کد خبر: ۵۳۸۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹

ایران می‌تواند از تامین‌کننده‌هایی انرژی اروپا باشد

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید براینکه عامل اصلی تحولات سیاسی و بین‌المللی انرژی است، گفت: اروپا نمی‌خواهد منحصراً به نفت و گاز روسیه متکی باشد و به دنبال راهکارهایی برای تنوع در حوزه انرژی خود است.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالرضا فرجی‌راد در نشست «برجام و ژئوپلتیک انرژی» طی سخنانی اظهار کرد: در دنیای امروز تحولات انرژی خیلی سریع اتفاق می‌افتد حتی می‌شود گفت که تحولات انرژی از استراتژیک به ژئوپلتیک تمایل پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در یک زمانی نفت برای ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس اهمیت استراتژیک داشت. یعنی تا این اندازه حیاتی بود که اگر نفت به غرب و آمریکا منتقل نمی‌شد تمام صنایع آنها تعطیل می‌شد اما امروز نفت و انرژی به سمت ژئوپلتیک حرکت می‌کند و اهمیت سیاسی پیدا کرده است.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی همچنین بیان کرد: امروز ایالات متحده آمریکا یکی از صادرکننده‌های انرژی به اروپا است و انرژی در میان قدرت‌های بزرگ نقش ژئوپلتیک بازی می‌کند. همانطور که شاهد هستید حتی در انتخابات‌ها انرژی نقش دارد. می‌بینیم که ترامپ به طور جدی اوپک را تهدید می‌کند که اگر قیمت را کاهش ندهد چه اقدام متقابلی انجام می‌دهد اما به نظر می‌رسد اگر قیمت انرژی در اوپک کنترل نشود و افزایش یابد قیمت بنزین در ایالات متحده رو به فزونی می‌رود و بر نتایج انتخابات کنگره و سنا اثر می‌گذارد و به دنبال آن می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری دو سال آینده آمریکا هم اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه انرژی به عنوان یک عامل متغیر جغرافیایی بر سیاست نقش بازی می‌کند، گفت: این بی‌سیاستی‌ای که اکنون ترامپ به خرج می‌دهد و به ایران و روسیه فشار وارد می‌کند همان نقشی است که در مورد انرژی می‌گوییم. به عنوان مثال در یک مقطع زمانی ایران و پاکستان بر روی خط لوله صلح توافق کرده بودند اما عربستان و آمریکا به حزب نواز شریف فشار آورده و اجازه نمی‌دادند که این خط لوله صلح به نتیجه برسد اما امروز می‌بینیم که در پی نتایج انتخابات پاکستان،انرژی نقش ژئوپلتیک خود را نشان می‌دهد.

فرجی‌راد در ادامه با اشاره به توافقنامه برجام اظهارکرد: این توافقنامه با دنیای قدرت یعنی 1+5 انجام شد اما با خروج آمریکا به طور جدی به خطر افتاده است و در این به خطر افتادن شاهد نقش ژئوپلتیکی انرژی هستیم،آمریکا بر این نظر است که تولید یا صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما ایران در واکنش به این اظهارات گفته که اگر قرار باشد صادرات نفت ایران به صفر برسد بقیه هم در منطقه نمی‌توانند از تنگه هرمز نفت صادر کنند.

مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: بعد از این مسائل شاهد هستیم که عربستان سعودی بازی‌ای را شروع کرد که بتواند آمریکا را به صحنه بکشاند اما آمریکا خود را وارد این بازی نکرد. در واقع ایالات متحده انتظارات متحدین خود را برآورده نکرد و در همان مقطع اعلام کرد که این آمادگی را دارد تا بدون قید و شرط با ایران مذاکره کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین عامل اصلی تحولات سیاسی و بین‌المللی انرژی است و ما می‌بینیم که در حال حاضر آنچه که پیش از این در خلیج فارس برای ایالات متحده اهمیت داشت اکنون دیگر اهمیت استراتژیک ندارد.

فرجی راد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اوپک و فعالیت روس‌ها به عنوان همکار در این بخش اظهار کرد: می‌بینیم که نقش سعودی‌ها در اوپک در آینده کمتر می‌شود و در نتیجه نقش ایالات متحده هم به عنوان متحد آنها کمتر می‌شود و روس‌ها به عنوان تولیدکننده مهم انرژی در آینده نقش بیشتری را در جهان خواهند داشت و این رقابت‌ها چه در منطقه ما و چه در جهان ادامه می‌یابد.

وی تاکید کرد: اروپا نمی‌خواهد منحصراً به نفت و گاز روسیه متکی باشد بلکه به دنبال راهکارهایی است تا بتواند تنوع بیشتری در حوزه انرژی خود داشته باشد البته ایران می‌تواند یکی از تامین‌کننده‌های انرژی اروپا باشد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین