کد خبر: ۵۳۷۴۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
شب به یادماندنی تجلیل از وارطان ساهاکیان

من به شاگردانم تنها درس دادم ولی آنها به من عشق دادند

اینک که تنها ساعاتی را در وصف ویژگی‌های تو گذراندم، تو را شناختم، به سبک همه موسیقی‌ها‌... هر چه بیشتر ‌گفتند تو را بیشتر به تواضع ‌یافتم. به همان خلوصی که شاگردانت می‌گویند.
آفتاب‌‌نیوز :
محبوبه بیات -
تو را به این خوبی نمی‌شناختم
به یمن امشب، از کسی گفته شد که
راه بلد دانش و اخلاق،
مردم‌دار و جدی در کار،
اهل همدلی و معاشرت،
و، افتخارش معلمی است
شاگردانت تو را همواره به خلوص و تواضع، باور کرده‌اند
جز وصف تو چیزی نشنیدم،
 "وارطان ساهاکیان"

شامگاه سه‌شنبه، نهم مرداد  ماه 97، به همت "مؤسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش" و با مشارکت بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، آئین نکوداشت آهنگساز و استاد برجسته موسیقی ایران‌زمین "وارطان ساهاکیان" در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

گویی آوای خوش موسیقی اصیل ایرانی
از پنجه‌های اساتید برجسته این هنر نواخته می‌شود
تا باری دیگر، فرهنگ غنی کشورمان را به رخ جهانیان ‌کشاند.

من به شاگردانم تنها درس دادم ولی آنها به من عشق دادند

به کوچه باغ موسیقی، قدم که می‌گذاری، چتر تسلاّی حضور دلدادگان هنر، تو را غافلگیر می‌کند. خیال سرودن در سر می‌پروانی و می‌خواهی هم‌نوا شوی با حاضران. مهربانی را در آهنگ‌ها می‌شنوی. هارمونی زندگی را می‌نوازند. هارمونی زندگی‌بخشی که استاد وارطان ساهاکیان به شاگردان خود هدیه می‌دهد و زلال عاطفه را در جویبار عشق به تماشا می‌نشیند.

چه زیباست طنین ساز آهنگینی که از دستان تو بر می‌خیزد: غیور، قدرتمند و پرشکوه...

طنین دل انگیز موسیقی را که می‌شنوی
گویی غوغای ستارگان را به یغما می‌بری
و آرامش روح را هدیه می‌گیری
جایی که
همه به نظاره نشسته‌اند
و طبیعت عطرآگین نواها، زبان گویای نگاه‌ها می‌شود

من به شاگردانم تنها درس دادم ولی آنها به من عشق دادند

در ادامه برنامه امشب، پخش چند اثر از ساخته‌های استاد، اجرای قطعاتی از موسیقی فولکوریک ایران توسط گروه کر اردیبهشت به رهبری دکتر حمید عسگری، پخش نماهنگی از زندگی این هنرمند که با صحبت‌های تعدادی از پیشکسوتان هنر موسیقی و شاگردان استاد همراه است و اجرای پیانو توسط شاگردان وی، قسمت‌های مختلف برنامه را تشکیل می‌دهند.

بسیاری از اساتید و اهالی نام آشنای موسیقی را در سالن می‌بینید.

استاد "میلاد کیایی"، نوازنده سنتور در کلیپی درباره استاد وارطان ساهاکیان جمله‌ای بسیار کوتاه و زیبا می‌گوید: «ایشان با همه ارزش‌هایی که در وجودشان نهادینه شده است و با همه چیزهایی که دارند فقط یک چیز ندارند! ایشان فقط یک چیز ندارند! ایشان نظیر ندارند».

استاد کیایی ادامه می‌دهد: «خدمات موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش، در تجلیل از بزرگان عرصه هنر ایران، به قدری ارزشمند است که در این مورد تاریخ و آیندگان قضاوت خواهند کرد.»

 دکتر حمید عسگری نیز می‌گوید: «استاد، شهروند دنیای موسیقی است، به ندرت ملاقاتی با ساهاکیان صورت گرفته که نهایتاً به موسیقی نرسیده باشد ...»

و اینک که تنها ساعاتی را در وصف ویژگی‌های تو گذراندم، تو را شناختم، به سبک همه موسیقی‌ها‌... هر چه بیشتر ‌گفتند تو را بیشتر به تواضع ‌یافتم. به همان خلوصی که شاگردانت می‌گویند. از تدریس ضرب‌آهنگ باطن موسیقی، پلی میان خود و مخاطب ساخته‌ای تا نغمه خوش این زبان مشترک را در ریتم سرزندگی نواخته باشی.

من به شاگردانم تنها درس دادم ولی آنها به من عشق دادند

من به شاگردانم تنها درس دادم ولی آنها به من عشق دادند

من به شاگردانم تنها درس دادم ولی آنها به من عشق دادند

من به شاگردانم تنها درس دادم ولی آنها به من عشق دادند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
بهداد منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
درود بر شهروندان دنیای موسیقی .... سپاس و سلام
فرزانه اسدی نهاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
فضا کاملا آرام و متین و موقر ... میزبان مردانی بزرگ از عرصه موسیقی ، موسیقی زبان و مذهب مشترک نمی شناسد موسیقی آوای دل عاشقان کم حرف و اهل دل است طنین دل انگیز موسیقی را که می‌شنوی لب به سکوت می بندی و فقط چشم و گوشت را باز می کنی تا به ندای درونی دلت گوش فرا دهی و بس ...آری موسیقی زبان مشترک تمام خلقت است.پاینده باد نام ایران ، ایرانی و اهالی بزرگان موسیقی و هنر.تشکر از جناب آقای دکتر بردیا صدر نوری به لحاظ تدارک چنین مراسم باشکوهی برای ناشناسان این هنر ارزشمند ...قلم توانای نگارنده در تداعی آن شب ارزشمند قابل تقدیر است ...پاینده باشد هنر و هنرمند و ایران و ایرانی.
بهمن
|
France
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
رحمت خدا بر مولانا جلال الدین محمد بلخی باد که گفت
این علم موسیقی بر من چون شهادتست / چون مؤمنم شهادت و ایمانم آرزوست
رحمت خدا بر مولانا

هیچ موسیقی در دنیا موسیقی ایرانی‌ نیست و نمی‌شه. چون این نوا از دل آسمان و طبیعت برمیخیزه و دقیقا با جان آدمی‌ جفت و جور می‌شه. هزار ساعت این موسیقی رو گوش بدی خسته نمیشی‌ در حالی‌ که دو تا آهنگ بیگانه که گوش میدی سرت شروع به تیر کشیدن می‌کنه. با سپاس از شما دوست گرامی‌ که چنین شراب کهنه‌ای را در پیاله دیگران ریختی .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین