کد خبر: ۵۳۵۶۶۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲

کوبا «سوسیالیسم» را جایگزین «کمونیسم» می‌کند

در پیش نویس طرح قانون اساسی جدید کوبا که بررسی آن از شنبه (به وقت محلی) در مجلس این کشور آغاز شد، واژه «کمونیسم» حذف شده و جای خود را به تاکید روی «نظام سوسیالیسم» داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 این طرح برای نخستین بار، مالکیت خصوصی را در کوبا به رسمیت شناخته و در اقدامی جنجالی، ازدواج اشخاص را فارغ از جنسیت آن‌ها قانونی دانسته است.

از دیگر بخش‌های مهم پیش نویس قانون اساسی، کاهش بازه ریاست جمهوری به ۲ دوره پنج ساله و تعیین سن حداکثر ۶۰ سال در آغاز دوره نخست ریاست جمهوری هر فرد است.

طرح مذکور در صورت تصویب، پست نخست وزیری را اضافه کرده و رئیس مجلس را همزمان به عنوان رئیس شورای دولت تعیین می‌کند.

با وجود تغییرات یاد شده، قانون اساسی جدید همچنان تاکید می‌کند که حزب کمونیست تنها حزب سیاسی این کشور و حرف آخر در تعیین سیاست‌های کلی است.

طرح اصلاح قانون اساسی باید پس از تایید مجلس کوبا و شورای نظارتی، به رای عمومی هم گذاشته شود.

همزمان با بررسی این طرح، «میگل دایاز کانل» رئیس جمهوری جدید این کشور هم روز شنبه هیات وزیران خود را معرفی و در بیشتر وزارتخانه‌ها، وزیران دولت «رائول کاسترو» رئیس جمهوری پیشین را در سمت خود ابقا کرد.

انقلاب سوسیالیستی و ضدامپریالیستی کوبا در سال ۱۹۵۹ به رهبری «فیدل کاسترو» به پیروزی رسیده بود.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، فیدل از سال ۲۰۰۸ به علت کهولت سن، به نفع برادرش رائول از قدرت کنار رفت. رائول هم چند ماه پیش زمینه را برای قدرت گرفتن فرد دیگری خارج از خاندان کاسترو فراهم کرد و خود به عنوان رئیس حزب کمونیست، اصلاحات قانون اساسی را در دستور کار قرار داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین