کد خبر: ۵۴۵۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
ابوالحسن داودی:

اسکار باید به خانه سینما برگردد

ابوالحسن داودی که سال‌ها سابقه مدیریت صنفی در سینما را داشته است،تاکید دارد که طبق قانون اسکار؛ معرفی فیلم از هر کشوری با نظر منتخب صنوف اصلی آن سینما که در ایران در زیر مجموعه خانه سینما قرار می‌گیرند،اتفاق می‌افتد.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیرعامل اسبق خانه سینما که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد،یادآور شد: زمانی که من در خانه سینما مسوولیت داشتم از صنوف اصلی سینما، نمایندگانی از کانون کارگردانان، تهیه‌کنندگان، فیلمبرداران، بازیگران و... در جلسات کمیته اسکار در خانه سینما حاضر می‌شدند تا فیلم طبق قانون آکادمی بواسطه‌ی منتخب تشکل‌های صنفی سینمایی به آکادمی معرفی شود. 

او ادامه داد: در دو سال متمادی از سوی خانه سینما به ترتیب فیلم «گبه» و «بچه های آسمان» معرفی شد که فیلم «بچه‌های آسمان» در فهرست نامزدهای نهایی اسکار قرار گرفت پس از آن و در زمان مدیریت شمقدری معاون سینمایی دوره‌ی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با توجه به اینکه برخی حقوق و وظایف تشکل‌های صنفی از آنها گرفته شد و در نهایت در مقاطعی خانه سینما تعطیل شد، وظیفه معرفی فیلم برعهده فارابی به عنوان یک نهاد دولتی قرار گرفت.

داودی معتقد است: باید این روند اصلاح شود و دوباره در اختیار خانه سینما قرار بگیرد و نباید فارابی بحث معرفی فیلم به اسکار را قبضه کند.

کارگردان «زادبوم» در پاسخ به اینکه اگر قانون آکادمی اسکار بر حضور منتخب اصناف تاکید داشته وقتی یک نهاد دولتی همچون فارابی فیلم را معرفی می‌کند، این معرفی از سوی آکادمی مورد پرسش قرار نمی‌گیرد، گفت: دست‌اندرکاران فارابی با این توجیه که اعضای معرفی فیلم ایرانی جزو اصناف هستند،کارشان را پیش می‌برند. 

داودی در پایان در پاسخ به اینکه آیا روسای صنوف باید در جلسات آکادمی حضور داشته باشند و آیا سابقه داشته است که رییس کانون کارگردانان معرفی شود اما فارابی حذف کند،گفت: تاکیدی بر حضور روسای صنوف نیست اما به هرحال ایشان منتخب صنف بوده، اینکه فارابی منتخب صنف را وتو کند بدعتی جدید است.

به گزارش ایسنا،هر ساله بحث معرفی فیلم ایرانی به اسکار از جمله مباحث اصلی و مورد چالش سینمای ایران بوده است،چند ماه قبل کانون کارگردانان درخواست کرد که کمیته در خانه سینما تشکیل شود که در آن مقطع مسوولان فارابی جوابیه‌ای را منتشر کردند و در نهایت هم کانون کارگردانان به آن جوابیه پاسخ داد.

ظرف یکی دو روز گذشته گفته شد که رییس کانون کارگردانان سینما برای شرکت در این جلسات نامش به عنوان یکی از سینماگران پیشنهادی خانه سینما به فارابی اعلام شده است اما در لیست نهایی فارابی برای شرکت در جلسات نبوده اما مدیر امور بین‌الملل فارابی در گفت‌وگویی اعلام کرد که "هیچ فردی به عنوان نماینده صنف یا عضو حقوقی در این کمیته عضو نمی‌شود بلکه تمامی افراد حقیقی هستند و تنها فرد حقوقی معاون بین‌الملل فارابی است."

ساعاتی قبل نیز سه گزینه‌ی نهایی سینمای ایران برای اسکار معرفی شد که نام برخی فیلم‌ها از جمله «خوک» مانی حقیقی و «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان با توجه به حضورهای جهانی‌شان در لیست گزینه‌های نهایی خالی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین