کد خبر: ۵۳۸۴۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۵

حمایت اعراب از حل دیپلماتیک پرونده ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روزنامه الشرق الاوسط وزیران خارجه عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه‌ای که توسط نزار مدنی، نماینده‌ دولت عربستان در امور سیاست‌های خارجی به نیابت از سعود الفیصل، وزیر خارجه‌ عربستان قرائت شد ضمن اشاره به نگرانی كشورهای عضو شورای همكاری خلیج‌فارس نسبت به برنامه‌ هسته‌ای ایران و تاثیرات آن بر امنیت و صلح جهانی ابراز امیدواری كردند مساله‌ هسته‌ای ایران از طریق مذاكرات از این حالت بحرانی‌ خارج شود و ایران به تمام درخواست‌ها و اصول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد باشد.

وزیران خارجه‌ عضو شورای همكاری خلیج‌فارس با تاکید بر اصول حسن همجواری و احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یكدیگر در خصوص جزایر سه گانه‌ ایرانی نیز بر حل مسالمت‌آمیز آن با هدف حل درگیری‌های دو طرف از طریق مذاكرات دو جانبه درصورت عدم دستیابی به توافق و ارجاع آن به دادگاه بین‌المللی تاكید كردند.

نشست این شورا در حالی با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که امیر امارات قبل از آغاز این نشست اعلام کرد، کشورش قصد ندارد از برنامه هسته‌ای ایران برای حل مسأله جزایر سه گانه سوءاستفاده کند. وی در این خصوص گفت:«ما امیدواریم که مسأله جزایر سه‌گانه از طریق گفتگوهای سازنده و برادرانه و یا فرستادن این پرونده به دادگاه بین‌المللی حل و فصل شود».

درخواست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس برای ارجاع اختلافات ایران و امارات به دادگاه بین‌المللی لاهه در صورت عدم رسیدن به توافق در حالی صورت می‌گیرد که ایران جزایر سه‌گانه را جز لاینفک سرزمین خود می‌داند و معتقد است این مسأله باید به طور دو جانبه بین دو کشور حل شود و نیازی به حکمیت و داوری دادگاه بین‌المللی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین