کد خبر: ۵۳۵۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸

انتشار جزئیات موشک "ژوکیو-2" توسط "لند اسپیس"

"ژانگ چانگو"، بنیانگذار شرکت "لند اسپیس" (LandSpace) یکی از شرکت‌های پرتاب تجاری در حال ظهور چین اعلام کرد که اولین پرواز موشک "ژوکیو-2" (Zhuque2- ZQ2) تا سال 2020 صورت خواهد گرفت. وی مدعی شد که این شرکت از سال 2020 می‌تواند هر سال 30 فروند موشک و 200 موتور تولید کند.
آفتاب‌‌نیوز :
یوان یو مهندس ارشد "لند اسپیس" می‌گوید ما انتظار داریم که از سال آینده موتور خود را داشته باشیم.

وی اضافه کرد، "لند اسپیس" سه نوع موشک بر اساس "ژوکیو-2" در دست تولید دارند که بزرگترین آنها "ژوکیو-2 سی"(ZQ-2C) خواهد بود. این رویداد را می‌توان به عنوان یک نقطه عطف مهم برای پرتاب‌کنندگان چینی و صنعت فضایی چینی در نظر گرفت.

این موشک که از متان و اکسیژن مایع استفاده می‌کند در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن رونمایی شد، با ارتفاع 48.8 متر و قطر 3.35 متر شباهت‌هایی با موشک‌های "لانگ مارچ"(Long-March) دارد.

"ژوکیو-2" ظرفیت رساندن محموله 4000 کیلوگرمی را به مدار 200 کیلومتری زمین(LEO) و 2000 کیلوگرم را به مدار هایی تا 500 کیلومتر دارد.

پائولو لوزانو(Paulo Lozano) مدیر آزمایشگاه پیشران فضایی(Space Propulsion Lab) وابسته به پژوهشگاه فناوری ماساچوست(Massachusetts Institute of Technology) معتقد است که توسعه موتور و موشک‌های جدید همیشه قبل از اینکه بتوانند عملا وارد بازار شوند، باید چالش‌های زیادی را پشت سر بگذارد.

وی می‌گوید "هر موشکی پیش از اینکه بتواند وارد رقابت در بازار فضایی شود، باید قابل اطمینان بودن خود را نشان دهند. گرچه هزینه پرتاب در هر پروژه فضایی قابل توجه است، اما فقط بخشی از سرمایه‌گذاری کلی بشمار می‌رود. این یک کسب و کار گران است زیرا آنها باید قبل از اینکه توسط کاربران فضایی مورد استفاده قرار گیرند، چندین پرتاب بی‌عیب و نقص را داشته باشد. "

در حالی که "لند اسپیس" استفاده از متان مایع را به عنوان یک مزیت از نظر قیمت می‌داند، ممکن است تا این اندازه اهمیت نداشته نباشد.

به گزارش ایسنا، لوزانو یادآور می‌شود: هزینه سوخت‌رسانی در مقایسه با هزینه‌های کلی ساخت و پرتاب یک موشک عامل بسیار مهمی به شمار نمی‌رود. در حالی که متان دارای توده مولکولی پایین‌تر از نفت سفید است و می‌تواند برخی از مزایای عملکرد را داشته باشد عوارض آن نیز مانند نیاز به خنک سازی برای تبدیل شدن به مایع و چگالی پایین آن نسبت به نفت سفید مشکل آفرین خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین