کد خبر: ۵۴۴۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰

آخرین خبرها از اوضاع بصره

رسانه‌های عراق از حمله افراد ناشناس به مرکز درمان مجروحان حشد شعبی در استان بصره خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
الفرات گزارش داد افراد ناشناس که ادعا می‌کردند تظاهرات‌کننده هستند، به ویران کردن مرکز مداوای مجروحان حشد شعبی در استان بصره پرداختند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرده است افراد ناشناس که نقاب به صورت خود زده بودند، به این مرکز حمله‌ور شدند و شماری از مجروحان حشد شعبی و پزشکان را به گروگان گرفتند و به سرقت تجهیزات این مرکز درمانی حشد شعبی دست زدند.

آخرین خبرها از اوضاع بصره

خبر دیگر اینکه السومریه به نقل از یک منبع در سفارت ایران گزارش داد خبر درخواست سفارت ایران از اتباع خود در بصره برای ترک فوری این  استان نادرست است.

برخی رسانه‌های عراقی پیشتر مدعی درخواست سفارت ایران از اتباع خود برای ترک فوری استان بصره شده بودند.

الفرات همچنین از برقراری مقررات منع آمد و شد در استان بصره در پی حوادث امروز تا  اطلاع ثانوی خبر داد.

این رسانه  همچنین از کشته شدن یک نفر در جریان حوادث امروز استان بصره و زخمی شدن یک نفر دیگر خبر داده است.

الفرات همچنین از حمله افراد ناشناس به دفتر هیئت شفا‌ف‌سازی در بصره و نگرانی‌ها از اقدام این افراد در آتش زدن پرونده‌های فساد خبر داد.

این شبکه همچنین از حمله به دروازه‌های کاخ‌های ریاست جمهوری در بصره و به آتش کشیده شدن آن خبر داده است.

خبر دیگر اینکه الفرات گزارش داد مدیر گذرگاه مرزی شلمچه بسته شدن این گذرگاه با ایران را تکذیب کرد. برخی منابع مدعی بسته شدن گذرگاه مرزی شلمچه در پی حمله عناصر نفوذی و آشوبگر به ساختمان کنسولگری ایران در بصره و به آتش کشیده شدن آن شده بودند.

ایران سفیر عراق را احضار کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از احضار سفیر عراق پس از ماجرای حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر بصره خبر داد.

بهرام قاسمی جمعه شب اعلام کرد: سفیر عراق ساعتی پیش به وزارت امور خارجه احضار شد.

احضار سفیر عراق در تهران پس از حمله به سرکنسولگری عراق در شهر بصره در جنوب عراق صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: «در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری کشورمان در بصره توسط عده ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران امشب به وزارت امور‌ خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت عراق به خاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از ساختمان سر کنسولگری کشورمان به وی ابلاغ شد.»

قاسمی افزود: «در این ملاقات مدیر کل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی تحرکی پلیس بصره گفت به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده ها و اطمینان های داده شده از کانال های دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکردند.»

در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد تا سریعا اعتراض شدید کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل کرده و سریعا نسبت به شناسایی، دستگیری و محاکمه مسببین اقدام نمایند.

قاسمی: سفارت ایران در بغداد بیانیه‌ای برای خروج اتباع ایرانی از بصره صادر نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که سفارت ایران در بغداد هیچگونه بیانیه‌ای درباره خروج اتباع ایرانی از بصره صادر نکرده است.

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر منتشر شده درباره بیانیه سفارت ایران در بغداد برای خروج اتباع ایرانی از بصره را تکذیب کرد و گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد هیچگونه بیانیه ای درباره خروج اتباع ایرانی از بصره صادر نکرده است. 

وی در گفتگو با فارس، انتشار اینگونه اخبار را در پی حمله وحشیانه طراحی شده برخی کانونهای معاند که درصدد تخریب روابط دوستانه ایران و عراق هستند و در فضای مجازی و به اشکال مختلف درصدد ایجاد یک فضای مسموم می باشند، برشمرد.

برخی از افراد در شهر بصره با تعرض به کنسولگری ایران در این شهر، آن را به آتش کشیدند.

مسئول اطلاع‌رسانی کنسولگری ایران از سوختن کامل ساختمان کنسولگری خبر داد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این به این اقدام وحشیانه واکنش نشان داد و ضمن یادآوری مسئولیت دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، خواستار اشد مجازات برای عاملان تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر بصره عراق شد.

کمیته هماهنگی تظاهرات بصره: اقدامات خرابکارانه کار بعثی‌ها و داعشی‌ها بود/ تظاهرات فردا لغو شد

کمیته هماهنگ‌کننده تظاهرات در بصره تاکید کرد هسته‌های بعثی و داعشی دست به اقدامات خرابکارانه در استان بصره زدند.

به گزارش تلویزیون العراقیه، کمیته هماهنگ‌کننده تظاهرات در بصره تاکید کرد هسته‌های بعثی و داعشی با سوار شدن بر موج تظاهرات در بصره، اقدامات خرابکارانه را مرتکب شدند.

این کمیته تصریح کرد فردا شنبه هیچ گونه تظاهراتی در بصره برگزار نخواهد شد.

این کمیته اعلام کرده است در صورتی که هر فردی فردا به خیابان بریزد، در معرض بازداشت قرار خواهد گرفت، چرا که بیانیه کمیته هماهنگ‌کننده در اختیار فرماندهی عملیات بصره قرار گرفته است که با متخلفان برخورد کند.

تظاهرات کنندگان در بصره هم در پی منحرف شدن مسیر اعتراضات به سمت خرابکاری اعلام کردند شرکت در تظاهرات را تعلیق خواهند کرد.

وزارت خارجه حمله وحشیانه به سرکنسولگری ایران در بصره را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم‌کردن حمله وحشیانه به سرکنسولگری ایران در بصره، مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور و خواستار اشد مجازات برای عاملان این تهاجم شد.

به گزارش تسنیم، بهرام قاسمی روز جمعه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تعرض مهاجمان ناشناس و تحریک‌شده به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره عراق اظهار داشت: «متأسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به‌آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به‌بار آورد و البته بر اساس تمهیدات اندیشیده‌شده قبلی و تهدیدات انجام‌شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم».

قاسمی ضمن محکوم کردن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال نسبت به دست‌های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند هشدار داد و از دولت عراق مصراً خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام نمایند.‌

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: «با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی برعهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل نمایند»‌.

واکنش وزارت خارجه عراق به حادثه آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

وزارت خارجه عراق در پی حمله عناصر نفوذی و مشکوک به ساختمان کنسولگری ایران خواستار حمایت از نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در عراق شد.

 شبکه السومریه نیوز گزارش داد وزارت خارجه عراق از حمله به کنسولگری ایران در بصره و آتش زدن آن ابراز تاسف کرده است.

وزارت خارجه عراق همچنین خواستار حمایت از نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی شده است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه تاکید کرده است این حمله به منافع عراق و روابط آن با کشورهای جهان آسیب می‌رساند.

احمد محجوب سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق تاکید کرده است در حالی که مطالبات تظاهرات کنندگان در استان بصره را درک می‌کنیم، در عین حال از حمله برخی معترضان به ساختمان کنسولگری ایران در بصره به شدت ابراز تاسف می‌کنیم، این اقدام رضایت بخش نیست و با وظیفه میزبانی ملی از نمایندگی‌های دیپلماتیک همخوانی ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین