کد خبر: ۵۳۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۸
بیکر پیش از دیدار با بوش به منزل ظریف رفت

ضیافت شام ایران و آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : در این ضیافت شام که به نوشته واشنگتن پست به میزبانی ظریف و در اقامتگاه او در نیویورک صورت گرفت، بیکر بر این نکته تأکید کرد که او به عنوان مذاکره کننده دولت آمریکا سخن نمی‌گوید اما کمیسیون مستقل تحقیق در مورد عراق مایل است از همکاری و پیشنهادات ایران در این زمینه استفاده کند. 

این روزنامه با استناد به منابع ایرانی نوشت که بیکر به طور خاص در مورد امکان و احتمال همکاری‌هایی بین تهران و واشنگتن در مورد عراق از ظریف سوال کرده است. 

این گزارش می‌افزاید، «اقدام بیکر در حالی صورت گرفته است که چهره‌های عمده نومحافظه‌کاران آمریکا به چنین تماس‌هایی بسیار بدبین هستند و از آن انتقاد می‌کنند و معتقدند این تصور که ایران ممکن است به آمریکا برای خروج از بحران عراق کمک کند، اساسا مضحک و بی‌پایه است». 

این در حالی است که جاش بولتون، رئیس دفتر کاخ سفید گفته است که اگر کمیسیون تحقیق عراق پیشنهاد گفت‌وگو با ایران و سوریه را مطرح کند، دولت بوش با وجود اختلافات با این دو کشور با این پیشنهاد به شکل باز برخورد خواهد کرد. 

خبر ضیافت شام محمد جواد ظریف و جیمز بیکر در حالی منتشر شده است که خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داده است بوش امروز با «جیمز بیکر» و «لی هامیلتون» که مسئولیت گروه مطالعات عراق در شورای روابط خارجی را برعهده دارند دیدار می‌کند. 

این در حالی است که به نوشته رسانه‌های آمریکایی؛ دمکرات‌ها در اولین روزهای ورودشان به کنگره خواستار تغییر استراتژی آمریکا در عراق شده‌اند. جو بیدن از اعضا کمیته روابط خارجی سنا در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز تاکید کرد «آمریکا باید با ایران و سوریه مذاکره کند». جمهوری‌خواهان میانه‌رویی چون آرلن اسپیکتر و جان مک‌کین هم از این موضع سناتور دمکرات‌ حمایت کرده‌اند. «جوزف بولتن» رئیس بخش اداری کاخ سفید نیز با تاکید بر گسترش روابط واشنگتن با ایران و سوریه گفت «گمان نمی‌کنم مشکل ارتباطی برای ایجاد این رابطه وجود داشته باشد. بلکه مشکلات موجود به زمینه‌ همکاری‌های دو جانبه مربوط می‌شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین