کد خبر: ۵۳۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۳
برنامه جدید دولت شیعی برای مهار اعتراضات

چانه‌زنی مالکی با شورشی‌ها

آفتاب‌‌نیوز : مطابق گزارش «فاکس نیوز» ‌در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه از سوی دفتر نخست وزیری عراق صادر شد از رهبران گروههای شورشی دعوت به عمل آمده تا نمایندگان خود را به کنفرانس آشتی ملی عراق اعزام نمایند. 

این کنفرانس قرار است در یکی از روزهای بیست‌و‌هشتم یا بیست‌نهم نوامبر در امان یا دمشق برگزار شود. به گفته اکرم‌الحکیم وزیر گفتگو و مفاهمه ملی در کابینه عراق در این اجلاس علاوه بر نخست‌وزیر، تعدادی از وزرا، نمایندگان مطرح پارلمان از تمامی فراکسیون‌ها،نمایندگان وزارت امورخارجه آمریکا و بریتانیا و نیز فرماندهان ارشد نیروهای ائتلاف حضور خواهند داشت.

به اعتقاد الحکیم برگزاری این همایش در خارج از عراق این امکان را فراهم می‌آورد تا رهبران شورشیان با نگرانی کمتری در آن حضور پیدا کنند. پیش از این تلاشهای آقای الحکیم برای برگزاری این کنفرانس دو بار با شکست مواجه شده بود؛ یک بار بواسطه مخالفت دولت با حضور رهبران گروههای شورشی و یکبار به دلیل مخالفت رهبران اپوزیسیون عمدتا سنی پارلمان عراق.

الحکیم می‌گوید مهره‌های کلیدی حزب بعث و شورشیانی که به هر نحو با شبکه تروریستی القاعده در ارتباط بوده‌اند هیچ جایی در این کنفرانس نخواهند داشت. وی همچنین افزود از گروههای شبه‌نظامی شیعه همچون ارتش المهدی نیز برای حضور در این اجلاس دعوت بعمل نیامده «زیرا دولت معتقد است از طریق گفتگوهای دوستانه داخلی بهتر می‌تواند مشکلات خود با آنها را حل‌وفصل کند».

به گفته وزیر آشتی ملی دولت عراق، برگزاری این کنفرانس نتیجه ماهها رایزنی‌های چندماهه دیپلماتهای وزارت امور خارجه با همتایان خود در کشورهای عربی منطقه و نیز گفتگوهای غیرمستقیم نمایندگان دولت با وابستگان رژیم سابق عراق می‌باشد. 

حکیم مدعی‌است که رهبر بزرگترین گروه شورشی وفادار به رژیم صدام پذیرفته تا ضمن شرکت در این کنفرانس به فرآیند سیاسی موجود در کشور بپیوندد. همچنین شنیده‌ها همچنین حاکی از آن‌است که عزت ابراهیم معاون رئیس‌جمهور سابق عراق نیر برای شرکت در گفتگوهای آشتی ملی ابراز تمایل کرده است.

ابتکار عمل دولت عراق برای برقراری صلح در کشوردر شرایطی مطرح می‌شود که مطابق گزارش کمیته حقوق بشر سازمان ملل در طول ماههای سپتامبر و اکتبر بیش از هفت‌هزار شهروند غیرنظامی عراقی براثر خشونت‌های فرقه‌ای در مناطق مختلف کشور جان خود را از دست داده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین