کد خبر: ۵۴۱۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱

محسن امیریوسفی در بزرگداشت مهرجویی چه گفت؟

محسن امیریوسفی، رییس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: آقای مهرجویی فیلسوف سینما و فخر کارگردان-تهیه‌کنندگان سینمای ایران هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن امیریوسفی، رییس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: آقای مهرجویی فیلسوف سینما و  متن کامل اظهارات این کارگردان به شرح زیر است:

«به نام خدای هامون

دهه چهل خورشیدی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران دوره‌ای تکرارنشدنی‌ست. از ادبیات و نقاشی گرفته تا تئاتر و سینما. در همین دهه درخشان است که موج نویی در سینمای ایران شکل می‌گیرد که ما هنوز وامدار آن هستیم و در این میان نام داریوش مهرجویی می‌درخشد.

آقای مهرجویی در پنجاه سال فعالیت، خالق ماندگارترین شخصیت‌های سینمایی و کاشف بازیگران بزرگی در سینمای ایران بود، از مش حسن فیلم گاو با بازی درخشان مرحوم عزت الله انتظامی تا آقای هالو و پستچی با بازی به یادماندنی استاد علی نصیریان. از سامری فیلم دایره مینا تا شخصیتهای دوست داشتنی فیلم اجاره نشین ها، همچنین از شخصیت به یادماندنی هامون با درخشش مرحوم خسرو شکیبائی تا  شخصیت های متفاوتی همچون بانو(بیتا فرهی) سارا و پری (نیکی کریمی) لیلا با بازی لیلا حاتمی و میم افسونگر درخت گلابی با بازی گلشیفته فراهانی و همچنین  شخصیت علی در فیلم مظلوم سنتوری.

آقای مهرجوئی همچنین مهم‌ترین اقتباس های ادبی سینما را انجام دادند از آثار غلامحسین ساعدی فقید، گئورگ بوشنر، سالینجر، ایبسن، گلی ترقی وهوشنگ مرادی کرمانی. اقتباس‌هائی که همچنان نیاز فعلی سینمای ایران برای گریز از سوژه های تکراری و سفارشی است.

با این حال اگرچه زمانی داریوش مهرجویی همراه با دیگر هم‌نسلانش تاریخ سینمای ایران را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد اما بعدها این سانسور بود که تاثیر عمیقی بر کارنامه کاری او گذاشت. توقیف فیلم های او در قبل و بعد از انقلاب همواره وجود داشت ولی اتفاقی که برای داریوش مهرجویی و فیلم سنتوری‌اش افتاد یکی از تلخ‌ترین اتفاق‌های تاریخ توقیف و سانسور ماست. چه اتفاقی افتاد که در برابر چنین فاجعه‌ای همه سکوت کردیم و چیزی نگفتیم؟ چه شد که تمام این سال‌ها خانه‌نشینی ناصر تقوایی را دیدیم و به روی خودمان نیاوردیم؟ چه شد که ترک وطن بهرام بیضایی که با آثارش یکی از ستون های فرهنگ ایران است را دیدیم و چیزی نگفتیم؟ چند سال است که با دریغ و افسوس شاهد زوال سینمای ایرانیم؟

از تلخی توقیف که بگذریم آقای مهرجوئی استاد ترسیم سیمای طبقات مختلف اجتماعی در سینما می‌باشند از طبقات مرفه تا طبقات پائین جامعه و مهم تر از همه ترسیم هوشمندانه طبقه متوسط ایرانی که الگوئی قدرتمند برای کارگردانان سینمای اجتماعی در سال های اخیر است.  

آقای مهرجوئی فیلسوف سینما و فخر کارگردان-تهیه‌کنندگان سینمای ایران هستند و در دوران فعلی که متاسفانه سینمای ایران در غوغای پول سالاری درسطح کیفی مناسبی به سر نمی برد همچنان می توانند الگوئی شایسته برای اصلاح مسیر سینمای ایران باشد.

کانون کارگردانان سینمای ایران ضمن تجلیل و ستایش از مقام شامخ استاد مهرجوئی در سینمای ایران، امیدوار است موانع از سر راه اشان برداشته شود تا در پنجاهمین سال فیلمسازی استاد مهرجوئی شرایط ساخت فیلمی جدید از ایشان فراهم گردد.

به امید آن روز».

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین