کد خبر: ۵۴۴۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

جنگ ترامپ با نیویورک‌تایمز بالا گرفت

پس از انتشار مقاله‌ای بی‌نام از یک کارمند دولت آمریکا در نیویورک تایمز علیه ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواستار فاش شدن نام نویسنده شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
کاخ سفید به دنبال یافتن "عاملی نفوذی" در چهار دیواری خودش می‌گردد. به گزارش نیویورک تایمز، به نقل از یک مشاور دولت آمریکا، در حال حاضر کاخ سفید فهرستی با ۱۲ نام در دست دارد و در میان این اسامی به دنبال یافتن نام کسی است که احتمالا نویسنده میهمان روزنامه یاد شده بوده است.

پیش از این شمار بسیاری از اعضای دولت مجبور بوده‌اند ثابت کنند که مقصر نیستند. این موضوع چه در مورد جف سشنز، دادستان کل که مورد بی‌مهری واقع شد، و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و چه در مورد نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری صادق بوده است.

ترامپ از نویسنده مقاله چاپ شده در نیویورک تایمز خواسته که خودش را معرفی کند. او گفت که نیویورک تایمز باید به خاطر امنیت ملی نام نویسنده را هر چه سریع‌تر منتشر کند. ترامپ نویسنده ناشناس را "ترسو" خوانده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌چنین گفت وزارت دادگستری این کشور باید درباره هویت نویسنده ناشناس مقاله علیه دولت وی در روزنامه نیویورک تایمز تحقیقات انجام دهد.

به گزارش هیل، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرده که برخورد بالقوه با روزنامه نیویورک تایمز را مدنظر دارد.

نیویورک تایمز با این انتقاد روبروست که برخلاف قواعد روزنامه‌نگاری نوشته یاد شده را بدون ذکر نام نویسنده منتشر کرده است. این روزنامه از نویسنده به عنوان "کارمند بلندمرتبه" نام برده که می‌تواند شامل بسیاری از افراد بشود. بنابراین روشن نیست مرتبه اداری نویسنده تا چه حد بالاست اما آشکار است که این شخص تصویری افتضاح از کاخ سفید ترامپ به دست داده است.

در تازه‌ترین تحول صورت گرفته در این زمینه، ترامپ در صحبت با خبرنگاران در هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا تصمیم برای انتشار این مقاله از سوی این نویسنده ناشناس که خود را بخشی از "جنبش مقاومت" علیه ترامپ در دولتش دانسته، یک "فضاحت" خواند.

ترامپ گفت: ما می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به اینکه این فرد چه چیزهایی داشته و چه چیزهایی داده و درباره چه چیزهایی صحبت می‌کند و در حال حاضر کجا است.

وی در پاسخ به اینکه آیا جف سشنز،‌ دادستان کل آمریکا باید درباره هویت نویسنده این مطلب تحقیقات انجام دهد، پاسخ داد: این یک موضوع امنیت ملی است.

هم‌زمان یک سخنگوی وزارت دادگستری درخصوص درخواست برای اظهارنظر درباره این اظهارات ترامپ گفت: وزارت دادگستری انجام چنین تحقیقاتی را رد یا تایید نمی‌کند. از زمانی که این مقاله مناقشه برانگیز به منظور مشخص ساختن وجود تیمی از مخالفان در دولت ترامپ منتشر شده گمانه زنی درباره هویت نویسنده این مقاله بالا گرفته است.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز نسبت به درخواست ترامپ برای تحقیقات وزارت دادگستری درمورد هویت نویسنده این مقاله واکنش منفی نشان داد.

نیویورک تایمز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اطمینان داریم که وزارت دادگستری درک می‌کند که مفاد قانونی متتم اول قانون اساسی از همه شهروندان آمریکایی حمایت می‌کند و در یک چنین سوءاستفاده فاحشی از قدرت‌های دولتی، شریک نمی‌شود.

این بیانیه خاطرنشان کرد: تهدیدهای رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر اینکه نشان می‌دهد چرا ما باید از هویت این نویسنده حفاظت کنیم از طرف دیگر اهمیت وجود رسانه‌های مستقل و آزاد را برای دموکراسی‌های آمریکایی یادآور می‌شود.

در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست نیز سه‌شنبه چهارم سپتامبر جزئیاتی از کتاب جدید باب وودوارد، برنده جایزه پولیتزر و خبرنگار سابق خود را منتشر کرد. باب وودوارد که تلاش کرده در کتاب "وحشت: ترامپ در کاخ سفید" تصویری از ۱۸ ماه نخست ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ارائه دهد، حال به دشمن نخست رئیس‌جمهوری آمریکا تبدیل شده است. وودوارد در کتابش می‌نویسد که کارمندان کاخ سفید می‌کوشند رئیس جمهوری را کنترل کنند چون عصبانیت و سوءظن بیمارگونه‌اش می‌تواند تا چند روز کار آنان را مختل کند.

بدین ترتیب ترامپ در عرض چند روز اخیر با دو ضربه روبرو شد. هر دو انتقاد می‌خواهند بگویند که ترامپ قادر به هدایت و کنترل دولت آمریکا نیست. جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، هم در این باره گفته است: در اصل ما رئیس‌جمهوری نداریم.

در این میان الیزابت وارن، سناتور دموکرات، با استناد به متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی آمریکا، موضوع برکناری ترامپ را مطرح کرده است. متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی آمریکا به مسائل مربوط به پایان پیش از موعد یک دوره ریاست جمهوری می‌پردازد.

وارن به سی‌ان‌ان گفت: وقتی کارمندان عالی‌رتبه دولت عقیده دارند که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در موقعیتی نیست که بتواند کارش را انجام دهد، پس باید متمم بیست و پنجم قانون اساسی را به کار گرفت.

وارن که نامزد بالقوه دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود، ابراز نگرانی کرد که کارمندان بلندپایه آمریکا به طور ناشناس انتقادی کشنده علیه رئیس جمهوری را مطرح می‌کنند ولی انتقاد آنها بدون نتیجه و پیامد می‌ماند.

او گفت: این  چه بحرانی است که ما دچارش هستیم؛ وقتی کارمندان بلندپایه معتقدند که رئیس‌جمهوری نمی‌تواند کارش را انجام بدهد اما در عین حال حاضر نیستند قواعدی را که وجود دارد و در قانون اساسی گنجانده شده، به کار ببرند؟

انتشار مقاله‌ای از یک منبع ناشناس در روزنامه نیویورک تایمز به بحران تازه‌ای در دولت ترامپ تبدیل شده است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین