کد خبر: ۵۳۶۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
واشنگتن به دنبال ایجاد اتحاد امنیتی و سیاسی با مشارکت مصر، اردن و 6 کشور عربی دیگر

رویترز: دونالد ترامپ به دنبال ایجاد «ناتو عربی» برای مقابله با ایران است

گروهی از مقامات آمریکایی و کشورهای عربی می گویند واشنگتن به دنبال ایجاد یک اتحاد امنیتی و سیاسی با مشارکت مصر، اردن و شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس است. به گفته آنها ایده این اتحاد امنیتی و سیاسی جدید برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه مطرح شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد زمینه همکاری گسترده‌ای را بین کشورهای عضو این اتحادیه در مورد دفاع موشکی، تمرینات نظامی و مقابله با تروریسم فراهم کند. یکی دیگر از اهداف این تشکیلات تقویت همکای های دیپلماتیک و اقتصادی در سطح منطقه خواهد بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، از این طرح در کاخ سفید و برخی کشورهای خاورمیانه به عنوان «ناتو عربی» یاد می شود. طرح این اتحاد جدید امنیتی و سیاسی در حالی مطرح می شود که تنش ها بین واشنگتن و تهران بر سر خروج آمریکا از برجام و برنامه ایالات متحده برای وضع مجدد تحریم های هسته ای علیه ایران افزایش یافته است.

رویترز: دونالد ترامپ به دنبال ایجاد «ناتو عربی» برای مقابله با ایران است

بنا به همین گزارش دولت آمریکا امیدوار است ایده ایجاد این اتحاد سیاسی و امنیتی در اجلاسی که پائیز امسال با شرکت مقامات کشورهای عربی و آمریکا در واشنگتن برگزار می شود مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کاخ سفید تائید کرده است که طرح ایجاد اتحاد امنیتی و سیاسی جدید طی چند ماه گذشته در دست بررسی بوده است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این مورد اظهار داشت: « اتحاد استراتژیک خاورمیانه (MESA) سنگری در مقابل ایران، تروریسم، افراط گرایی خواهد بود و در خاورمیانه ثبات ایجاد خواهد کرد.»

یکی از موانع پیش روی ایجاد اتحاد امنیتی و سیاسی جدید می تواند تنش های یک سال گذشته بین قطر و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات متحده عربی باشد.

یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته است که ایجاد سپر دفاعی ضد موشکی در منطقه و ارتقای عملکرد ارتش کشورهای عضو هدف اتحاد امنیتی و سیاسی جدید در خاورمیانه خواهد بود.

رویترز: دونالد ترامپ به دنبال ایجاد «ناتو عربی» برای مقابله با ایران است

منبع: یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین