کد خبر: ۵۴۲۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

در نشست مقامات ایران و افغانستان چه گذشت؟

والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان گفت: برای تمام کالاهای ایران زمینه بازار در افغانستان فراهم است.
آفتاب‌‌نیوز :
 عبدالبصیر سالنگی، در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند اظهار کرد: البته با حضور سرکنسولگری ایران در افغانستان بسیاری از این مسائل قابل حل است.بازدید از مرز ماهیرود و شهرک صنعتی نشان داد که ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های تجارت و صادرات در این استان فراهم است که امیدواریم در زمینه بازرگانی از آن‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه 160 دستگاه کامیون از مرز ماهیرود به افغانستان انتقال می‌یابد که بنا به پیشنهاد تجار باید به 300 تا 400 کامیون افزایش یابد. مردم افغانستان در خریدهای خود همواره به دنبال نشان استاندارد هستند لذا تجار باید به این مساله توجه کنند. برای تجار ایرانی نیز زمینه بازار در افغانستان فراهم است که امید است از این فرصت استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از کالاهای بی کیفیت از کشورهای چین و پاکستان وارد بازار افغانستان می‌شود اما روی آن خط کشیده‌ایم و امیدواریم در مبادلات تجاری با ایران این مساله وجود نداشته باشد.

نجیب الله ادیبیار، آمر بخش صنایع و تجارت ولایت فراه افغانستان نیز در این نشست گفت: تسریع کارهای تجاری از خواسته‌های تجار هر 2 کشور است که امید است بسیاری از مشکلات مطرح شده با تفاهم نامه‌های این سفر رفع شود.

وی از آمادگی برای تشکیل اتاق مشترک بیرجند و فراه خبر داد و یادآور شد: برای مراودات بیشتر هم نام تجار افغانستانی به صورت رسمی معرفی می‌شود. 

محمود افخمی رشیدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در این نشست اظهار کرد: نگاه نظام در سطح کلان به کشورهای همسایه مطلوب است .

وی با بیان اینکه بخش خصوصی متولی انجام کار اقتصادی است و باید مشکلات موجود را به مراکز ذیربط منتقل کند، افزود: تمام تجار افغانی که دارای مجوز تجارت هستند نباید دغدغه‌ای برای تردد داشته باشند . 

افخمی با بیان اینکه سه هزار تاجر افغانی در سیستم کنسولگری ثبت بوده و خدمات می‌گیرند، تصریح کرد: 10 هزار دستگاه از خودروهای افغانستان در ایران تردد دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید اتاق مشترک بیرجند و فراه تشکیل شود، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات طرفین با حکمیت حل و فصل می‌شود . 

به گزارش ایسنا،سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های نخست کنسولگری، حمایت از اتباع کشور است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین