کد خبر: ۵۴۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۵ - ۲۱:۵۶
اظهارات رابرت گیتس در برابر سنا

احتمال حمله آمریکا به ایران وجود دارد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رویتر، گیتس که بعدازظهر سه‌شنبه در جلسه تائید صلاحیت خود در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا سخن می‌گفت در پاسخ به این پرسش کارل لوین سناتور دموکرات ایالت میشیگان که آیا آمریکا در حال پیروزی در جنگ عراق است، پاسخ داد: «نه،آقا».

وی افزود: آمریکا به هیچ روی در حال پیروزی در جنگ عراق نیست و ادامه اوضاع کنونی در آن کشور می‌تواند منطقه خاورمیانه را به آستانه یک «انفجار بزرگ» برساند. وی گفت که رئیس‌جمهورآمریکا از وی خواسته تا «نگاه ‌تازه» به جنگ عراق را در پنتاگون حاکم کند و برای حل مسئله این کشور «هر گزینه‌ای می‌تواند روی میز قرار گیرد».

نامزد پیشنهادی وزارت دفاع با انتقاد تلویحی از عملکرد این کشور در عراق گفت: «نحوه عملکرد ما ظرف یک تا دو سال آینده تعیین‌کننده این امر است که آیا سربازان آمریکایی، مردم عراق و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با بهبود آرام و پایدار اوضاع در آن کشور و بقیه مناطق خاورمیانه روبرو خواهند شد یا خطر ناشی از احتمال بروز یک بحران منطقه‌ای بزرگ همه ما را تهدید خواهد کرد». 

جرج بوش صبح سه‌شنبه پیش از عزیمت رابرت گیتس به سنا صبحانه را با وی صرف کرد و پس از آن خطاب به خبرنگاران نسبت به تائید صلاحیت وی در سنا ابراز امیدواری کرد: «باب گیتس یک وزیر دفاع خوب خواهد بود و من امیدوارم که فرآیند تائید صلاحیت وی به سرعت انجام شود».

رابرت گیتس که 63 سال سن دارد پیش از این رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا طی سالهای 1991 تا 1993 بوده و پس از ترک واشنگتن ریاست دانشگاه A&M تگزاس را بر عهده داشته‌است. وی همچنین در گروه مطالعاتی عراق به رهبری جیمز بیکر عضویت داشته و گفته می‌شود از مدافعان اصلی گنجاندن «لزوم مذاکره با ایران و سوریه» در گزارش پایانی این کمیته بوده است.

 به نظر می‌رسد ابهامات مربوط به نقش رابرت گیتس در رسوایی «ایران-کنترا» احتمالا مهمترین چالش پیش‌روی فرآیند تائید صلاحیت وی توسط سنا خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین