کد خبر: ۵۴۳۰۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱

افزایش مشکلات مالی در دوره فرهاد رهبر/محدود شدن آزادی بیان در دانشگاه آزاد

رییس سابق دانشگاه آزاد مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: راهبرد دانشگاه آزاد به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش رشته‌های جدید بود، امری که در دوران آقای رهبر متاسفانه متوقف شد و دانشگاه با بحث کیفیت از جانب ایشان مطرح شد ولی در دانشگاه آزاد به دلیل عدم دریافت بودجه دولتی، مخارج از درآمد خود دانشگاه تامین می‌شود و در نتیجه مشکلات مالی در دانشگاه افزایش یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
دکترعباس شیخ الاسلامی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: امیدوارم رئیس جدید دانشگاه آزاد کاری کند که  قدرت جذب دانشجو در این دانشگاه افزایش یابد.امروز دانشگاه‌های کوچک با رشد قارچ گونه‌، بدون امکانات و آزمایشگاه با شهریه کمتری تاسیس شده‌اند و دانشجوی بدون کیفیت جذب می‌کنند در حالی که دانشگاه آزاد سابقه طولانی و اساتید با تجربه‌ای دارد و وزارت علوم باید روی دانشگاه آزاد حساب باز کرده و اجازه ندهد که دانشگاه‌های بی‌کیفیت شکل بگیرند. ریاست جدید دانشگاه آزاد باید با وزارت علوم در تعامل باشد تا دانشگاه‌ها در رقابت سالم قرار گیرند.

رییس سابق دانشگاه آزاد مشهد عنوان کرد: در حوزه اقتصادی جذب دانشجو باید یک اولویت باشد و ما ناچاریم تا زمانی که ارتباط دانشگاه و صنعت هماهنگ شود به شهریه دانشجو نگاه مثبت داشته باشیم و نباید جذب دانشجو تضعیف شود. 

وی با بیان اینکه تغییر رئیس دانشگاه آزاد نباید به معنای تغییر نیروهای دوره گذشته باشد، گفت: در دوران یک ساله ریاست دکتر فرهاد رهبر تغییرات بسیار وسیعی در روسا و کارمندان دانشگاه دیده می‌شد و این حجم تغییرات برای یک سال بسیار زیاد بود؛ به خصوص اینکه افرادی که جذب شده بودند، از بدنه دانشگاه آزاد نبودند، در حالی که ما توقع داشتیم مدیریت دانشگاه آزاد را خود دانشگاهیان بر عهده گیرند زیرا ما افرادی را برای جایگزینی در دانشگاه آزاد دارا بودیم ولی تغییرات در سطح معاونین و مسئولین، خارج از دانشگاه آزاد بود.

شیخ الاسلامی یادآور شد: در بین  دانشگاهیان همه گروه‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب،اعتدال‌گر حضور دارند و باید نیروهایی جذب شوند که از بدنه خود دانشگاه باشند و مشکلات دانشجویان را درک کرده باشند و به گونه‌ای بزرگ شده دانشگاه آزاد باشند. 

رییس سابق دانشگاه آزاد مشهد عنوان کرد: امیدوارم دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس جدید دانشگاه آزاد کاری کند که  قدرت جذب دانشجو در دانشگاه آزاد بالا رود زیرا ما در دانشگاه آزاد اگر تعداد کمی دانشجو پذیرش کنیم باید ضرر بسیاری دهیم و در عین حال هیچ  بودجه‌ دولتی به دانشگاه آزاد تعلق نمی‌گیرد . 

وی بیان کرد: در کنار شهریه باید بحث ارتباط با صنعت و شرکت‌های دانش بنیان تقویت شود و کارآفرینی یکی از اولویت‌هایی است که رئیس دانشگاه باید در نظر گیرد و دانشجویان دانشگاه آزاد بعد از فارغ التحصیلی کارآفرینی داشته باشند. 

شیخ الاسلامی تصریح کرد: فضای آزادی بیان که قبلا در دانشگاه آزاد وجود داشت محدودتر شده است و شور و جنبشی که بین دانشجوها در جریان اصول‌گرا، اصلاح طلب و هم در بسیج و انجمن در یک سال دوره ایشان وجود داشت، فروکش کرد و ما شور و نشاط سیاسی قبل را نمی‌بینیم. 

وی تصریح کرد: اخیرا تشکل‌ها فراموش شدند در حالی که تشکل‌ها موتور سیاسی دانشگاه هستند و اگر تشکل‌های قوی داشته باشیم دانشگاه می‌تواند بینش سیاسی به دانشجویان بدهد و اگر دانشجوها بینش سیاسی داشته باشند، جامعه بینش سیاسی دارد و ما اگر فضایی در دانشگاه ایجاد کنیم که سیاست در آن وجود نداشته باشد، باعث می‌شود بینش سیاسی در جامعه تضعیف شود و جامعه پیشرفت و توسعه سیاسی لازم و تقویت دموکراسی را نداشته باشد . 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد مشهد ادامه داد: اولویت بعدی دانشگاه باید این باشد که گروه‌های مختلف در فضای سیاسی، آزاد اندیشی داشته باشند و گروه خاصی در دانشگاه رانتی نداشته باشد و همه گروه‌های سیاسی در کنار هم بتوانند فعالیت کنند و بحث آزادی بیان و آزادی پس از بیان هم تضمین شود تا خودسانسوری در دانشگاه شکل نگیرد زیرا  خود سانسوری مانع رشد دانشگاه است و استاد و دانشجو باید احساس کنند در فضای آزادانه‌ای قرار دارند و حرف‌ها باید مورد نقد قرار گیرد و ترس از بیان عقاید و نظرات نباید وجود داشته باشد. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین