کد خبر: ۵۴۰۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
دبیرکل پیشین سازمان ملل در 80 سالگی درگذشت

7 نکته درباره «کوفی عنان» که کمتر شنیده‌اید

کوفی عنان کار دیپلماتیک را در سال 1962 میلادی به عنوان افسر امور اداری و بودجه با سازمان بهداشت جهانی در ژنو آغاز کرد. او با راه یافتن به سازمان ملل متحد به عنوان معاون دبیر کل در امور حفظ صلح در مارس 1993 میلادی انتخاب شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- رسانه‌ها اعلام کردند که کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در سن 80 سالگی فوت کرد. او نخستین دبیرکل سیاه‌پوست سازمان ملل بود. او دیپلماتی از غنا بود که سکان سازمان ملل متحد را در فاصله سال‌های 1997 تا 2006 میلادی در دست داشت. او برنده جایزه صلح نوبل در سال 2001 میلادی شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "آنتونیو گوترش" دبیر کل فعلی سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اشاره کرد که کوفی عنان نیرویی هدایت‌کننده برای خیر و نیکی بود. او از شنیدن خبر درگذشت عنان ابراز غم و اندوه عمیق کرد. او نوشته است که در بسیاری از موارد، "عنان" خودِ سازمان ملل بود.

7 نکته درباره «کوفی عنان» که کمتر شنیده‌اید

نشریه "نیوزویک" به هفت مورد درباره عنان اشاره کرده که شاید کمتر کسی آن را می‌داند:

1-عنان در 8 آوریل 1938 میلادی در کوماسی در غنا متولد شد. او یک خواهر دوقلو به نام افوا آتا نیز داشت که در سال 1991 میلادی درگذشت. نام میانی او یعنی "اتا" به معنای دوقلو بوده است.

2-عنان تحصیلات‌اش را در دانشگاه علوم و فناوری در کوماسی ادامه داد، پیش از آن که تحصیلات‌اش را در مقطع کارشناسی در امریکا رد سال 1961به پایان برساند. او در رشته اقتصاد در کالج Macalester در سنت پائول تحصیل کرد. او سپس به تحصیلات در رشته اقتصاد در انستیتو مطالعات توسعه و جهان در ژنو ادامه داد و فارغ التحصیل شد.

3-او کار دیپلماتیک را در سال 1962 میلادی به عنوان افسر امور اداری و بودجه با سازمان بهداشت جهانی در ژنو آغاز کرد. او با راه یافتن به سازمان ملل متحد به عنوان معاون دبیر کل در امور حفظ صلح در مارس 1993 میلادی انتخاب شد.

4-عراق در اگوست سال 1990 میلادی به کویت حمله کرد. "خاویر پرز دکوئیار" دبیرکل وقت سازمان ملل متحد از عنان خواست تا سازماندهی لازم برای آزادی گروگان‌ها و بازگشت تقریبا هزار کارمند بین‌المللی عراق را انجام دهند. او همچنین رهبری مذاکرات با عراق درباره فروش نفت در برابر دریافت حمایت بشردوستانه و کمک را برعهده گرفت.

5-پس از مدتی او به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد انتخاب شد. سازمانی غیرانتفاعی با هدف تقویت صلح جهانی و دنیای صلح‌آمیزتر.

6-عمان به عنوان نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای سوریه در سال 2012 میلادی خدمت کرد. او در آگوست همان سال پس از مدتی در میانه 18 ماه جنگ داخلی در سوریه از مقام خود کناره‌گیری کرد.

7-عنان به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و چند زبان افریقایی مسلط بود. او دو بار ازدواج کرد. ازدواج اول او با تیتی الاکیجا و ازدواج دوم او با نانه عنان بود. او از ازدواج‌هایش سه فرزند به نام ها اما، نینا و کوجو داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین