کد خبر: ۵۳۷۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹

توصیه‌های بهداشتی برای این روزهای دودی خوزستان

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و انتشار دود ناشی از این آتش‌سوزی در شهرهای خوزستان گفت: توصیه می‌شود شهروندان خوزستانی در ساعات ابتدایی صبح که حجم دود و دمه ناشی از سوختن نیزارها سنگین است، از منزل خارج نشوند.
آفتاب‌‌نیوز :
فرهاد صفدری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم منجر به انتشار دود در شهرهای خوزستان شده است. سوختن نیزار می‌تواند ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را به اعماق سیستم تنفسی وارد کند.

وی ادامه داد: همچنین ذرات بزرگتری از جمله ذرات پرکلاغی ناشی از پراکنده شدن دود و خاکستر نیزارهای سوخته در محیط می‌نشینند و موجب آلودگی‌ می‌شوند.

صفدری با بیان اینکه فرایند سوختن مواد هیدروکربنی، گازهای ناشی از سوختن تولید می‌کند، افزود:  سوختن نیزار علاوه بر تولید دی اکسیدکربن، مونواکسیدکربن نیز تولید می‌کند که نوعی گاز گلخانه‌ای محسوب می‌شود.‌ همچنین سایر هیدروکربن‌های سوخته ناشی از احتراق نیزار، از گازهای آلوده محسوب می‌شوند. در این شرایط محیطی، استفاده از ماسک مناسبی که بتواند علاوه بر ریزگردها از ورود آلودگی‌های گازی نیز به سیستم تنفسی جلوگیری کند، بسیار حائز است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مراجعه بیماران با عارضه تنفسی به مراکز درمانی در پی انتشار دود آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم تصریح کرد: از ابتدای سوختن نیزارهای هورالعظیم تاکنون  163 نفر از مردم شهرهای هویزه و رفیع به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که همه این بیماران بعد از درمان مرخص شده‌اند.

صفدری عنوان کرد: با توجه به افزایش انتشار دود ناشی از سوختن نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم رعایت برخی نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. هنگام آلودگی هوا عدم خروج غیرضروری از منزل و قرار نگرفتن در معرض هوای آلوده توصیه می‌شود که یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از تبعات آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه در ساعات ابتدایی صبح حجم دود و دمه ناشی از سوختن نیزارها سنگین است، افزود: دمه یا اینورژن، انباشتگی آلودگی است که در اثر وارونگی دما رخ می‌دهد. در اوایل صبح که تجمع آلودگی هوا در نزدیکی سطح زمین است، رعایت عدم خروج از منزل مخصوصا برای افرادی که دچار آلرژی‌های تنفسی هستند و زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، ضروری است. با تابش نور مستقیم و حرکت توده هوا و از بین رفتن تجمع آلودگی، غلظت دمه نیز پایین می‌آید و شرایط بهتر می‌شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با توجه به نوع آلودگی فعلی ناشی از دود و گازهای ناشی از سوختن نیزارها،  استفاده از ماسک تنفسی مناسب و فیلتردار مخصوصا ماسک‌های ماسک FFP2 و FFP3 توصیه می‌شود.

وی اظهار کرد: در صورت نبود این ماسک‌ها، به جای استفاده از ماسک‌های ساده که هیچ حفاظتی از سیستم تنفسی انجام نمی‌دهند، بهتر است از یک دستمال تمیز  نخی استفاده شود تا از سیستم تنفسی در برابر آلودگی‌ها حفاظت شود.

صفدری بیان کرد: همچنین پس از مراجعه به منزل حتما باید مجرای تنفسی فوقانی شامل مجاری بینی و گلو شستشو شود. روش مناسب این است که آب از طریق بینی همراه با تنفس وارد مجاری شود و از طریق دهان خارج شود. همچنین شستشوی صورت با مواد شوینده مناسب در جلوگیری از آلرژی‌های پوستی بسیار موثر است. چربی‌های روی پوست با آلودگی‌ها تماس پیدا می‌کنند و صرفا شستشو با آب، شستشوی کامل برای رفع آلودگی‌ها نیست.

وی گفت: با توجه به حجم زیاد آلودگی ناشی از سوختن نیزارها مخصوصا در ساعات نخست صبحگاهی، کاهش سطح فعالیت بدنی مخصوصا خودداری از ورزش در این ساعات باید جدی گرفته شود. با توجه به شرایط جوی فعلی، مردم شهرهای درگیر دود تا حد امکان زمان پیاده‌روی را به ساعت‌های دیگری تغییر دهند تا شرایط به حالت عادی برگردد. همچنین کسانی که فعالیت‌های کاری همراه با تحرک بدنی بالا دارند تا حد امکان  در ساعات اولیه صبح فعالیت‌شان را کاهش دهند.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم و تعرق زیاد و کاهش آب بدن، توصیه می‌شود در صورت مواجهه با هرگونه آلودگی هوا، میزان نوشیدن مایعات افزایش یابد زیرا  نوشیدن مایعات موجب دفع سموم از طریق ادرار می‌شود و به حذف آلودگی‌ها کمک می‌کند. استفاده از لبنیات کم‌چرب نیز در این شرایط یک راهکار مناسب جهت دفع سموم است. همچنین استفاده از نوشیدنی‌هایی مانند چای کمرنگ در شرایط آلودگی هوا تسکین مناسبی است.

صفدری تصریح کرد: یک نکته بسیار مهم در شرایط فعلی عدم استعمال مواد دخانی در اماکن بسته و قرار ندادن دیگران در معرض دود تحمیلی ناشی از استعمال دخانیات مخصوصا قلیان است.

وی افزود: استعمال دخانیات شرایط تنفسی را برای گروه‌های حساس از جمله زنان باردار، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی سخت می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین