کد خبر: ۵۴۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۶

ناتو روسیه را محاصره کرده است!

آفتاب‌‌نیوز : لئونید ایواشف، نایب رئیس آکادمی مسائل ژئوپلیتیکی روسیه در مصاحبه با سایت تحلیلی «اوترا» در خصوص نتایج نشست سران ناتو در ریگا گفت: « فشارهایی بر روسیه اعمال می‌شود تا مانع از گسترش روابط این کشور با چین، هند و ایران شود». ایواشف در ادامه اظهارات خود با توجه به احتمال عضویت قریب الوقوع اوکراین و گرجستان در ناتو گفت:‌ «آمریکا در مقایسه با گرجستان توجه بیشتری نسبت به اوکراین دارد، چرا که از این کشور بعنوان سپر بلای خود استفاده می‌کند، همانطور که از نیروهای نظامی اوکراینی در عراق و افغانستان استفاده می‌شود».

به عقیده ایواشف، پیدا شدن سر و کله کارشناسان نظامی و سرویس‌های ویژه اطلاعاتی آمریکا و ناتو در خاک گرجستان، باعث تحریک و از سر گیری درگیری‌های نظامی در آبخازی و اوستیای جنوبی و حتی در منطقه قفقاز شمالی در خاک روسیه خواهد شد.

وی در خصوص موقعیت ژئواستراتژیک اوکراین در معادلات بین آمریکا، اروپا و روسیه نوشته است:‌‌ «اگر اوکراین به قمر تحت نفوذ مسکو تبدیل شود، روسیه به یک قدرت بزرگ فرا آسیایی تبدیل خواهد شد، ولی اگر اوکراین از روسیه دور نگه داشته شود (و بعد هم همین مساله در خصوص بلاروس صورت بگیرد، روسیه تنها به یک قدرت صرفا آسیایی و نه چندان دارای نفوذ تبدیل می‌گردد». 

این کارشناس روسی در ادامه گفت:‌ «در حقیقت این خاک اوکراین است که برای آمریکائیها به منظور عرصه عملی برای اعمال فشار بر روسیه اهمیت دارد و از این لحاظ، گرجستان از اهمیت کمتری برخوردار می‌باشد، هرچند پیدا شدن پایگاههای نظامی آمریکایی و سیاست ضد روسی گرجستان این امکان را برای دولت آمریکا فراهم میسازد تا در مورد نفت دریای خزر نیز ادعاهایی داشته باشند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین