کد خبر: ۵۳۵۴۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹

خطر مصرف خودسرانه دارو

خوددرمانی، از بزرگ‌ترین مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
پرنیان نیک منش مدیر مرکز آموزشی درمانی حضرت علی اصغر (ع)، اظهار کرد: امروزه مصرف بی رویه دارو و به طور کلی خوددرمانی، از بزرگ‌ترین مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهند، میزان تجویز دارو، با جمعیت کشور و وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری‌ها همخوانی ندارد.

نیک منش تصریح کرد: این مرکز روزانه به طور معمول به ۲۰ بیمار با تشخیص مسمومیت، خدمات ارائه می‌دهد که از این تعداد، حدود ۴۰ درصد یعنی معادل ۸ تا ۱۰ نفر، با مسمویت دارویی به این مرکز مراجعه می‌کنند.

مدیر مرکز آموزشی درمانی حضرت علی اصغر (ع) بیان کرد: بیماران با تشخیص مسمومیت دارویی، در سه گروه شامل مصرف خودسرانه دارو، مصرف بیش از اندازه دارو و تداخلات دارویی قرار می‌گیرند و پس از شناسایی نوع مسمومیت، متخصصان طب اورژانس و مسمومیت ها، اقدامات لازم برای سرعت بخشیدن در بهبودی بیماران انجام می‌دهند.

وی، عوارض مصرف خودسرانه دارو را شامل به خطر انداختن سلامتی بیمار، به تاخیر افتادن روند بازگشت بیمار به حالت اولیه و در نتیجه طولانی شدن مدت اقامت بیمار در بخش مسمویت‌ها دانست.

متخصص و مدیرگروه داخلی بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)، نیز در این خصوص گفت: بیماران در بسیاری از موارد برای تجویز آنتی بیوتیک به پزشک اصرار دارند که در بیشتر مواقع هیچ ضرورتی ندارد و در واقع با این عمل، بیمار خود به تشخیص و دارو درمانی می‌پردازد.

مژگان زمانی، بر اهمیت فرهنگ سازی در این خصوص تاکید کرد و افزود: پزشکان نقش موثری در هدایت مردم به سوی روش‌های صحیح تجویز، تهیه و مصرف دارو دارند.

حسین صناعی زاده، متخصص و مدیرگروه مسمومیت‌های بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) نیز نگهداری نکردن دارو‌ها به مقدار زیاد در منازل و قرار ندادن دارو‌ها در دسترس افرادی که خطر استفاده ناصحیح در مورد آن‌ها وجود دارد، از مواردی است که می‌تواند به کاهش مسمویت‌های دارویی، کمک قابل توجهی داشته باشد.

رها عسکری نام» مسوول فنی داروخانه بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)، نیز نگهداری بیش از اندازه دارو در منزل، باور غلط بی خطر بودن مصرف خودسرانه دارو‌ها و خوددرمانی بر اساس تجربه در خانواده‌ها را از جمله علت‌های مصرف خودسرانه دارو دانست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین