کد خبر: ۵۴۳۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

رییس کل بانک مرکزی: افزایش بدهی 15 هزار میلیارد تومانی بانک ها به بانک مرکزی/ افزایش بیش از 100 هزار میلیارد تومانی نقدینگی

همتی گفت: بدهی بانک ها به بانک مرکزی در 4 ماهه ابتدایی امسال 15 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که با احتساب ضریب فزاینده، این رقم منجر به افزایش بیش از 100 هزار میلیارد تومانی نقدینگی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
اصلاح ناترازی بانک ها با هدف جلوگیری از رشد بیش از حد نقدینگی با کمک بانک ها در اولویت بانک مرکزی است تا از این طریق بتوانیم دیگر بازارها را نیز به سمت تعادل و توازن پیش بریم.

به نقل از بانک مرکزی،‌ رئیس کل این بانک صبح امروز در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی، ایران را جزو نخستین کشورهایی خواند که نسبت به عملیاتی کردن قوانین بانکداری بدون ربا اقدام کرده است و گفت: با تصویب قانون بانکداری بدون ربا، شبکه بانکی کشور متعهد به انجام عملیات بانکداری در چارچوب استاندارهای بانکداری اسلامی شده است و امیدواریم با اصلاح و ارتقای این قانون بتوانیم استانداردهای بالاتری از بانکداری اسلامی را ارائه کنیم.

رییس کل بانک مرکزی: افزایش بدهی 15 هزار میلیارد تومانی بانک ها به بانک مرکزی/ افزایش بیش از 100 هزار میلیارد تومانی نقدینگی

عبدالناصر همتی با اشاره به موضوع «حاکمیت شرکتی» به عنوان محور بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی عنوان کرد: عدم توجه به الزامات حاکمیت شرکتی باعث مشکلات متعددی در مدیریت منابع و مصارف بانک ها می شود و باید موضوع عدم مداخله سهامداران و مالکان در مدیریت بانک به صورت جدی در راستای اصلاح نظام بانکی پیگیری شود.

همتی اتفاقات اخیر بازار ارز را محصول ناترازی عمیق در سیستم بانکی و رشد نقدینگی برشمرد و اظهار داشت: تا زمانی که رشد نقدینگی با این روند ادامه داشته باشد و برای مهار آن اقدامی نشود، این فشار به بازار ارز و سایر بازارهای موازی برای حفظ دارایی های افراد وجود خواهد داشت.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به تلاش های دولت آمریکا برای محروم کردن ایران از درآمدهای نفتی و نقل و انتقالات پولی افزود: در این شرایط، دفاع از سیاست یکسان سازی ارزی قابل قبول نبود و بر همین مبنا سیاست جدید ارزی تدوین و اجرایی شد و شاهد ثثبیت در بازار ارز هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی وظیفه خود در این بانک را حفظ منابع ارزی کشور، کنترل تورم، اصلاح ناترازی ترازنامه بانک ها و کنترل نقدینگی کشور دانست و عنوان کرد: حفظ منابع ارزی و جلوگیری از اتلاف منابع، اولویت بانک مرکزی است و با جدیت سیاست جدید ارزی را ادامه خواهیم داد.

همتی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت گفت: تلاش می کنیم امکانات ارزی کشور را بیشتر و متنوع تر کنیم و سیاست ما این است که حتی الامکان با منابع غیر بانک مرکزی بازار ارز را کنترل کنیم و منابع ارزی بانک مرکزی را به تامین کالاهای ضروری و اساسی و تجهیزات نفتی اختصاص دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی بازار ثانویه ارز را بازاری در حال تعمیق برشمرد و اظهار کرد: بانک مرکزی در این بازار نظارت و کنترل مستمر دارد و حتی در مواقع ضروری در عرضه و تقاضا نیز دخالت خواهد کرد. در حال حاضر 97 درصد بازار ارزی کشور در بازار ثانویه شکل گرفته است و تنها 3 درصد از بازار به صورت اسکناس صرافی هاست. بنابراین نرخ اعلامی در سنا که حاصل میانگین موزون این دو نرخ است به سمت بازار ثانویه متمایل است.

همتی، افزایش نقدینگی را سرچشمه مشکلات اقتصادی کشور خواند و افزود: بانک ها و ناترازی ترازنامه آنها منشاء عمده افزایش نقدینگی در کشور است و بایستی اولویت ما حل این مشکل در شبکه بانکی باشد، هرچند کسری بودجه دولت و اثر سیاست های مالی دولت در گذشته نیز باعث رشد نقدینگی شده است. وی افزود: ادامه این روند قابل دوام نیست و باید با کمک خود بانک ها این معضل اقتصادی را حل کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار، رقابت بی انتهای بانک ها برای جذب سپرده را عامل رشد سریع شبه پول در کشور دانست و گفت: بانک هایی که با ادامه این روند به سمت اضافه برداشت از بانک مرکزی می روند و مسائل و مشکلات خود را به بانک مرکزی تحمیل می کنند، اجازه ادامه این روند را نخواهند یافت.

همتی، حل مشکلات اقتصاد کشور را مستلزم انتظام بانک ها خواند و تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که بانک مرکزی در برابر هزینه های سنگین و بی نظمی هایی که کشور را دچار مشکل می کنند با قدرت بایستد. در این مسیر مجلس و قوه قضاییه نیز در کنار بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی مصمم هستند و بانک ها نیز بایستی برای تسریع حل مشکلات کمک کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت استفاده از ابزارها و سیاست های جدید برای تغییر شرایط گفت: براساس روش های گذشته نمی توان تورم، بازار پول و ارز و ... را کنترل کرد و باید به سمت استفاده از ابزارهای جدید حرکت کنیم و در این مسیر از تمامی نظرات و مشورت های صاحب نظران استقبال می کنیم.

همتی با شاره به رشد 18.2 درصدی مطالبات بانک مرکزی از بانک ها در تیرماه امسال در مقایسه با سال گذشته تصریح کرد: بدهی بانک ها به بانک مرکزی در 4 ماهه ابتدایی امسال 15 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که با احتساب ضریب فزاینده، این رقم منجر به افزایش بیش از 100 هزار میلیارد تومانی نقدینگی شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: مقررات سپرده پذیری ارزی تدوین و ابلاغ شده است و باید مردم را تشویق کنیم تا ارزهای خود را وارد چرخه اقتصاد کنند و جریان پول در کشور افزایش یابد. 
رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: کشور در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار دارد و باید تمام منابع، ابزارها و مشورت ها را به کارگیریم که از این شرایط عبور کنیم و در این مسیر به حمایت و همراهی مدیران نظام بانکی در کنار نظارت حرفه ای بانک مرکزی نیاز داریم.

بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی با حضور رئیس کل بانک مرکزی، مدیران ارشد نظام بانکی کشور، صاحب نظران حوزه بانکداری اسلامی با عنوان «چالش های حاکمیت شرکتی و مدیریت منابع و مصارف در شبکه بانکی کشور در روز های 10 و 11 شهریورماه در سالن مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین