کد خبر: ۵۴۱۴۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱

اسرائیل 1000 واحد مسکونی در کرانه باختری می‌سازد

اسرائیل روز چهارشنبه مجوز ساخت بیش از یکهزار خانه مسکونی در شهرک‌های یهودی نشین در منطقه اشغالی کرانه باختری رود اردن را صادر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 این خبر را نخستین بار سازمان شالوم اخشاو (صلح اکنون)، یک نهاد غیر دولتی اسرائیلی رسانه ای کرد که در جهت برقراری صلح فعالیت می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از مجموع طرح‌های تصویب شده که در مراحل مختلف دریافت مجوز قرار داشتند ۳۷۰ طرح به ساخت مجتمع‌های مسکونی در شهرک یهودی نشین «آدم» در نزدکی رام الله مربوط می شود، جایی که یک فلسطینی در ماه ژوئیه متهم به قتل یکی از ساکنان آن شده بود.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در آن‌ زمان گفته بود که «بهترین پاسخ به تروریسم» ساخت چهارصد مجتمع مسکونی جدید در شهرک آدم است.

به ادعای سازمان غیردولتی و اسرائیلی «صلح اکنون»، توسعه شهرک های یهودی نشین از اوایل سال ۲۰۱۷ زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تاکنون سیری صعودی را طی کرده است. بر اساس این ادعا، دولت اسرائیل در این مدت مجوز ساخت بیش از ۱۵ هزار مجتمع مسکونی در شهرک‌های واقع در کرانه باختری رود اردن را صادر کرده است. کرانه باختری رود اردن منطقه ای است که از پنجاه سال پیش تحت اشغال ارتش اسرائیل قرار دارد.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه بدون تایید آمار منتشر شده در باره مجوزهای ساخت در شهرک‌های یهودی نشین اعلام کرده است که تصمیمات قطعی در این خصوص هنوز اتخاذ نشده است.

این درحالی‌است که شورای یشاء، نهادی متشکل از نمایندگان شهرکهای کرانه باختری و نوارغزه در بیانیه ای از شمار «بسیار پایین» مجوز‌های ساخت ابراز تاسف کرده است.

در این بیانیه آمده است که طی هجده ماه گذشته تنها مجوز ساخت برای ۲ تا ۳ هزار خانه مسکونی در شهرک های یهودی صادر شده است.

شهرک های اسرائیلی در منطقه اشغالی کرانه باختری رود اردن از دیدگاه حقوق بین الملل غیر قانونی است و بخش بزرگی از جامعه بین الملل این اقدام اسرائیل یکی از مهمترین موانع صلح با فلسطینیان قلمداد می کنند.

منبع: عصرایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین