آفتابنیوز : محسن پورسیداقایی با تاکید بر ویژگیهای این طرح ادامه داد: در قالب این طرح، شهروندان با نصب اپلیکشن روی تلفن همراه میتوانند تقاضای خود برای دریافت دوچرخه را ثبت و با استفاده از دستگاه GPS که داخل بدنه دوچرخه نصب شده است، نزدیکترین دوچرخه را انتخاب کنند.
به گزارش نامه نيوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه همزمان با برگزاری نمایشگاه دوچرخه از ۶ تا ۸ شهریورماه، طرح دوچرخه اشتراکی با ورود ۵۰۰۰ دوچرخه به خیابانهای تهران آغاز میشود، گفت: هم اکنون اقدامات مربوط به تست کیفیت دوچرخه از سوی دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است و پس از اتمام مراحل تست، دوچرخهها با همکاری سرمایه گذار خصوصی در اختیار شهروندان قرار میگیرند.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه یکی از شروط شهرداری تهران برای اجرای این طرح، لحاظ بیمه سرنشین و رعایت تمامی مقررات ایمنی از سوی سرمایه گذار است، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این شروط از سوی بخش خصوصی، شهرداری تهران پروانه عمومی برای اجرای طرح دوچرخه اشتراکی را صادر کرده است و معتقدیم با استقبال خوب شهروندان، در آینده بسیاری از سرمایه گذاران در این طرح مشارکت خواهند کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر محدودیتهای زنان برای استفاده از دوچرخه گفت: محدودیت خاصی برای استفاده خانمها از دوچرخه پیش بینی نشده است و طبیعتاً اگر دوچرخه سواری با رعایت شئونات اسلامی انجام شود و موجب شکستن برخی حدود نشود مشکلی پیش نمیآید، مگر آن که محدودیت از جای دیگری باشد.
حسین قاسمی، مجری طرح دوچرخههای اشتراکی نیز در حاشیه این برنامه با حضور در جمع خبرنگاران به هزینه استفاده از دوچرخه در طرح «دوچرخه اشتراکی» اشاره و عنوان کرد: با توجه به حساسیت این موضوع، بعد از حدود ۵ ماه هنوز تصمیم نهایی در مورد قیمت نهایی استفاده از دوچرخهها اتخاذ نشده است، با این وجود پیش بینی میشود که هزینه استفاده از دوچرخه برای هر ۳۰ دقیقه، بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان باشد.
وی با اشاره به نحوه دریافت دوچرخه در قالب این طرح گفت: شهروندان با مراجعه به وب سایت www.bdood.ir میتوانند اپلیکیشن اندروید طرح را دانلود و پس از آن ثبت نام کنند. سپس همزمان با اعلام درخواست دوچرخه از طریق اپلیکیشن و رویت نزدیکترین دوچرخه، با قرار دادن بارکد اپلیکیشن روی قفلهای هوشمندی که روی وسیله تعبیه شده است، امکان استفاده از دوچرخه فراهم میشود.
به گفته قاسمی همزمان با ثبت نام در طرح، مبلغی به عنوان حق عضویت از شهروند دریافت میشود تا فرد امکان استفاده از تمام دوچرخههای عمومی در کشور را داشته باشد. سپس شهروندان با پرداخت مبلغی به صورت قرض الحسنه که شامل بیمه سرنشین هم میشود، امکان استفاده از دوچرخه و پرداخت هزینه را خواهند داشت.
مجری طرح دوچرخه اشتراکی در ادامه با بیان اینکه در ابتدا طرح دوچرخه اشتراکی در محدوده خیابانهای شهید مطهری، شهید بهشتی، بلوار کشاورز و خیابان انقلاب اجرا میشود، تصریح کرد: یکی از ویژگیهای مهم طرح این است که بر خلاف سایر طرحهای مشابه، شهروندان مجبور به تحویل دوچرخه به ایستگاه نیستند، به این معنی که فرد در هر بخش از محدوده این خیابانها میتواند با استفاده از اپلیکیشن دوچرخه را قفل و پس از آن رها کند. در نهایت، بر اساس زمان استفاده از دوچرخه، مبلغ از وجهی که شهروند به شکل قرض الحسنه شارژ کرده است، کسر میشود.
منبع: عصر ایران