کد خبر: ۵۴۲۷۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

5 هزار پرسنل زن دفاتر مسافرتی در آستانه بیکاری

اگر کسی بدون مجوز اقدام به برگزاری تورهای مسافرتی کند ما با آنها برخورد می‌کنیم و محل کار آنها را پلمپ می‌کنیم و در مراجع قضایی نیز برای آنها پرونده تشکیل می‌دهیم و دادستانی نیز در این مورد کاملا هماهنگ است.
آفتاب‌‌نیوز :
بیش از ۲۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در استان فارس وجود دارد که ۹۰ درصد پرسنل آنها زن هستند این دفاتر به دلیل نوسانات قیمت ارز، برگزاری تورهای مسافرتی و خدمات اقامتی توسط نهادهای دولتی و غیره در حال زیان‌دهی و تعطیلی هستند.

گردشگری یکی از منابع تغذیه اقتصاد یک کشور است و نقش مهمی در توسعه و کسب درآمد در آن کشور دارد و آژانس‌های مسافرتی یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت گردشگری هستند که خدمات متنوعی را به مشتریان این بخش عرضه می‌کنند و در واقع بیش‌ترین استفاده را در این صنعت دارند.

نوسانات ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم کسب و کارهای زیادی را تحت تاثیر قرار داده است که یکی از این کسب و کارها آژانس‌های مسافرتی هستند که با بالارفتن قیمت بلیت هواپیما و دیگر خدمات سفر با افزایش قیمت پکیچ سفر روبه‌رو شده‌اند.

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه 50 درصد افزایش قیمت بلیت‌ هواپیما به مسائل ارزی بازمی‌گردد و 50 درصد این افزایش ریالی است، گفته است: مردم اخیرا به استفاده از هواپیما تمایل پیدا کرده‌اند ولی افزایش قیمت بلیت‌ها به این صنعت آسیب وارد می‌کند.

وی گفته است: برای کاهش قیمت بلیت‌ها جلساتی با نمایندگان ایرلاین‌ها، نمایندگان مجلس، شرکت هواپیمایی کشور و غیره برگزار شده و قول مساعد داده‌اند که قیمت بلیت‌های هواپیما متعادل شود.

محمد گرجی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان، چند روز پیش از توافق ایرلاین‌ها برای کاهش قیمت بلیت‌ها خبر داده و گفته است: بالاترین نرخ بلیت داخلی 360 هزار تومان خواهد بود البته ارزان‌فروشی هم به نفع کشور نیست چون به ایرلاین‌ها دلار 8 هزار تومانی می‌دهیم نباید بلیت‌ها را ارزان بفروشند و باید نرخ بلیت‌ها را طوری مدیریت کنند که همیشه نرخ متوسطی داشته باشند.

حال ناخوش دفاتر خدمات مسافرتی فارس

بیش از 200 دفتر خدمات مسافرتی در استان فارس وجود دارد که به تعبیر محمود فخری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری فارس، «حال دفاتر خدمات مسافرتی فارس خوب نیست». البته این حال بد معلول چند علت مختلف از جمله بالا رفتن قیمت بلیط هواپیما، ورود بخش دولتی به برگزاری تورهای مسافرتی، قوانین دست و پاگیر مالیات و تامین اجتماعی و غیره است.

به گفته فخری بخش دولتی با دفاتر خدمات مسافرتی در حال رقابت است و ارگان‌های دولتی در حال برگزاری تورهای مسافرتی هستند و همین امر سبب کسادی بازار تورهای مسافرتی شده بنابراین لازم است که هر چه سریع‌تر بخش‌نامه‌ای در جهت منع برگزاری تورهای مسافرتی توسط بخش دولتی صادر شود.

فخری می‌گوید: با وجود اینکه دفاتر خدمات مسافرتی در حال زیان‌دهی هستند ولی دارایی، مالیات، تامین اجتماعی این موضوع را قبول نمی‌کنند و مدام به این دفاتر فشار وارد می‌کنند.

90 درصد نیروهای دفاتر مسافربری بانوان هستند که به اعتقاد رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری فارس اگر این روند ادامه یابد بالغ بر 5 هزار پرسنل دفاتر خدمات مسافرتی فارس بیکار می‌شوند.

معافیت مالیاتی، تنفس حداقل دو ساله تامین اجتماعی به دفاتر خدمات مسافرتی، اعطا وام‌های بلاعوض و کم‌بهره راهکارهایی است که فخری برای خروج دفاتر خدمات مسافرتی از این بحران پیشنهاد می‌کند.

تاثیر بسیار منفی گرانی بلیت‌های هواپیما در تهیه بسته سفر

سید موید محسن‌نژاد، معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس، در گفت‌وگو با تسنیم از تاثیر بسیار منفی گرانی بلیت هواپیما در تهیه بسته‌های سفر سخن می‌گوید و می‌افزاید: این مسئله معمولا سفر را از رونق می‌اندازد.

در تهیه بسته سفر چند فاکتور از جمله قیمت بلیت هواپیما، قیمت اقامت، نرخ راهنمای تور، نرخ خوراک و اغذیه و ترانسفرهای فرودگاهی دخیل است که به اعتقاد محسن‌نژاد قیمت «اقامت» و «بلیت هواپیما» از بقیه فاکتورها تاثیرگذار‌تر است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس می‌گوید: برای پایین آمدن قیمت اقامت با بخش خصوصی جلساتی برگزار شده و صاحبان هتل‌ها نیز خودشان راغب هستند که برای ایجاد رونق در سفر برای اقامت مسافران تخفیفاتی حتی تا 50 درصد ارائه دهند؛ اما تعیین قیمت بلیت هواپیما به سازمان هواپیمایی کشور بازمی‌گردد و ما در استان‌ها توان دخالت در تعیین قیمت‌ها را نداریم بنابراین این سازمان باید قیمت‌ بلیت‌ها را متعادل کند.

محسن‌نژاد با بیان اینکه از لحاظ کارشناسی قیمت بالا و افسارگسیخته بلیت‌ هواپیما تاثیر خیلی منفی در تهیه بسته‌های سفر دارد، می‌افزاید: در زمانی که ما شعار «حمایت از کالای ایرانی» سر می‌دهیم این افزایش قیمت آسیب زیادی به گردشگری داخلی می‌زند زیرا در مبحث گردشگری کالای ایرانی همان «گردشگری داخلی و ایرانی» است که باید برای آن رونق ایجاد کنیم ولی بالا رفتن قیمت‌ حمل و نقل سبب کم‌رونق شدن سفر می‌شود.

معضل برگزاری تورهای مسافرتی توسط نهادهای دولتی

برگزاری تور توسط ادارات، نهادها و ارگان‌های دولتی معضل دیگری است که معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس در مورد آن می‌گوید: اگر کسی بدون مجوز اقدام به برگزاری تورهای مسافرتی کند ما با آنها برخورد می‌کنیم و محل کار آنها را پلمپ می‌کنیم و در مراجع قضایی نیز برای آنها پرونده تشکیل می‌دهیم و دادستانی نیز در این مورد کاملا هماهنگ است.

وی می‌افزاید: ما در برخورد با متخلفین برگزاری تورهای بدون مجوز کاملا جدی هستیم اما مبحثی که وجود دارد این است که آیا ما با فلان اداره، ارگان و سازمان دولتی که اقدام به برگزار تور مسافرتی می‌کند چطور باید برخورد کرد؟.

محسن‌‌نژاد می‌گوید: از برگزاری تور که بگذریم ببینید در حوزه اقامت چه اتفاقاتی می‌افتد زیرا اکثر ادارت، سازمان و ارگان‌های دولتی مهمان‌سرا دارند و به صورت علنی فعالیت اقامتی می‌کنند و برای برخورد با این گونه موارد چه کاری می‌توان کرد؟ آیا می‌توانیم به مراجع قضایی شکایت کنیم و حکم پلمپ آن اداره و مجموعه را بگیریم؟.

وی می‌افزاید: برای حل این مشکل در استان فارس این موضوع را در ستاد خدمان سفر مطرح کردیم و به دستگاه‌های دولتی نیز منع برگزاری تورهای مسافرتی ابلاغ شده است ولی بعضا شاهد همچنین تخلفاتی هستیم.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین