کد خبر: ۵۳۷۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۳

استقبال انگلیس از اجلاس تهران

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز یک مقام دولت انگلیس پس از انتشار خبر دعوت رسمی رئیس‌جمهور ایران از همتایان سوری و عراقی خود برای حضور در تهران گفت: اگر این دعوت بخشی از انتخاب استراتژیک (ایران) برای همکاری با آنها (عراق و سوریه) در جهت پایان بخشیدن به خشونت موجود در عراق باشد قابل تقدیر و ستایش است. 

این مقام ناشناس در دولت تونی بلر افزود: البته برای این کار آنها باید بتوانند بر حجم گسترده‌ای از بدبینی‌های موجود فائق آیند. 

استقبال انگلیس از اقدام ایران در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در طول دو سال گذشته ایران را به دخالت در اوضاع عراق و حمایت از شورشیان متهم کرده است. البته ایران نیز همواره این اتهامات را رد و اعلام کرده که هیچ‌گونه کمک مالی و تسلیحاتی از سوی ایران برای شورشیان عراق فرستاده نمی‌شود. 

روزنامه فایننشیال تایمز در ادامه و در تشریح اهداف ایران از طرح برگزاری این نشست می‌افزاید: ایران در تلاش برای متقاعد کردن جامعه جهانی نسبت به توانایی‌های منطقه‌ای خود است. تهران می‌خواهد نشان دهد توانایی کافی برای ایجاد مشکلات مختلف برای نیروهای آمریکایی در عراق را دارد، ضمن اینکه قصد دارد به نوعی بازدارندگی در مقابل تلاش‌های آمریکا برای حمله نظامی به خاک خودش، دست پیدا کند. 

گروهی از کارشناسان نیز معتقدند این اقدام می‌تواند نفوذ ایران در منطقه را افزایش دهد. ضمن آنکه این نشست می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگوهای متقابل با آمریکا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین