبش فتح امیدوارند که شابیر بتواند چهره‌ای مقبول از خود در سطح بین المللی نشان داده و رضایت جامعه بین المللی را نیز به دست آورد . اسماعیل هنیه نخست وزیر فعلی فلسطین چند روز پیش صراحتا اعلام کرد که حاضر به واگذاری قدرت در صورت لغو تحریم های بین المللی است . 

از زمان روی کار آمدن حماس ، غرب کمک‌های خود به دولت فلسطین را به حالت تعلیق در آورده است و این در حالی است که بحران اقتصادی حاکم بر فلسطین این کشور را فلج کرده‌است . 

شابیر که به حماس بسیار نزدیک است از طرفداران سیاست‌های این گروه مقاومت محسوب نمی‌شود . 

رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین که از سیاستمداران میانه رو نیز محسوب می‌شود باید نخست وزیر را در این کشور منصوب کند . 

از سوی دیگر فتح حقوقدان‌ مستقل -زیاد ابو عمر -را به عنوان وزیر امور خارجه در دولت وحدت ملی پیشنهاد کرد . وی از زمان آغاز درگیری میان حماس و فتح نقش میانجی را میان طرفین بازی کرده‌است . حماس نیز تا کنون با انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه مخالفتی نکرده است . 

در شرایطی که تلاشها برای تشکیل دولت وحدت ملی بارها با شکست مواجه شده است ابومازن ابراز امیدواری کرد که با توجه به پیشرفت‌های حاصله در طول مذاکرات جدید ، دولت وحدت ملی نیز ظرف چند ماه آینده رسما کار خود را آغاز کند . 

شابیر که در حال حاضر بهترین گزینه مورد توافق برای احراز این پست محسوب می‌شود در این خصوص به خبرنگاران گفت : تا کنون هیچ کدام از مقام‌‌های رسمی از من برای پذیرش پست نخست وزیری دعوت به عمل نیاورده اند . زمانی می توانم در این خصوص اظهار نظر کنم که شخص رئیس جمهور رسما نام من را به عنوان کاندید احراز این پست اعلام کنند . 

وی از جمله شخصیت‌های میانه رو فلسطینی است که روابط خود با تمام احزاب این کشور را حفظ کرده است .وی با یاسر عرفات نیز رابطه بسیار خوبی داشت .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین