کد خبر: ۵۴۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۲
لیگ قهرمانان اروپا

نیوکمپ، آتش زیر خاکستر

آفتاب‌‌نیوز : گروه A
بارسلونا – وردربرمن
شب سرنوشت

دیدار بارسلونا و برمن از جنس دیگری است و بارسا باید با این واقعیت تلخ کنار بیاید که یا باید پیروز شود و یا با ناراحتی از لیگ قهرمانان خداحافظی کند. 

آنها مدافع عنوان قهرمانی هستند اما در مرحله گروهی به مشکلات زیادی برخورده‌اند. 

نیوکمپ امشب با چشمان نگران نظاره‌گر دیداری خواهد بود که تفاوت نتیجه‌هایش مثل زمین و آسمان خواهد بود. 

حذف از لیگ قهرمانان غیر از دردناک‌ بودن برای قهرمان فصل قبل، پیامدهای دردناک‌تری هم دارد. 

این اتفاق ناگوار از شکوه آنها می‌کاهد و از لحاظ مالی هم به آنها ضرر قابل توجهی خواهد رساند، اما به هر صورت ممکن مردان کاتالان برای این جدال (البته به روی کاغذ) هیج ابایی نداشته و بدون استرس از حریفان پذیرایی خواهند کرد. 

مصدومیت تعدادی از بازیکنان بارسا مسأله دیگری است که به حریفان این تیم درلیگ قهرمانان مزیت‌های زیادی داده است. 

ساموئل اتوئو در دو فصل گذشته 67 گل برای بارسا به ثمر رسانده اما این آفریقایی زیرک همچنان در بند مصدومیت اسیر و از قدرت خط آتش تیم رایکارد کاسته است. 

به دنبال وی خاویر ساویولا و لیونل مسی هم دچار مصدومیت شده‌اند تا تمامی بار گلزنی روی دوش رونالدینیو قرار گرفته باشد و حداقل در لالیگا همه چشم‌ها به سوی اوست. 

او تاکنون در لالیگا 10 گل به ثمر رسانده، اما در لیگ قهرمانان فروغ گذشته را نداشت. فرانک رایکارد در خط حمله به ایدور گودیانسن متکی بوده و رونی نیز به عنوان حامی، وی را همراهی خواهد کرد. 

بارسا در خط دفاعی همچنان به مهره‌هایی نظیر کارلس پویول، رافائل مارکس، وان برونکهورست و زامبروتا دلخوش است. 

در خط میانی آنها هیچ‌گونه مشکلی را پیش رو ندارند و دکو به همراه ژاوی به عنوان بازیکنان طراح وظایفشان را به درستی انجام می‌دهند. 

رایکارد شنبه شب برابر لوانته با استراحت دادن به چند ستاره اصلی‌اش، دو امتیاز را فدای بازی امشب کرد تا به خواسته‌اش برسد. 

وضعیت برمن به مراتب بهتر از حریف است. سبز جامگان ابتدای هفته هرتابرلین را با سه گل مغلوب کردند تا با روحیه‌ای مضاعف به کاتالان بروند. میروسلاو کلوزه به شرایط مطلوب رسیده و با بهبودی کامل می‌تواند خط دفاعی حریف را آزار دهد. 

توماس شائوف بدون هیچ مصدومی به مصاف حریف می‌رود و با یک امتیاز تیم خوشبخت امشب معرفی خواهد شد.
آنها در بازی رفت 90 دقیقه بارسا را عذاب دادند و به طور حتم توانایی کسب تساوی را در جهنم نیوکمپ دارند. 

به هر صورت رسیدن به اهداف اقتصادی، حفظ سطح آمادگی تیم‌ها، بالا بردن سطح تیم، کنار آمدن با رسانه‌ها و جلوگیری از آسیب‌دیدگی بازیکنان و این تنها بخشی از نگرانی‌های مردان رایکارد است. البته رایکارد معتقد است اگر شاگردانش بسان بازی با لوانته ظاهر شوند به نتیجه مورد نظر نخواهند رسید. 

چلسی – لفسکی صوفیه
آرام و بی‌سر و صدا

استمفوردبریج شرایط آرامی را پشت سر می‌گذارد. آبی‌پوشان با کسب امتیازات مورد نظر به خواسته‌شان رسیده‌اند و امشب یک بازی تدارکاتی را پیش رو دارند. اتحادیه فوتبال جزیره شنبه شب به تیم مورینیو استراحت داد تا در لیگ برتر به میدان نرود تا با قدرت بلغارها را مغلوب و با اقتدار به عنوان سرگروه به مرحله یک هشتم نهایی برود. 

مورینیو به جوکول و ماکه له‌له استراحت داده و آنها را به خانه فرستاده، اما در نظر دارد دست به ریسک نزده و با سایر ستاره‌هایش به یک پیروزی پرگل دست پیدا کند. 

میهایلوف مدافع باتجربه لفسکی مصدوم است و در ترکیب بلغارها قرار نخواهد داشت.
آنها یکی از ضعیف‌ترین خطوط دفاعی لیگ قهرمانان را داشته و برای حداقل شکست راهی لندن شده‌اند. 

شاید امشب برای آندری شوچنکو، یک شب پرگل باشد. او می‌تواند با حمایت همبازیان و هواداران چلسی چند گل به ثمر برساند تا از انتقادات علیه‌اش کاسته شود. 

البته اگر او چارچوب دروازه را اشتباه نگیرد و به جای گل، توپ ها را به خارج نزند. 

گروه B
بایرن مونیخ- اینترمیلان
جدالی برای صدرنشینی

27 سپتامبر در جوزپه‌مه‌آتزا مردان باواریا با دو گل نراتزوری‌ها را با شکست مواجه ساختند و تاکنون با یازده امتیاز در صدر جدول قرار دارند. اینتر پس از این شکست از خواب غفلت بیدار شده و در سه دیدار بعدی خود با اقتدار به پیروزی رسیده و حالا برای انتقام و در صدر جدول قرار گرفتن به پیروزی نیاز دارد. 

مردان منچینی تاکنون 15 بازی پیاپی را در سری A جام حذفی و لیگ قهرمانان با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و هیچ تیمی نتوانسته آنها را متوقف سازد. 

هرنان کرسپو در دو ماه اخیر گل‌های زیادی را به ثمر رسانده و متوقف ساختن وی بسیار سخت شده است.
یک پاتریک ویه‌رای آماده که این روزها عصای دست منچینی شده، میانه میدان را به یک جولانگاه تبدیل کرده و اجازه خودنمایی به رقیبان را نمی‌دهد. 

خط دفاعی اینتر نیز به هماهنگی لازم رسیده و عبور از آنها سخت شده است. نراتزوری‌ها هیچ مصدوم و محرومی ندارند و برای انتقام به مونیخ رفته‌اند. 

وضعیت بایرن ایده‌آل است. البته مردان مونیخی در دو بازی گذشته برابر اسپورتینگ در خانه و اسپارتاک در روسیه، تنها دو امتیاز کسب کرده‌اند و اگر امشب دچار تعلل شوند، صدر جدول را برای سومین سال پیاپی تقدیم ایتالیایی‌ها خواهند کرد. 

لوکاس پودولسکی که دومین گل بایرن در دیدار رفت را وارد دروازه اینتر کرده، پس از یک ماه دوری از میدان، بار دیگر در ترکیب تیمش قرار خواهد گرفت. سانتاکروز هم به بهبودی کامل دست یافته و در صورت صلاحدید ماگات در میانه میدان حضور خواهد داشت. 

لوسیو در غیاب والرین اسماعیل وظیفه خط دفاعی را برعهده داشته و نباید اجازه نفوذ به آدریانو، هموطنش را بدهد.
اولی‌کان بار دیگر مرد اول بایرن محسوب می‌شود. اما در آن سوی میدان فرانچسکو تولدی با تجربه از روی نیمکت تلاش همبازیانش را شاهد خواهد بود. آیا اینتر می‌تواند انتقام بازی رفت و سال 1987 را از بایرن بگیرد و یا اینکه مونیخی‌ها بار دیگر انتقام تیم ملی آلمان را از ایتالیا در جام جهانی 2006 خواهند گرفت؟ 

اسپورتینگ لیسبون- اسپارتاک مسکو
جام یوفا هدف نهایی

دیدار رفت دو تیم در مسکو با تساوی یک - یک به اتمام رسید و حالا هر دو تیم برای رسیدن به جام یوفا به پیروزی در این دیدار می‌اندیشند. 

البته میزبان با یک امتیاز راهی مرحله بعدی می‌شود چرا که با سه امتیاز بیشتر، از حاشیه امنیت بیشتری نسبت به روس‌ها برخوردار است. 

ولادیمیر فروتوف سرمربی اسپارتاک عنوان کرده با تمام قدرت به سنگر حریف حمله خواهد کرد تا با کسب تمامی امتیازات جواز جام یوفا را دریافت کند. البته مارتین یرانیک مدافع باتجربه آنها بار دیگر دچار مصدومیت از ناحیه زانو شده و تیمش را همراهی نخواهد کرد. 

رودریگس و پالیچنکو دو مهاجم تکنیکی و قدرتی، زوج خط حمله میهمان را تشکیل می‌دهند که اگر قدر موقعیت‌ها را بدانند، پیروزی در لیسبون دور از دسترس نخواهد بود.
پائولو بنتو اعلام کرده تیمش را با آرایش هجومی به میدان خواهد فرستاد تا با اقتدار جواز یوفا را دریافت کند. 

البته او باید مراقب ضد حملات حریف باشد، چرا که در این تاکتیک، تبحر خاصی دارند.
لیسبونی‌ها دو سال پیش در فینال جام یوفا تجربه شکست در استادیوم آلوالاده را مقابل زسکامسکو داشته‌اند و به خاطر این موضوع با احتیاط بیشتری به مصاف حریف می‌روند. 

گروه C
گالاتاسرای – لیورپول
رقابت دیرینه ترک‌ها با جزیره

همیشه جدال تیم‌های ترکیه‌ای و انگلیسی از حساسیت خاصی برخوردار بوده چرا که به دلیل حساسیتی که نزد هواداران دو تیم وجود دارد، این تنش به بازیکنان هم سرایت پیدا می‌کند.
لیورپول با اقتدار به عنوان صدرنشین صعود کرده و اگر سه امتیاز بازی را تقدیم حریف هم کند، هیچ ثمری برای ترک‌ها نخواهد داشت. 

آنها با یک امتیاز در قعر جدول قرار داشته و حذف شده لقب گرفته‌اند. اما رافا بنیتس اعلام کرده با تمام قدرت به مصاف حریف می‌رود تا با کسب سه امتیاز این دیدار به عنوان بهترین تیم‌ گروه‌های هشت‌گانه به مرحله یک هشتم نهایی برسد.
پیروزی درخشان لک‌لک‌ها در هفته اخیر لیگ برتر برابر ویگان، اعلام قدرت آنها به گالاتاسرای بود. 

گریک بلامی با دو گلی که در این دیدار به ثمر رسانده به دنبال زدن نخستین گل اروپایی است.
استیون جرارد هم که با یک گام جلو آمدن دارای شرایط مطلوبی شده، می‌تواند یکی از گلزنان بنیتس باشد. 

لوئیس گارسیا پس از بهبودی کامل امشب در ترکیب قرار خواهد گرفت. او تاکنون سه گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده و مهره‌ای ارزشمند در خط میانی لک‌لک‌ها است.
بعضی از روزنامه‌های انگلیس عنوان کرده‌اند، لیورپول با تیم دومش به مصاف میزبان ضعیف خود خواهد رفت. 

اریک گرتس، سرمربی بلژیکی گالا عنوان کرد، به‌رغم حذف می‌خواهند با غلبه بر لیورپول با جام خداحافظی نمایند.
ریو برت سانگ به دلیل اخطاری که در بازی گذشته برابر بوردو دریافت کرده در این دیدار محروم است تا آنها از وجود یک مدافع باتجربه بی‌نصیب بمانند. 

آیندهوون – بوردو
دیداری تشریفاتی

آیندهوون با 10 امتیاز در مکان دوم جدول گروه C قرار داشته و نیازی ندارد که در بازی امشب خود را به آب و آتش بزند.
بوردو نیز با چهار امتیاز جایگاه سوم را در اختیار داشته و حتی اگر شکست بخورد، چیزی را از دست نمی‌دهد و به عنوان تیم سوم راهی جام یوفا می‌شود. رونالدکومان سرمربی زیرک آیندهوون در نظر دارد تا با استراحت دادن به ستاره‌هایش، با تیم دوم خود از حریف فرانسوی استقبال کند. 

آنها در فرانسه با یک گل بوردو را شکست داده‌اند و به طور حتم توانایی شکست بوردو را در استادیوم فیلیپس با آن همه هوادار پرشور دارند.
ریکاردو گومز، سرمربی برزیلی بوردو معتقد است که تیمش تجربه خوبی را در این مسابقات به دست آورده و حالا با اقتدار در جام یوفا به دنبال قهرمانی خواهد بود. 

گروه D
رم – والنسیا
جالوروسی‌ها به دنبال انتقام

یکی از بازی‌های حساس امشب لیگ قهرمانان در استادیوم المپیک شهر رم برگزار می‌شود که برای جالوروسی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

رم اگر در بازی امشب نتیجه را واگذار کند و شاختاردونتسک بتواند در یونان المپیاکوس را مغلوب سازد، آنگاه این اوکراینی‌ها هستند که دست به شگفتی زده و به دور دوم راه پیدا می‌کنند.
البته جالوروسی‌ها به دنبال انتقام از حریف خود هستند تا شکست دیدار رفت را جبران نمایند. 

شرایط دو تیم نسبت به بازی رفت کاملا تغییر یافته است. رم این روزها با رهبری توتی حریفان را در اسکودتو مغلوب می‌سازد و به رتبه دوم صعود کرده است.
اما خفاش‌ها با چند شکست از مقام دومی لالیگا به رتبه نهم سقوط کرده اند. 

البته والنسیا در لیگ قهرمانان عملکرد مطلوبی داشته و با 13 امتیاز در صدر جدول این گروه قرار دارد.
داوید ویا همچنان مصدوم است و مورینتس در خط حمله وظیفه گلزنی را برعهده دارد تا شمار گل‌هایش را افزایش دهد. 

اگر کیکه سانچس با مهره‌چینی نادرستش، ضربه‌ای به تیم وارد نکند به طور حتم والنسیا در رم نتیجه خوبی را کسب خواهد کرد.
جالوروسی‌ها برای صعود تنها به یک امتیاز نیاز دارند، اما با وجود وضعیت ایده‌آل این تیم باید در انتظار پیروزی آنها بود.
اسپالتی همچنان به توتی و مونتلا دلخوش است تا هواداران المپیکو را خوشحال نمایند. 

المپیاکوس – شاختار دونتسک
نبرد جان‌سخت‌ها

شاختار دونتسک امید صعود به مرحله یک هشتم نهایی را دارد اما این احتمال به اما و اگرهای زیادی مرتبط است. 

اما کسب یک امتیاز در آتن آنها را راهی جام یوفا خواهد کرد.
المپیاکوس در خانه به سه امتیاز نیاز دارد تا به جام یوفا برسد. تروندسولید سرمربی المپیا اعلام کرد که با زوج سزار و ریوالدو، دو برزیلی قهار جواز حضور در مرحله بعدی را دریافت خواهند گرفت. 

شاختار با افکار میر کالوچسکو و گلزنی دو برزیلی به نام‌های رودریگس و فرناندینیو به دنبال پیروزی است. 

باید دید نبرد جان‌سخت‌ها به سود کدام یک به پایان می‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین