کد خبر: ۵۴۵۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱

ترکیه از سوریه وقت خواست/ حمله تمام عیار در سوریه اتفاق می‌افتد؟

یک هفته از نشست تهران می گذرد اما ترکیه همچنان بر سر موضع خود ایستادگی می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از دولت سوریه برای جنگ در ادلب وقت هست. در همین حال روسیه اعلام کرده است که تروریست ها به تازگی در حال ساخت حمله ادعایی شیمیایی هستند.

این فیلم با هدف اثبات این ادعا که دولت سوریه به حمله شیمیایی در ادلب مبادرت ورزیده تهیه شده است و قرار است تا آخر وقت امروز برای رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری جهانی ارسال شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی راشا تودی به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد فیلمبرداری از حمله شیمیایی (ادعایی) به شهر ادلب سوریه شروع شده است.

بر اساس بیانیه ای که ‹‹مرکز آشتی برای سوریه››، واقع در روسیه، منتشر کرده است، شماری از کانال های تلویزیونی در خاورمیانه و یک کانال خبری آمریکایی به جسرالشغور در ادلب روانه شده اند تا این فیلم را که برای تحریک (افکار عمومی) لازم است تهیه کنند. در این بیانیه تصریح شده است که این اطلاعات از ساکنان محلی در جسرالشغور اخذ شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از این شبکه خبری، این بیانیه مدعی شده است: ‹‹کل این فیلم تحریک آمیز قرار است به اتاق های خبر شبکه های تلویزیونی ارسال شود و آنها نیز بعد از انتشار این فیلم در رسانه های اجتماعی نسبت به پخش آن اقدام خواهند کرد.››

در این بیانیه همچنین خاطرنشان شده است که دو جعبه حاوی مواد شیمیایی مشتق شده از گاز کلر به منظور اجرای این عملیات در اختیار یک گروه تروریستی  قرار گرفته است.

ارتش روسیه اعلام کرد این فیلم دربرگیرنده صحنه هایی است که در آنها کلاه سفیدها سرگرم کمک رسانی و درمان قربانیان یک حمله شیمیایی هستند که توسط دمشق انجام شده است.

روسیه بارها هشدار داده است که تلاش هایی در حال انجام است تا وانمود شود در ادلب حمله شیمیایی صورت گرفته است و بعد از آن حمله آمریکا و هم پیمانانش به نیروهای دولتی سوریه توجیه گردد.

مقامات ارشد آمریکایی به دولت سوریه هشدار داده اند که اگر سوریه از سلاح شیمیایی در ادلب استفاده کند به این کشور حمله می کنند. آنها حتی پیش دستی کرده و هر گونه حمله شیمیایی احتمالی را به دولت سوریه نسبت می دهند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، روز سه شنب در نشست شورای امنیت این سازمان تاکید کرد سوریه هیچ گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد که با آنها به حمله شیمیایی روی آورد.

وی افزود: هر گونه حادثه ای که در آن از چنین سلاح هایی استفاده شود تنها به سود شبه نظامیانی است که با دولت سوریه می جنگند.

وی تاکید کرد:‹‹احتمال این که دشمنان سوریه، که به حمایت تسلیحاتی خارجی پشت گرم هستند، به حمله ای (شیمیایی) دست بزنند و دولت سوریه را در این زمینه متهم کنند بسیار زیاد است. ما شواهد غیرقابل انکاری داریم که نشان می دهد آنها خود را برای چنین کاری آماده می کنند.››

ترکیه از دمشق قبل از آغاز حمله به ادلب مهلت خواست/نماینده پوتین: ممکن است عملیات به تعویق بیفتد

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه گفت، کشورش نسبت به تحقق راهکاری مسالمت‌آمیز برای حل بحران موجود در وضعیت فعلی ادلب امید دارد. از سوی دیگر منابع سوری مطلع به اسپوتنیک گفتند، ترکیه از طریق روسیه از دمشق درخواست کرده مهلت اضافی چند روزه‌ای را قبل از شروع عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب بدهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه اظهار کرد، به اعتقاد وی، تفکیک شبه‌نظامیان افراطی و جناح مخالف میانه‌رو در ادلب امری است که برعهده ترکیه است.

وی پس از دیدارش با استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه به خبرنگاران گفت: ما می‌گوییم وضعیت در ادلب باید به طور کامل و با استفاده از راهکاری مسالمت‌آمیز حل و فصل شود. عدم استفاده از نیروی نظامی در این زمینه امری محتمل است.

این مقام روسی تصریح کرد: استان ادلب در حیطه مسئولیت‌های ترکیه است و این مسئولیت آنهاست که میان اپوزیسیون میانه‌رو و افراط‌گرایانی از جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی تمایز قائل شوند.

لاورنتیف اعلام کرد: در صورت وقوع درگیری، نیروهای نظامی به دنبال آن خواهند بود که تلفات غیرنظامی را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: رهبران روسیه و ترکیه در حال همکاری جدی برای یافتن راهکار هستند. به گفته این مقام روسی، ترکیه و روسیه درباره مواضع افراط‌گرایان در منطقه آگاهی دارند.

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه اظهار کرد: این که ترک‌ها بتوانند کار خود را به سرانجام برسانند، امری بسیار دشوار است. ما می‌کوشیم برای این مشکل راهکار پیدا کنیم.

لاورنتیف تأکید کرد: غیرممکن است که بتوان تصور کرد این منطقه در دستان گروه‌های تروریستی باقی بماند زیرا این امر تهدیدی برای منطقه و جهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آنها امروز آنجا هستند و فردا سر از کشورهای دیگر در اروپا یا حتی آمریکا در خواهند آورد. از همین رو است که حذف آنها به عنوان یک پدیده، امری ضروری است.

این مقام روسی در پاسخ به پرسشی درباره منظور خود از «حذف»، بیان کرد: اگر آنها تسلیم شوند، بهترین تصمیم خواهد بود.

فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه اظهار داشت، جنگ علیه گروه‌های تروریستی در ادلب ممکن است به تعویق بیفتد اما مساله باید حل شود زیرا کنار آمدن با تروریست‌ها غیرممکن است.

وی بعد از مذاکرات ژنو تصریح کرد: اگر ما از تعویق در انجام حمله صحبت می‌کنیم به معنای این است که می‌توان عملیات را یک،‌ دو یا سه هفته به تعویق انداخت. اما بعد از آنچه به هر حال باید این مشکل به صورت ریشه‌ای دیر یا زود حل شود. مساله به توانایی جامعه جهانی برای کمک به موضوع جدا کردن میانه‌روها از افراطی‌ها بستگی دارد.

لاورنتیف تصریح کرد: استان ادلب براساس توافق یک سال و نیم پیش در زمینه کاهش تنش از وظایف ترکیه است و این کشور باید این کار را بکند.

وی افزود: برخی تلاش می‌کنند از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند و این مشکلی جدی است باید در این زمینه دقت شود.

این مقام روس ادامه داد: نظامیان سه کشور روسیه،‌ ایران و ترکیه می‌توانند سازوکار عملیاتی علیه تروریست‌ها را بچینند و از نظر ما مساله مهم حفظ جان غیرنظامیان است.

منابع سوری مطلع به اسپوتنیک گفتند، ترکیه از طریق روسیه از دمشق درخواست کرده مهلت اضافی چند روزه‌ای را قبل از شروع عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب بدهد.

منابع سوری تاکید کردند، ترکیه از رهبری سوریه خواسته به آنکارا مهلت بیشتری بدهد تا بتواند روند تفکیک مخالفان میانه‌رو را از تروریست‌های النصره و داعش به خوبی انجام دهد.

این منابع افزودند، طرف ترکیه توضیحاتی درباره تقویت حضور نظامی خود در چند نقطه ادلب که طی روزهای گذشته انجام داده، ارائه کرده است.

به گفته این منابع، ماموریت این نیروها استفاده از قدرت نظامی علیه النصره در صورت مخالفت با جدایی و خروج از مناطق مخالفان میانه‌رو است اما باز مشخص نشده این تروریست‌ها به چه مقصدی ادلب را ترک خواهند کرد.

منابع تاکید کردند، در صورت موافقت رهبری سوریه و طرف روس با این مهلت درخواست شده این آخرین فرصت مقابل ترکیه برای عمل به وعده‌هایی است که در جریان کنفرانس آستانه داد.

این منابع احتمال دادند، در صورت موفقیت طرف ترکیه در انجام این ماموریت فرصت بیشتر به آن داده شود.

روسیه: کمیته‌ای ۴۵ نفره تدوین قانون اساسی سوریه را برعهده می‌گیرد

در همین حال بر اساس توافق سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه تأکید کرد که شرکت‌کنندگان در مذاکرات ژنو درباره سوریه به صورت اولیه با دو لیست از نامزدها برای عضویت در کمیته قانون اساسی توافق کردند.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه گفت: نمایندگان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه و استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در پایان مذاکرات‌شان در ژنو با لیست دولت و مخالفان سوریه برای عضویت در کمیته قانون اساسی به صورت اولیه توافق کردند.

روز سه‌شنبه نشست نمایندگان کشورهای ضامن آتش‌بس و دی‌میستورا در ژنو برای برسی پرونده تشکیل کمیته قانون اساسی آغاز شد.

لاورنتیف گفت: تیم فنی نیز برای سرعت بخشیدن به تصویب نهایی اعضای کمیته قانون اساسی تشکیل خواهد شد. این کمیته شامل گروه کوچکی متشکل از ۴۵ عضو برای تدوین قانون اساسی جدید یا انجام اصلاحاتی در آن است و تشکیل آن براساس همان اصولی است که کمیته ۱۵۰ نفره براساس آن تشکیل خواهد شد.

این مسؤول روس اظهار داشت: یک سوم اعضای این گروه از نمایندگان دولت و یک سوم از مخالفان و بقیه از نمایندگان جامعه مدنی خواهند بود.

وی تأکید کرد: اکتبر دیدار جدیدی میان نمایندگان روسیه، ترکیه، ایران و سازمان ملل در ژنو برای بررسی بقیه مسائل مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی برگزار خواهد شد. تاکنون مساله ریاست کمیته و برخی مسائل دیگر حل نشده و شرکت کنندگان تصمیم دارند در سطح فنی فعالیت‌شان را ادامه دهند.

لاورنتیف ابراز امیدواری کرد که دی‌میستورا در آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی نقش موفقی داشته باشد.

همچنین قرار است دی‌میستورا ۱۴ سپتامبر مذاکرات مشابهی با کشورهای غربی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین اردن، مصر و عربستان درباره پرونده سوریه داشته باشد.

وزارت خارجه ترکیه نیز توافق اولیه با لیست نامزدها برای عضویت در کمیته قانون اساسی سوریه را اعلام و تأکید کرد که در نشست کشورهای ضامن آتش‌بس با دی‌میستورا درباره قواعد فعالیت کمیته صحبت شد.

اما منابع آگاه اعلام کردند که اختلافاتی میان حاضران در نشست درباره ادلب به وجود آمد و توافقی با جزئیات مربوط به لیست نامزدها صورت نگرفت.

به گفته منابع اختلافات بزرگی میان روسیه و ترکیه درباره اوضاع ادلب وجود دارد. روسیه اصرار دارد که برای مسکو پایان اوضاع سخت ادلب اولویت است اما ترکیه با عملیات نظامی در ادلب مخالف است.

از سوی دیگر، روسیه به شورای امنیت اعلام کرد که این کشور برای برگزاری نشست بین‌المللی درباره بازگشت آوارگان سوری با هماهنگی ترکیه و ایران برنامه‌ریزی می‌کند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گزارشی درباره نتایج نشست تهران ارائه و بر اهمیت شروع حل سیاسی بحران سوریه از تشکیل کمیته قانون اساسی تأکید کرد.

لندن هم تهدید کرد

وزیر خارجه انگلیس نیز با اشاره به رایزنی با همتای آمریکائی خود، سوریه را به بهانه استفاده از سلاح شیمیائی توسط دمشق، به حمله نظامی تهدید کرد.

جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس امروز سه شنبه و در آستانه آغاز احتمالی عملیات ادلب در سوریه در پیامی توئیتری هشدار داد: اگر رژیم سوریه بار دیگر استفاده وحشتناک از تسلیحات شیمیایی را تکرار کند، پاسخ ما مستحکم و متحد خواهد بود.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه نوشت: من و وزیر خارجه پمپئو امروز عصر درباره چگونه تداوم منع جهانی استفاده از تسلیحات شیمیایی و اجتناب از فجایع حاصل دست بشر گفتگو کردیم.‌

این در حالی است که در آستانه آغاز احتمالی عملیات آزادسازی ادلب در سوریه از اشغال تروریست های مورد حمایت غرب، دیدارهای مقامات آمریکایی در منطقه افزایش داشته است. در همین راستا، نیروی هوایی روسیه نیز اخیراً برخی مواضع تروریست ها در اطراف ادلب را هدف قرار داده است.

همچنین خبرگزاری آلمان به نقل ا هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، گزارش داد: ما در خصوص مشارکت نیروهای آلمان در حمله احتمالی به سوریه با در نظر گرفتن قانون اساسی و قوانین بین المللی تصمیم خواهیم گرفت.

وی تاکید کرد: برلین در این خصوص مستقلا تصمیم گیری می کند.


روزنامه بیلد نیز در گزارشی نوشته بود که «اورزولا فن در لاین» وزیر دفاع آلمان در حال بررسی امکان و چگونگی مشارکت ارتش این کشور در حمله نظامی به سوریه است.

کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان (بوندستاگ) روز سه شنبه در گزارشی مشارکت ارتش آلمان در حمله احتمالی به سوریه را مغایر با قانونی اساسی این کشور عنوان کرد.

گزارش کمیته خدمات علمی پارلمان آلمان تاکید کرده مشارکت ارتش آلمان در حمله نظامی احتمالی علیه نظام سوریه به بهانه حمله شیمیایی در این کشور مغایر با قوانین بین المللی و قانون اساسی آلمان است.

در همین حال «آندریا نالیس» رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان با مشارکت ارتش آلمان در چنین عملیاتی مخالفت کرد.

کشورهای غربی به ویژه آمریکا به شدت مخالف حمله ارتش سوریه به ادلب هستند و این اقدام سوریه را زمینه ساز قتل عام و راه افتادن جریان خون در منطقه توصیف می کنند ولی هدف نهایی آنها جلوگیری از حمله و نجات تروریست هاست.


معلم: سلاح‌ شیمیایی بهانه‌ آمریکا برای حمله به سوریه است/سوچی،آستانه و ژنو ماهیت متفاوت دارند

در همین حال وزیر خارجه سوریه نیز تاکید کرد: آمریکا از سلاح‌های شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای توجیه حملات خود به سوریه استفاده می‌کند.

ولید معلم، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه در مصاحبه‌ای با مجله "الحیاة الدولیة" چاپ روسیه ضمن تاکید دوباره بر این مساله که سوریه سلاح شیمیایی ندارد، اظهار داشت: این اولین باری نیست که سوریه هدف حملات آمریکا قرار می‌گیرد و واشنگتن سلاح‌های شیمیایی را بهانه‌ای برای توجیه این حمله خود به کار می‌گیرد.

وزیر خارجه سوریه اظهارداشت: سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی و تلاش برای مسئول جلوه دادن دمشق در این حملات به آسانی انجام می‌شود به شکلی که آمریکا برای اجرای این طرح خود از سازمان تروریستی کلاه سفیدها که توسط دستگاه‌های امنیتی انگلیس تشکیل شده و از سوی برخی کشورهای غربی حمایت مالی می‌شوند، استفاده می‌کند و یکی از مسئولیت‌های این سازمان اجرای چنین سناریوهایی است.

معلم در ادامه تاکید کرد: چنین سناریویی هیچگونه پایه قانونی نداشته و با غفلت شورای امنیت اجرا خواهد شد و واقعیت این است که سوریه از هیچگونه سلاح شیمیایی استفاده نمی‌کند.

این مسئول دولت سوریه در پاسخ به سوالی درباره اهداف آمریکا و همپیماناش در سوریه گفت: اهداف آمریکا تنها مربوط به خودش نبوده بلکه این کشور اهداف اسرائیل را در سوریه اجرا می‌کند. واشنگتن نمی‌خواهد سوریه کشور اصلی مقابله با اسرائیل باشد یا روابط استراتژیکی با ایران و روسیه برقرار کند. همچنین آمریکا به دنبال آن است که تمامی فعالیت‌های آتی سوریه را در راستای منافع اسرائیل به کنترل خود در آورد.

ولید معلم در ادامه درباره حل بحران سوریه اظهارداشت: آنچه از سازش سیاسی در سوریه حمایت می کند، توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه است که از جمله آن‌ها ارائه دستورالعمل‌هایی به مخالفان سوری درباره موضع‌گیری است که آن‌ها باید در گفت و گو با دمشق اتخاذ کنند.

معلم تاکید کرد: زمانی که این دخالت‌های خارجی به شکل کامل متوقف شوند، گفتگو میان گروه‌های سوری محقق خواهد شد و این امر تاثیر خود را بر موفقیت روند سیاسی منعکس خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه درباره کارهای انجام شده برای تدوین قانون اساسی جدید در این کشور گفت: کار همچنان در مرحله اول خود قرار دارد و ما در این مرحله به دنبال دستیابی به توافق‌هایی در خصوص تشکیل کمیته قانون اساسی جهت تدوین قانون جدید هستیم.

وی درباره ارتباط دولت سوریه با مخالفان اظهار داشت: مشکل خود مخالفان نبوده، بلکه حامیان آن‌ها هستند. در سوریه اپوزیسیون یکپارچه‌ای وجود ندارد. گروه‌های مختلفی هستند که فعالیت‌هایشان بنابر محل اقامت رهبران آن‌ها در کشورهای غربی یا عربی متفاوت است و هر گروه بر این اساس موضع‌گیری‌هایی را در راستای خواست کشورهای میزبان آن‌ها اتخاذ می‌کند، مخالفان در اتخاذ تصمیمات خود از استقلال برخوردار نبوده و گفتگوهایشان با دمشق براساس خواسته‌ها و تمایلات خودشان نیست.

ولید معلم در ارزیابی روند ژنو درباره حل بحران سوریه و نیز دیگر مذاکرات در آستانه و سوچی گفت: تفاوت ویژه‌ای میان ژنو، آستانه و سوچی وجود دارد. در ژنو قرار بود روند سیاسی آغاز شود و این روند و استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه تحت فشار کشورهای غربی قرار گرفتند، به همین دلیل هم نتایج سیاسی مهمی محقق نشد. وضعیت در آستانه با توجه به اهداف آن متفاوت بود. در مذاکرات آستانه شرایط برای جلوگیری از تنش‌ها در بسیاری از مناطق سوریه فراهم شد و در این راستا به توافق‌هایی در خصوص برخی مناطق رسیدیم که آخرین آنها ادلب بود. آستانه با ژنو متفاوت هستند و نمی‌توان بدون مذاکرات ژنو در مذاکرات آستانه پیشرفتی حاصل کرد.

وی افزود: در مورد سوچی نیز باید بگویم این شهر به محلی برای یک گفتگوی ملی، جامع و مثبت تبدیل شد و در این مذاکرات نتایج محسوسی به دست آمد که در موفقیت مذاکرات ژنو نقش داشتند.

این مسئول دولت سوریه در ادامه از همه سوری‌هایی که به دلیل فعالیت‌های تروریستی مجبور به مهاجرت از کشورشان شده بودند، خواست به سوریه بازگردند و به روند بازسازی‌ها در این کشور مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: دمشق، امنیت و شرایط معیشتی مناسبی را برای آنها فراهم خواهد کرد.

معلم درباره انصراف برخی کشورهای غربی از بازسازی‌ سوریه پس از جنگ گفت: این همان عواملی است که تروریست‌ها را به تخریب زیرساخت‌ها و تاسیسات سوریه تحریک می‌کند. آن‌ها نمی‌خواهند در حمایت مالی از بازسازی‌ها مشارکت کنند تا زمانی که روند سیاسی پایان یابد. در واقع هدف آن‌ها کنترل بر این روند است بویژه که آن‌ها در اقدامات خصمانه خود شکست خوردند.

وزیر خارجه سوریه افزود: سوریه در جنگ علیه تروریسم به دوستان خود یعنی ایران و روسیه تکیه کرد و طبیعتا در روند بازسازی‌ها اولویت را به آن‌ها و شرکایشان خواهد داد و این به معنای وفاداری نسبت به فداکاری‌های آنها به سوریه است، همچنین این کشورها از امکانات مناسبی برای بازسازی برخوردار هستند. گروه دیگری از کشورهای دوست سوریه مانند چین، هند، مالزی، برزیل و آفریقای جنوبی نیز وجود دارند که شرکت‌هایی از آن‌ها تمایل خود را به مشارکت در بازسازی‌ها اعلام کرده‌اند.

ولید معلم درباره روابط سوریه با کشورهای عربی و امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت:  اتحادیه عرب اهمیت خود را از دست داده است. دمشق برای تقویت روابط با کشورهای عربی که در امور سایر کشورها دخالت نمی‌کنند، آماده است.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی درباره روابط کنونی سوریه و کشورهای عربی و اینکه آیا امیدی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: اولا، اتحادیه عرب را فراموش کنید، این اتحادیه ساختاری که در سال ۱۹۴۵ براساس آن تشکیل شد را از دست داده و در حال حاضر فعالیت‌های این اتحادیه به دلیل خروج سوریه از آن دیگر اهمیتی ندارد. ثانیا درباره روابط ما با کشورهای عربی دوست دارم این مساله مهم را بگویم که سوریه در امور کشورهای عربی دخالت نمی‌کند و برای همه آنها خیر و خوبی می‌خواهد.

معلم تاکید کرد: دمشق تاکنون در نابودی زیرساخت‌های هیچ کشوری مشارکت نکرده است اما از ارتباط با کشورهای عربی که آماده پایبندی به این موضع‌گیری هستند استقبال می‌کند.

هشدار روسیه به آمریکا

همچنین روسیه، آمریکا و متحدان غربی این کشور را از ماجراجویی نظامی علیه سوریه برحذر داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه این کشور منتشر شد، یادآوری کرد: روز ششم ماه سپتامبر (سه شنبه هفته گذشته) به پیشنهاد آمریکا نشست علنی شورای امنیت برگزار شد که به بررسی پرونده شیمیایی سوریه اختصاص داشت.

ماریا زاخارووا در بیانیه خود خاطرنشان کرد: به رغم اینکه دبیرخانه فنی سازمان منع تسلیحات شیمیایی بارها نابودی موجودی زرادخانه شیمیایی سوریه را تحت نظارت بین المللی تایید کرده است، موجی از اتهامات و تهدیدات در رابطه با قصد سوریه برای بکارگیری مواد سمی در استان ادلب علیه این کشور مطرح شد.

وی افزود: در این رابطه واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل از طرف آمریکایی که ادعای پایبندی به اصول بین المللی دارند، خواست که اولا فهرست اهداف برای حمله موشکی به سوریه را که به گفته آنها سلاح شیمیایی در آن نگهداری می شود، اعلام کنند؛ ثانیا اینکه اطلاعات مبنی برای اینکه اگر مواد شیمیایی در سوریه وجود دارد را در اختیار سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار دهد تا بازرسان این سازمان بتوانند از مراکزی در سوریه که نگرانی واشنگتن را برمی انگیزد بازرسی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: درهمین حال طرف روسی بر این باور است که کشورهای غربی در مورد اعتبار و مهارت حرفه ای کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی هیچ گونه شک و تردیدی ندارند و فقط می توان مطابق با کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی این گونه مسائل را حل و فصل کرد.

وی افزود: یک هفته گذشت اما تا آنجا که اطلاع داریم هیچ اطلاعات یا درخواستی به سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه نشده و این مساله یک بار دیگر حکایت از آن دارد که مقاصد واقعی گروه سه کشور غربی (آمریکا، فرانسه و انگلیس) در این مورد بر ملاحظات غیرقانونی استوار شده است.

مقام‌های آمریکا در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال مدعی شدند، بشار اسد استفاده از گاز کلر در حمله به آخرین پایگاه شورشیان سوری در استان ادلب را تایید کرده است!

منابع مطلع به وال استریت ژورنال اعلام کردند اگر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه عوامل شیمیایی علیه حدود ۷۰ هزار شبه‌نظامی باقیمانده سوری در استان ادلب مستقر کند، رئیس‌جمهوری آمریکا به طور خصوصی تهدید کرده است که دست به اجرای حمله‌ای عظیم علیه او می‌زند.

خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین