کد خبر: ۵۴۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۰

گزینه های آمریکا در خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز : مذاکره با ایران وسوریه مهمترین گزینه ای است که توجه همگان را به خود جلب کرده است.اما آیا شرایط به آمریکا فرصت بهره برداری از این گفتگوها را خواهد داد؟ این سوالی است که روزنامه فایننشیال تایمزدر تحلیلی سعی در پاسخگوئی به آن دارد.

 بنا به نوشته این روزنامه گزینه مذاکره با تهران ودمشق در عین حال که مزایا ئی دارد ممکن است واشنگتن را با شرایط پیش بینی نشده ای روبرو کند. 

از این رو ممکن است ایران وسوریه بخواهند از مسائلی مثل عراق ولبنان برای امتیاز گرفتن از آمریکا استفاده کنند. به ویژه تهران در موضوع هسته ای می تواند کمک به آمریکا در حل مسائل عراق را منوط به اعلام آمادگی کاخ سفید برای مذاکره در خصوص برنامه هسته ای ایران بکند. این در حالی است که دولت جرج بوش تا کنون از مذاکره مستقیم با تهران در مورد برنامه هسته ای خودداری کرده وتنها به حما‌ یت از مذاکرات اروپا با تهران بسنده کرده است.در عین حال واشنگتن هر گونه مذاکره با تهران را به پس ازتعلیق کامل غنی سازی در ایران موکول کرده است .

فایننشیال تایمز می افزاید اینها موضوعاتی است که جیمز بیکر وهمکارانش نیز از آن آگاهند. از این رو پیشنهاد شده رهیافتهای کاملتری در نظر گرفته شود. رهیافتهائی که در عین حال بتواند پاسخگوی مشکلات بیشتری در منطقه باشد.

برای این منظور لازم است آمریکا به طرح صلح اعراب که در سال 2002 مطرح شد توجه کند.بر اساس این طرح اعراب به طور کامل موجودیت اسرائیل را به رسمیت می شناسند در مقابل اسرائیل نیز از تمام مناطق تحت اشغال خود عقب نشینی می کند.به این ترتیب هم مشکل دولت فلسطین وهم بلندیهای جولان حل میشود.

اما در مورد ایران آمریکا باید پا سخگوی نگرانیهای امنیتی تهران باشد .چرا که از نظر برخی کارشناسان، مسائل امنیتی باعث شده ایران به فکر توسعه برنامه هسته ای بیفتد.البته در مقا بل ایران نیز باید نگرانیهای آمریکا و همسایگا نش را رفع کند ،یعنی برنامه هسته ای اش را متوقف کند. با نگا هی به تحلیل فایننشیال تایمز می توان دریافت در رهیافت جدید توجهی به خواسته طرف مقابل بویژه ایران نشده است در نتیجه چندان نمی توان به نتیجه بخش بودن آن امیدوار بود‌.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین