کد خبر: ۵۴۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۷

سفری برای اتمام دردسرها

آفتاب‌‌نیوز :  رئیس جمهور ایالات متحده که به تازگی از سفر هشت روزه به آسیا بازگشته است بار دیگر برای کاهش فشار انتقادهای داخلی راهی منطقه می‌شود تا به کمک همسایگان از بحران در عراق کاسته و اوضاع در اقغانستان را نیز سامان‌دهی کند . استونی اولین مقصد بوش خواهد بود . وی پس از ان راهی لتونی می‌شود تا در نشست سران ناتو شرکت کرده و به دردسرهای بوجود آمده در کشوری بیاندیشد که پیش از عراق مقصد نیروهای نظامی امریکا بود . استونی و لتونی از جمله دو کشوری هستند که هم در جنگ افغانستان و هم در عراق در کنار امریکا ایستاده و به این دو کشور نیرو اعزام کردند.

 بوش از لتونی راهی اردن‌ می‌شود تا با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار کند. دیداری که مالکی را در سطح داخلی مورد انتقاد شدید قرار داده است . به نطر می‌رسد که بوش با فراخواندن مالکی به اردن این کشور را مکان امن‌تری برای گفتگو در خصوص تحولات عراق دانسته تا بغداد . 

در شرایط فعلی اوضاع در خاورمیانه به هیچ وجه به نفع امریکا وسیاست‌هایش نیست. در حالی که بحران امنیتی در عراق غوغا می‌کند لبنان نیز وارد مرحله جدیدی از تحولات سیاسی شده است . البته ترور پیر جمیل اثبات کرد که این تحولات به هیچ وجه در راستای برقراری صلح و ثبات در منطقه نیست. 

بوش در نشست ناتو از مجموع بیست و شش کشور متحد خود می‌خواهد تا کمک‌‌های مالی و نظامی خود به افغانستان و نیروهای ناتو را افزایش دهند. پیش از این نیز تونی بلر از سایر کشورها درخواست کرده بود که دایره بایدها و نبایدهای اطراف نیروهای خود در افغانستان را کاهش دهند . علاوه بر این به گفته یک منبع موثق، بوش در این دیدار از اعضای اصلی ناتو مانند استرالیا ، ژاپن و کره جنوبی می‌خواهد تا میزان فعالیت خود در این سازمان و بالاخص افغانستان را افزایش دهند . 

بوش در این دیدار نیز باید مانند دیدار خود از کشورهای آسیایی که اوایل ماه گذشته رخ داد به سوال‌های ‌بی‌شمار خبرنگاران در باره انتخابات پارلمان و سنا و شکست جمهوری‌خواهان در این انتخابات سخن گوید . 

در افغانستان نیز اما اوضاع چندان وفق مراد آقای رئیس جمهور نیست. با قدرت گرفتن مجدد نیروهای طالبان کار برای سربازان امریکایی بسیار سخت شده است. نیروهای ناتو نیز که اخیرا کنترل در افغانستان را بر عهده گرفتند با محدویدت‌های بسیاری روبه رو هستند .

دیدار بوش با مالکی نیز آخرین بار با حضور مالکی در کاخ سفید در اواخر ماه جولای صورت گرفت و از آن زمان تا کنون دیدار رسمی میان طرفین رخ نداده است. اوضاع از زمان آخرین دیدار نیزتغییرات بسیاری کرده است . بوش انتخابات را به دلیل جنگ عراق واگذار کرده و از سوی دیگر برای بازگرداندن سربازان امریکایی به وطن نیز تحت فشار شدید قرار گرفته است. 

علاوه بر این حوادث در لبنان نیز امریکا را از کمک سوریه به حل مناقشات ناامید کرده است . بسیاری از کارشناسان بین المللی بر این باوردند که هدف بوش از این دیدار به تصوری کشیده تعهد امریکا در عراق است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین