کد خبر: ۵۴۵۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵

سالی 60 هزار پرونده کلاهبرداری با پیامک تشکیل می‌شود

سرهنگ نوروزی گفت: براساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها باید تا آذرماه استفاده از رمز دوم یکبار مصرف را اجباری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرهنگ مصطفی نوروزی رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا در نشست بررسی پول مجازی و میزان اثرگذاری در رفع تحریم های بانکی و پیشگیری از جرایم و برداشت های غیرمجاز اینترنتی از حساب های بانکی گفت: جرایم برداشتهای غیرمجاز یا سرقت از حساب‌های بانکی در سه بستر کپی کردن کارتهای بانکی، برداشت از طریق کیلاگرها و برداشت های فیشینگ انجام می شود.

وی در ادامه افزود: 35 درصد برداشت های غیرمجاز کشور با این سه روش انجام می شود که رقم آن میزان قابل توجهی است و از بین این سه راه برداشت غیر مجاز، 33 درصد جرایم برداشتهای غیرمجاز از بستر فیشینگ انجام می شود.

سرهنگ نوروزی با بیان اینکه فیشینگ عامل شکل گیری یک سوم جرایم سایبری است، افزود: برآوردهای ما براین است که احتمالا در سال 97 بالغ بر20 الی 25 هزار پرونده برداشت های غیرمجاز تشکیل شود که باید برای پیشگیری از ایجاد چنین پرونده هایی چاره اندیشی کنیم.

رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا با اشاره به اینکه در کشورهای خارجی با تخصیص رمز دوم یکبار مصرف بانکی به کاهش جرم دراین زمینه کمک کرده اند گفت: ما هم در کشور می توانیم با اجرایی کردن این روش انجام وقوع جرم را از 35 درصد به 5 درصد کاهش دهیم.

وی افزود: در این خصوص جلساتی با بانک مرکزی، ریاست قوه قضائیه و پلیس فتا برگزار شده و مقرر شده با تغییر زیرساخت ها جرایم در این فضا کنترل شود.

سرهنگ نوروزی با تاکید بر ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی در این خصوص گفت: براساس بخشنامه جدیدی که بانک مرکزی از یک شهریور سال جاری به همه بانک ها ابلاغ کرده است، تمامی بانک‌ها باید ظرف سه ماه استفاده از رمز یکبار مصرف را اجباری کنند. هر چند در حال حاضر هم چنین شرایطی وجود دارد، اما آنطور که باید به هموطنان اطلاع رسانی نشده است.

وی با بیان اینکه از اول خرداد 98 مقرر شده است که رمز دوم ثابت حذف شود و رمز دوم یکبار مصرف فعال و جایگزین آن شود، گفت: با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی درباره تخصیص رمز دوم یکبار مصرف به مشتریان، از اول آذر مسئولیت جبران خسارت مالی مردم به عهده بانک و موسسات مالی و اعتباری خواهد بود.

رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا در پایان گفت: کلاهبرداری پیامکی در سال بیش از 60 هزار پرونده را به خود اختصاص می دهد که تمامی این پرونده ها با اجرای همین برنامه ها از بین خواهد رفت. قطعا جزئیات این برنامه ها نیازمند اطلاع رسانی بیشتر هموطنان است.

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین