کد خبر: ۵۳۹۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۶
علیرغم فشارهای غرب صورت گرفت

تحویل سیستم پیشرفته پدافند روسی به ایران

آفتاب‌‌نیوز :  به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه یک مقام عالی‌رتبه نظامی روسیه به خبرگزاری ایتارتاس گفت: «تحویل سیستم موشکی تورام یک به ایران آغاز شده و اولین مجموعه در حال حاضر به تهران تحویل داده شده است». 

آمریکا با متهم کردن ایران به داشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای پنهانی همواره روسیه را برای عدم ارسال این موشک‌ها به ایران تحت فشار گذاشته بود ولی روسیه از قرارداد فروش این موشک‌های فوق پیشرفته به ایران دفاع و اعلام کرده که تحویل آنها به ایران کاملا منطبق بر قوانین بین‌المللی بوده است.
قرارداد فروش این مجموعه پدافند به ایران در دسامبر سال گذشته منعقد شده و طبق توافق طرفین روسیه متعهد گردیده که طول سال‌های 2008-2006 میلادی 29 واحد از این سیستم را به ایران تحویل دهد.
خبرگزاری رسمی فرانسه به نقل از خبرگزاری روسی ایتارتاس نوشته که این موشک‌ها قرار است در اطراف سایت‌های هسته‌ای ایران و همچنین نیروگاه هسته‌‌ای بوشهر مستقر شوند.
آمریکا و اسرائیل به این قرارداد یک میلیارد و چهارصد میلیون دلاری به شدت معترضند ولی مسکو اعلام کرده که موشک‌های مذکور کاملا دفاعی هستند و هیچ دلیلی برای خودداری روسیه از اجرای این قرارداد وجود ندارد.
موشک‌های «تورام یک» از روی سکوی پرتاب متحرک شلیک می‌شوند و می‌توانند انواع هواپیماهای جنگی، هلی‌کوپترها و سایر اهداف هوایی متحرک را مورد حمله قرار دهند. این موشک‌ها می‌توانند 48 هدف را در ارتفاق 6 هزار متری ردیابی کرده و 2 هدف را در آن واحد مورد حمله قرار دهند.
قرارداد فروش این پدافند موشکی فوق پیشرفته که حتی آمریکایی‌ها نیز اقدام به خرید آن کرده‌اند بزرگترین قرارداد نظامی روسیه با یک کشور خارجی است که طی‌ سال‌های گذشته امضا شده است.
به گفته کارشناسان موافقت مسکو با ایجاد چتر حفاظتی قدرتمند بر فراز نیروگاه بوشهر به آن معناست که روسیه علنا سیاست ایستادگی را در قبال حمله محدود نظامی آمریکا به تاسیسات اتمی جنوب ایران را در پیش گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین