کد خبر: ۵۳۹۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

غول تورم در کمین گوشت مرغ

از بارزترین شاخص‌های اقتصادی در سطح کلان نرخ تورم است که هم برای سیاست‌گذاران اقتصادی و هم برای شهروندان اهمیت زیادی دارد. در اینجا منظور از تورم، افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست یعنی وضعیتی ایجاد می‌شود که در اقتصاد یک کشور، قیمت‌ها به‌صورت افسارگسیخته و بی‌رویه افزایش می‌یابد در این شرایط با توجه به وضعیت اقتصادی ایجادشده همه شهروندان از این بابت نگران‌اند و شکایت دارند زیرا با افزایش قیمت‌ها قدرت خرید آن‌ها کم می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 از ابتدای سال جاری مجموع اتفاقات اقتصادی موجب شرایط تورمی شد و در زمان کوتاهی سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یافت و این موضوع در حالی انجام شد که درآمدها و بخصوص درآمد حقوق‌بگیران چندان افزایش چشمگیری نیافت.

در شرایط تورمی موجود شهروندان نسبت به آینده نا اطمینان هستند و حتی تولیدکنندگان نیز در این شرایط نسبت تحولات اقتصادی پیش روی خود خوش‌بین نیستند.

یکی از کالاهای اساسی که افزایش نسبتاً زیادی داشت گوشت مرغ بود این کالا که در این شرایط می‌توانست جانشین مناسبی برای گوشت قرمز باشد دچار تورم شد زیرا زمانی که قیمت یک کالا افزایش می‌یابد، یکی از راه‌حل‌ها این است که کالاهای مشابه با قیمت کمتر جانشین آن شود.

بنابراین با توجه به شرایط تورمی موجود، کاهش درآمد قشر ضعیف جامعه در پی دارد و گوشت مرغ نیز یکی کالاهای اساسی است که در سبد کالای خانوار ایرانی قرار دارد و  لازم بود قیمت آن کنترل شود تا مشکلات کمتری در زمینه مایحتاج روزمره برای این طبقه از افراد جامعه ایجاد شود که در عمل عکس این قضیه رخ داد.

خبرنگار ایسنا جهت مشاهده وضعیت قیمت گوشت مرغ در شهر بندرعباس به سراغ فروشندگان گوشت مرغ رفت که در این زمینه ایرانپور یکی از فروشندگان گفت: از یکی دو ماه پیش به دلیل اتفاقاتی که در اقتصاد کشور به وجود آمد پیش‌بینی می‌کردیم افزایش قیمت داشته باشیم که این موضوع به وقوع پیوست زیرا در همین مدت قیمت جوجه یک‌روزه و نهاده‌های لازم در مرغداری افزایش یافت ضمن اینکه در فصل گرم سال قرار دریم که به دلیل قطعی برق و گرمای هوا تلفات مرغ زیاد شده است

وی افزود: با توجه به اینکه با همکاران در استان‌های دیگر در ارتباط هستم آن‌ها افزایش قیمت تائید کردند، بنابراین افزایش قیمت گوشت مرغ در کل کشور رخ‌داده و تنها مختص استان هرمزگان نیست.

این فروشنده با بیان اینکه توزیع مرغ نسبت به قبل کمتر شده و از استان‌های هم‌جوار گوشت مرغ به این استان نمی‌آورند و در برخی مواقع به دلیل عدم وجود مرغ، مغازه خود را تعطیل می‌کنیم، اضافه کرد: میزان فروش کم شده و تا اندازه این "محدود" شده یعنی اگر فردی قبلاً پنج کیلو گوشت مرغ خریداری می‌کرد در حال حاضر همان فرد یک کیلو خرید می‌کند ضمن اینکه آلایش مرغ به دلیل قیمت کمتر فروش بیشتری دارد.

ایرانپور در پایان گفت: همه این مسائل پیش‌آمده و به‌خصوص افزایش قیمت‌ها در جلسه‌ای به اطلاع رئیس اصناف استان رساندیم که امیدواریم مسئولین بتوانند راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنند.

صادقی یکی از شهروندان در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ به خبرنگار ایسنا گفت: به علت اینکه قیمت گوشت قرمز چندین برابر گوشت مرغ است مجبور هستم همچنان از گوشت مرغ استفاده کنم اما سعی در محدود کردن میزان مصرف گوشت مرغ  نیز دارم تا هزینه‌ها در این شرایط کمتر شود.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین