کد خبر: ۵۳۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۶
تحلیلی از فایننشیال‌تایمز

آیا ایران آمریکا را نجات می‌دهد؟

آفتاب‌‌نیوز : از این‌رو هنوز مشخص نیست آمریکا چگونه با دو کشوری که زمانی یکی از آنها را در محور شرارت قرار داده بود و در حال حاضر با هیچ‌کدام روابط دیپلماتیک ندارد می‌تواند وارد مذاکره شود. البته موارد یاد شده تنها مشکلات آمریکا در انتخاب گزینه سفارش شده از سوی کارشناسان نیست. 

«فایننشیال تایمز» در تحلیلی پیرامون همین موضوع آورده است: «تعامل با ایران و سوریه قطعا به نفع اسرائیل نیست. از سوی دیگر باید مخالفت متحدان نزدیک عرب آمریکا را هم در نظر گرفت. متحدانی که از نفوذ ایران در منطقه نگرانند و نمی‌خواهند شاهد پر و بال گرفتن شیعیان در نزدیکی خود باشند. اسرائیل سال‌هاست که ایران را بزرگترین تهدید منطقه‌ای برای خود می‌داند. حمایت از حزب‌الله و برنامه هسته‌ای این کشور اصلی‌ترین دلائل تل‌ آویو در توسل به این ادعا است. پیروزی حزب‌الله در مقابله با حملات اسرائیل نیز بیش از گذشته به نگرانی اعراب و اسرائیل افزوده است». 

به نوشته «فایننشیال تایمز» به نظر نمی‌رسد که در پیش گرفتن این استراتژی از سوی آمریکا کار ساده‌ای باشد و البته مشخص نیست نتایج آن به تغییری آشکار در مواضع ایران و سوریه در منطقه منجر شود. دیدار کوفی‌ عنان دبیرکل سازمان ملل با مقامات ایران و سوریه یک از این موارد است که دشواری کار را نشان می‌دهد. چرا که در این دیدار رئیس جمهور ایران شرط کمک ایران به ایجاد ثبات در عراق را عقب‌نشینی سربازان آمریکایی از این کشور اعلام کرد. 

فایننشیال تایمز  تصریح کرده است: روشن است که چنین پیش شرطی هیچ‌وقت با استقبال آمریکا روبرو نخواهد شد. دمشق هم مسلما موافق به قدرت رسیدن بنیادگرایان سنی در نزدیکی مرزهایش نیست. با توجه به دلائل مطرح شده باید گفت اگر چه آمریکا از حمایت تهران و دمشق در براندازی صدام حسین برخودار بود اما اینکه آنها بخواهند جرج بوش را از باتلاقی که در آن گرفتار شده نجات دهند همچنان در ابهام قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین