کد خبر: ۵۴۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۹
طرح جدید شیراک و احتمال خشم آمریکا

همکاری ایران با ناتو در کابل

آفتاب‌‌نیوز :  ژاک شیراک که طرح خود را در قالب یک مقاله نیز به چاپ رسانده خواستار در پیش گرفتن یک استراتژی جهانی جهت حل مشکلات ناتو در افغانستان شده است. در بخشی از این مقاله آمده است: تشکیل «گروه تماس» متشکل از کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی برای موفقیت نیروهای ما در افغانستان و انجام درست ماموریت حمایت از دولت افغانستان امری ضروری است. 

روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره به طرح رئیس‌جمهور فرانسه گزارش داد پیشنهاد شیراک ممکن است خشم آمریکا در نشست دو روزه ناتو در ریگا را به همراه داشته باشد. چرا که آمریکا در شرایط کنونی در تلاش برای محکوم کردن ایران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش است. 

این گزارش می‌افزاید در شرایط کنونی که آمریکا برای مذاکره با ایران درخصوص حل مسائل عراق تحت فشار است، به سختی با چنین طرحی موافقت خواهد کرد. اما برخی مقامات ناتو اخیرا تشکیل گروه تماس به منظور حمایت از دولت حامد کرزای را امری ضروری دانسته‌اند. فرماندهان ارشد ناتو معتقدند یک استراتژی بین‌المللی و متعهد کردن سایر کشورها نسبت به اوضاع افغانستان می‌تواند راهکار مناسبی در حل مشکلات این کشور باشد. 

گفتنی است روز دوشنبه دولت کرزای در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور ایران درباره «نقش آمریکا در افغانستان» به انتقاد از این اظهارات پرداخت و تصریح کرد «نیروهای خارجی مستقر در افغانستان اشغالگر نیستند بلکه برای تامین امنیت و ثبات به افغانستان آمده‌اند و تا زمانی که نیازبه حضور آنها باشد در این کشور باقی خواهند ماند». 

سلطان احمد بهین، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، درگفتگو با «بی بی سی» گفت، حضور این نیروها در افغانستان به نفع ایران و کشورهای منطقه نیز هست و کشورهای همسایه باید در مبارزه با تروریسم با افغانستان کمک کنند. سخنگوی وزارت خارجه افغانستان مشخصا به سقوط رژیم طالبان توسط این نیروها اشاره کرد و گفت واضح است که سقوط طالبان به نفع ایران تمام شد و بازگشت دوباره آنها برای ایران نیز دردسر آفرین خواهد بود.

او افزود که ایران باید موقعیت ویژه و شرایط حساس افغانستان را درک کند. به گفته «بهین» نیروهای خارجی بر اساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد به این کشور آمده‌اند، اشغالگر نیستند بلکه برای تامین امنیت و تحکیم ثبات آمده‌اند، و افغانستان با ثبات به گفته آقای بهین به نفع کشورهای منطقه همسایه افغانستان نیز هست.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین