کد خبر: ۵۳۷۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵

رازهای زندگی حرفه‌ای ستاره فوتبال ایران

علیرضا جهانبخش، فوتبالیست نام‌آشنایی برای نه تنها فوتبال‌دوستان که حتی عموم مردم ایران است. بازیکنی که با ارائه بازی‌های درخشان در تیم ملی فوتبال ایران و البته لیگ حرفه‌ای فوتبال هلند، توانست ضمن انداختن نام خود بر سر زبان‌ها، به لیگ جزیره و مشخصا تیم فوتبال برایتون کوچ کند. اما بدون تردید در کنار سعی او از منظر فنی و تاکتیک‌پذیری در مستطیل سبز، می‌توان تلاش این بازیکن در راستای حفظ و ارتقای سلامت جسمانی و روحی – روانی را عامل مهم و موثری در پیشرفت و ارتقای توان فردی این ستاره جوان قلمداد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
موفقیت‌های پی‌درپی علیرضا جهانبخش که خود نقش حفظ سلامت جسمی و روانی را در پیمودن مسیری این‌چنینی بسیار مهم عنوان می‌کند، بهانه‌ای شد تا در بستر جشنواره‌ای چون فیلم سلامت با او به گفت‌وگویی صمیمانه‌ بنشینیم.

رازهای زندگی حرفه‌ای ستاره فوتبال ایران

- علیرضا تو الان یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیکنان فوتبال ایران هستی، سوالی که از تو داریم و شاید جوابش برای مردم جالب باشد این است که چقدر به سلامتی‌ات اهمیت می‌دهی؟

از یک دوره‌ای به بعد سلامتی تبدیل به مساله بسیار مهمی در زندگی‌ام شد و چون فوتبال برای من به عنوان بخش مهمی از زندگی‌ام تعریف می‌شود، مطمئن بودم که این موضوع تاثیر مهمی روی زندگی ورزشی‌ام خواهد گذاشت. به همین خاطر خیلی تلاش کردم تا سالم زندگی کنم و به تغذیه و استراحتم به صورت حرفه‌ای برسم.

- زندگی سالم به چه میزان در موفقیت یک ورزشکار تاثیر دارد؟

ورزشکار وقتی در سطح حرفه‌ای تمرین می‌کند، اگر زندگی سالمی نداشته باشد، تاثیر منفی آن خیلی زود مشهود می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که می‌گویند ریکاوری اهمیت بیشتری نسبت به آمادگی قبل از بازی دارد، چراکه ریکاوری تو را برای بازی بعدی آماده می‌کند. بنابراین ورزشکار حرفه‌ای باید برای در هر بازی‌ بهترین شرایط را داشته باشد و بدن خود را در شرایط آرمانی نگه دارد.

- حتما به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای تغذیه روزانه در برنامه‌‌ریزی‌ات خیلی اهمیت دارد؟

در ورزش حرفه‌ای و تیم‌هایی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، حداقل یک متخصص تغذیه فعالیت دارد. ما در باشگاه‌مان در هلند یک متخصص تغذیه داشتیم که هفته‌ای یک جلسه به باشگاه می‌آمد و همه چیز را زیر نظر می‌گرفت و می‌دانست که برنامه غذایی‌مان چگونه است و اجرای این برنامه را کنترل می‌کرد. برای روزهایی که یک جلسه تمرین داشتیم، یک نوع برنامه‌ریزی داشتیم و روزهایی که باید دو جلسه تمرین می‌کردیم برنامه غذایی‌مان طبعا متفاوت بود. البته از آنجایی که ما صبحانه و ناهار را در باشگاه می‌خوردیم، تمام مواد غذایی مورد نیاز ما از پروتئین گرفته تا ویتامین و مکمل در این برنامه غذایی موجود بود. من چون بیشتر روز در باشگاه هستم، بیشتر وعده‌های غذایی را در باشگاه صرف می‌کنم. برای نمونه به‌خاطر اینکه بدن ما خیلی به پروتئین نیاز دارد، این ماده غذایی، هم در وعده صبحانه وجود دارد و هم در وعده ناهار؛ چون ما بعد از صبحانه تمرین داریم و بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن‌مان را در این تمرین از دست می‌دهیم. در آلکمار سبد غذایی من با چند نفر از هم‌تیمی‌هایم یکی بود، بنابراین درباره خوارکی که باید می‌خوردیم هم با یکدیگر صحبت می‌کردیم.

- به غیر از تغذیه، استراحت هم حتما اهمیت زیادی در برنامه روزانه شما و به‌ویژه تامین سلامت جسمانی‌تان دارد، به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای در این‌باره هم توضیح می‌دهی؟

بله. حتما همینطور است که استراحت نیز نقش بسزایی در ایجاد سلامت جسمانی یک ورزشکار حرفه‌ای دارد. من هم کلا آدم خوش‌خوابی هستم و سعی می‌کنم حداقل هشت ساعت خواب داشته باشم. همیشه اولویتم این بوده که به‌طور کامل استراحت کنم، چون می‌دانم بدنم برای انجام تمرینات به این استراحت نیاز دارد. به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای سعی می‌کنم دیرِ دیر ساعت ۱۱ شب به رختخواب بروم. یکی دیگر از عادت‌هایم خواب بعدازظهر است که حتما باید نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه بخوابم. اگر این زمان را استراحت نکنم تا آخر شب انگار یک چیزی کم دارم.

- علیرضا در کنار این موارد به‌طور حتم به تامین سلامت فکری و روحی خودت هم فکر می‌کنی، سوال آخر ما هم درباره زمانی‌ست که نه تمرین داری و نه استراحت می‌کنی، در واقع دوست داریم بدونیم تفریح اصلی تو چیست؟

برنامه روزانه من اینطور است که بیشتر ساعات روز را در باشگاه حضور دارم. زمانی که هلند بودم هشت صبح به باشگاه می‌رفتم و زودِ زود ساعت چهار بعدازظهر بیرون می‌آمدم. تفریح من هم در بیشتر اوقات بازی با پلی‌استیشن است یا خرید به همراه دوستانم. البته حضور در رستوران‌های ایرانی هم یکی دیگر از تفریحات من است.

سومین جشنواره فیلم سلامت توسط موسسه آوای هنر سلامت و از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از  ۱ تا ۵ شهریور ۹۷ به دبیری دکتر محمد کیاسالاربرگزار خواهد شد.

منبع: جشنواره فیلم سلامت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین