کد خبر: ۵۳۸۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

ماجرای ترور نافرجام رییس‌جمهور ونزوئلا+تصاویر

وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا از وقوع سوءقصد به جان رییس‌جمهوری این کشور در جریان سخنرانی او در مراسمی نظامی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالی که نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا در حال سخنرانی در یک مراسم رژه نظامی بود، پهپادهای حامل مواد منفجره در نزدیکی محل برگزاری این مراسم منفجر شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا این رویداد را تلاش برای حمله به رییس‌جمهوری این کشور قلمداد کرد و گفت که مادورو و سایر اعضای دولت در جریان این حمله آسیبی ندیده‌اند.

به گفته این مقام ونزوئلایی، در پی انفجار این پهپادها، هفت سرباز زخمی شدند.

بر اساس گزارش رویترز، پخش زنده سخنرانی مادورو در میانه این سخنرانی قطع و تصاویری از سربازانی پخش شد که در حال دویدن بوده‌اند. در تصاویر مخابره‌ شده از این مراسم پیداست که مادورو حین سخنرانی توقف می‌کند و او و دیگر افراد کنارش در جایگاه به جایی در آسمان نگاه می‌کنند. صدای مراسم هم در این مقطع قطع می‌شود.

رودریگز با بیان این که این رویداد تلاشی ناکام برای ترور رییس‌جمهوری ونزوئلا بوده است، تصریح کرد، در حال حاضر مادورو مشکلی ندارد و حالش خوب است. وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا اعلام کرد، مادورو به زودی سخنرانی دیگری خواهد داشت.

به گفته او، پس از این رویداد رییس‌جمهوری ونزوئلا با وزرا و فرماندهات نظامی جلسه داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، دیوسدادو کابلو، قائم مقام رهبر حزب حاکم سوسیالیست و رییس مجلس موسسان ونزوئلا در واکنش به این رویداد در توئیتر خود نوشت: راست‌گرایان می‌خواهند جایگاهی را که نتوانستند از طریق انتخابات به دست آوردند، از طریق خشونت به دست آورند. برادر و رییس‌جمهوری ما و عالی‌ترین سران سیاسی و نظامی در این حمله تروریستی آسیبی ندیدند.

در همین حال، رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند، برخی از پهپادهای حامل مواد منفجره به مقصد احتمالی خود نرسیده‌ و در منطقه‌ای مسکونی در مرکز کاراکاس منفجر و باعث آتش‌سوزی شده‌اند.

اظهارات مادورو 

مادورو با متهم کردن کلمبیا و راست های افراطی به دست داشتن در سوءقصد ناکام علیه وی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواست به وی در مبارزه با این گروه‌های تروریستی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی دو ساعت بعد از اختلال در سخنرانی او در یک مراسم نظامی با شنیدن صدای انفجار، نسبت به این رخداد واکنش نشان داد.

مادورو درخصوص این حادثه گفت، یک شئی پرنده در روبروی او منفجر شده است.

مادورو گفت: من فکر کردم که این ناشی از آتش بازی است و در عرض چند صدم ثانیه یک انفجار دوم در سمت راست من اتفاق افتاد. بعد از آن دیدید که مردم شروع به فرار کردند، چون موج انفجار را احساس کردند.

به گفته مادورو تحقیقاتی درباره این حادثه به راه افتاده و برخی از مظنون‌ها دستگیر شده‌اند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا مخالفان راست افراطی و عوامل خارجی را متهم این رخداد دانست.

او گفت: من تردیدی ندارم که همه چیز نشان دهنده دست داشتن راست‌های افراطی ونزوئلا در ائتلاف با راست‌های افراطی کلمبیا است و شخص خوزه مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا پشت این حمله بوده است.

مادورو همچنین مدعی شد: اولین نتایج تحقیقات نشان می‌دهند تعدادی از کسانی که برای انجام شدن این حمله پول پرداخت کرده‌اند در فلوریدای آمریکا ساکن هستند و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواست به دستگیری این عوامل کمک کند.

او وعده داد که این حمله او را مصمم‌تر از قبل به منظور ادامه راه "بازیابی، رشد و موفقیت اقتصادی" خواهد کرد و این موجب "متحول شدن" اقتصاد ونزوئلا خواهد شد.

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده چند آتش‌نشان در محل این حادثه روایت دولت ونزوئلا را رد کرده‌اند.

سه آتش‌نشان به آسوشیتدپرس بدون فاش کردن نامشان گفتند که انفجار درواقع ناشی از ترکیدن یک مخزن گاز در یک آپارتمان بوده است و دود این انفجار از پنجره یک ساختمان در محل این حادثه قابل مشاهده بود.

همچنین آنتونی دانکوئین، یک دستیار نظامی سابق دولت ونزوئلا نیز در مصاحبه‌ای این انفجار را ناشی از مخزن گاز دانسته و تاکید کرد که محل حضور رئیس‌جمهور ونزوئلا از قبل از سخنرانی وی به عنوان یک منطقه پرواز ممنوع اعلام می‌شود و پهپادهایی که در نزدیکی تریبون سخنرانی وی مشاهده شدند، توسط مقام‌های دولت ونزوئلا هدایت می‌شدند.

در عین حال یک جنبش مخفی موسوم به "سربازان فلانل" امروز (یکشنبه) مسئولیت این سوءقصد را به عهده گرفته است.

این گروه در توئیتر خود نوشت: این عملیات از طریق به پرواز درآوردن دو پهپادی که در آنها ماده منفجره C4 کارگذاری شده بود به سمت تریبون سخنرانی رئیس‌جمهور ونزوئلا به اجرا درآمد، تک تیراندازهای گارد تشریفات این پهپادها را قبل از آنکه به هدف برسند، هدف گرفتند. در حال حاضر آنها آسیب پذیر هستند و هدف عملی نشد اما عملی شدن آن نیاز به زمان دارد.

جنبش سربازان فلانل آنطور که گزارش شده در سال 2014 تاسیس شده و با اسکار پرز، یک مقام ارشد سابق پلیس ونزوئلا که در ماه ژوئن 2017 با هلی‌کوپتر به ساختمان‌های دولتی در شهر کاراکس حمله کرد،‌ مرتبط است.

ماه ژانویه گذشته گزارش شد که او به دست نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شده است.

همچنین به دنبال اتهامی که مادورو به رئیس‌جمهور کلمبیا وارد کرد، وزیر امور خارجه کلمبیا دست داشتن سانتوس در این سوءقصد را رد کرد.

این در حالی است که طارق ویلیام صعب،‌ دادستان کل ونزوئلا امروز (یکشنبه) گفت: تحقیقاتی درباره این تلاش برای سوءقصد علیه مادورو به جریان افتاده است.

وی در صحبت‌هایی در تلویزیون ونزوئلا گفت: من اعلام می‌کنم که دادستانی کل ونزوئلا یک تحقیقات را درخصوص این حادثه آغاز کرده و سه دادستان برای انجام این تحقیقات منصوب شده‌اند.

در عین حال یک کارشناس ونزوئلایی درباره این حادثه گمانه‌زنی کرد که ممکن است مادورو به دنبال آن بوده باشد که به بهانه یک سوءقصد علیه جانش مقام‌های غیروفادار را تصفیه کرده و آزادی‌ها را هرچه بیشتر سرکوب کند.

دیوید اسمایلد،‌ کارشناس دفتر آمریکای لاتین واشنگتن گفت: مادورو با استفاده از این حادثه تلاش خواهد کرد تا قدرت خود را متمرکز کرده و هرچه بیشتر آزادی‌ها را محدود کند و دست به تصفیه در میان نیروهای دولتی و مسلح ونزوئلا بزند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین