کد خبر: ۵۴۲۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲

آمریکا، عربستان را به کاهش حمایت نظامی تهدید کرد

شبکه سی.ان.ان گزارش داد، پنتاگون به ریاض هشدار داده که اگر سعودی ها تلاشی برای کاهش تلفات غیرنظامیان یمنی نکنند، آمریکا آماده است تا حمایت نظامی و اطلاعاتی از حمله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن را کاهش دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سی.ان.ان به نقل از دو مقام آمریکایی اعلام کرد که نارضایتی از اقدامات سعودی ها در یمن رو به افزایش است. جیمز متیس وزیر دفاع و جیمز وتل فرمانده عملیات های نظامی آمریکا در خاورمیانه بابت حمایت آمریکا از حملات عربستان و قتل عام غیرنظامیان یمنی نگران هستند.

ائتلاف سعودی 18 مرداد به اتوبوسی دانش آموزان که در ضحیان استان صعده یمن در حرکت بود، حمله کرد که 51 نفر از جمله 40 کودک کشته و 79 نفر دیگر نیز زخمی شدند. این کودکان کیف های مدرسه اهدایی یونیسف را داشتند و در سنین 10 تا 13 سال بودند. شبکه تلویزیونی سی.‌ان‌.ان آمریکا در گزارشی اختصاصی افشا کرد بمبی که منجر به کشته شدن این کودکان شده است از نوع ام‌کی 82 ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا است.

هواپیماهای سعودی روز پنجشنبه گذشته نیز در منطقه الکوعی در بخش الدریهمی استان الحدیده، ساکنان منطقه و خودروی حامل آوارگان را هدف قرار داد که به شهادت 31 شهروند از جمله 20 کودک و پنج زن منجر شد.

گروه های حقوق بشری و برخی اعضای کنگره آمریکا و همچنین سازمان ملل نسبت به اقدامات سعودی ها در یمن اعتراض کرده اند اما غربی ها به حمایت از ائتلاف سعودی ادامه می دهند. سی.ان.ان به نقل از یک مقام آمریکا نوشت که بعد از کشتارهای اخیر سعودی ها در یمن، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا به عربستان هشدار داده و خواستار محدود کردن کشتار غیرنظامیان یمنی شده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، عربستان را متحدی اساسی می داند. از این رو، هنوز معلوم نیست که آیا وی با کاهش حمایت از سعودی ها موافق است یا نه. آمریکا در حال حاضر در سوخت رسانی هوایی به جنگنده های سعودی نقش دارد. واشنگتن همچنین از سعودی ها حمایت اطلاعاتی به عمل می آورد.

هر چند مقام های آمریکایی مدعی هستند که از سعودی ها خواسته اند تا برای کاهش تلفات غیرنظامیان تلاش کند، اما مقام های نظامی می گویند که اقدامات آمریکا در این زمینه موثر نبوده است.

سی.ان.ان ادعا کرد که پس از حمله 18 مرداد سعودی ها به اتوبوس حامل دانش آموزان، وزیر دفاع آمریکا تمرکز بیشتری روی وضعیت یمن داشته است. متیس پس از آن حمله گفت که یک ژنرال ارشد آمریکا را مامور گفت وگو با سعودی ها می کند تا اطلاعاتی در خصوص آن حمله به دست آورد.

به نوشته تارنمای سی.ان.ان، ارتش آمریکا این اختیار را از متیس دریافت کرده که رویکرد سختگیرانه ای در قبال سعودی ها داشته باشد. «مایکل گرت» ژنرال آمریکا 12 اوت (21 مرداد) با سران سعودی دیدارهایی داشت و پیام تندی به آنها داد اما این دیدارها به طور منظم برگزار نشد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا فروش فناوری نظامی موشک های نقطه زن به عربستان را به دلیل «نگرانی های حقوق بشری» ممنوع کرده بود. «رکس تیلرسون» وزیر پیشین امور خارجه آمریکا در ماه مارس 2017 این ممنوعیت را لغو کرد.

سازمان ملل کشتار ده ها غیرنظامی یمنی توسط ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی را محکوم کرده است. «مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه اظهار داشت: حمله به غیرنظامیان را محکوم می کنیم و خواستار تحقیقات فوری، مستقل و بی طرفانه در خصوص اتفاقات اخیر هستیم.»

عربستان از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار یمنی بی گناه و ویرانی زیر ساخت های این کشور شده است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین