کد خبر: ۵۳۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۵
هفته آینده منتشر می‌شود

گزارش جدید آژانس در مورد ایران

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ارشد و نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گزارش داد: به نظر می‌رسد گزارش آژانس بیشتر به این مساله اشاره کند که هنوز هیچ پیشرفتی در خصوص رفع ابهامات موجود در مورد برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشده است. 

وی افزود: ایرانی‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند تنها در صورتی حاضر به همکاری‌اند که پرونده‌اشان از شورای امنیت به آژانس برگردانده شود. 

دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند محمد البرادعی مدیر کل آژانس قبل از برگزاری نشست شورای حکام در حال تهیه گزارش جدید در خصوص ایران است. بنا به گفته این دیپلمات‌های ناشناس عدم پاسخگویی ایران به مواردی از جمله خرید مواد مورد نیاز جهت استفاده در سانتریفوژها از بازار سیاه، تحقیقات مربوط به پردازش مجدد سنگ اورانیوم، طراحی کلاهک‌های هسته‌ای و آزمایشاتی با قدرت انفجار بالا از جمله موضوعاتی است که پیش‌بینی می‌شود البرداعی در گزارش خود به آنها اشاره کند. 

بنا به این گزارش ایران ماه گذشته دومین آبشار 164 تائی سانتریفوژ خود را راه‌اندازی کرد و بدین ترتیب توان غنی‌سازی اورانیوم خود را دو برابر افزایش داد. بنا به گفته مقامات این کشور آنها قصد دارند علی‌رغم خواسته سازمان ملل مبنی بر توقف روند غنی‌سازی تا سال 2007، 3000 سانتریفوژ‌ را نصب و راه‌اندازی کنند. 

کارشناسان تکثیر هسته‌ای گفته‌اند سانتریفوژهای ایران هنوز با غنی‌سازی مقدار قابل توجهی اورانیوم فاصله بسیاری دارند و تنها می‌توانند در حد سوخت نیروگاه هسته‌ای غنی‌سازی کنند. 

23 و 24 نوامبر از سوی منابع آگاه زمان برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارائه گزارش جدید البرادعی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران عنوان شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین