کد خبر: ۵۴۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۴

بلر از گزارش بیکر سوءاستفاده می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : جرج بوش تا کنون همواره از مذاکره مستقیم با دولت حماس سرباز زده است. کاخ سفید امیدوار است که رهبر میانه‌رو تشکیلات خودگردان فلسطین بتواند دولتی ملی را به وجود آورد که توسط تکنوکرات‌ها اداره شود. درست مانند اسرائیل و اتحادیه اروپا، از نظر کاخ سفید، حماس نیز در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دارند. 

محمود عباس تاکنون موفق به تشکیل دولت وحدت‌ ملی در فلسطین نشده است. براساس توافقات انجام گرفته، دولت جدید باید اسرائیل را به رسمیت شناخته و به مفاد قراردادهای قبلی نیز پایبند باشد. اتحادیه اروپا و آمریکا به رسمیت شناختن اسرائیل، اذعان به خشونت و تعهد به قراردادهای قبلی را از جمله موارد مورد نیاز برای پذیرش دولت وحدت ملی عنوان کرد.
به گفته یک منبع موثق، جرج بوش همچنان به مذاکره با حماس نمی‌اندیشد. معاون نخست وزیر اسرائیل نیز روز گذشته ادعا کرد که دولت جدید کاری از پیش نخواهد برد چرا که حماس به هیچ وجه تمایلی به صلح با اسرائیل ندارد. 

رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ادعا کرد که تلاش‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی همچنان بی‌نتیجه باقی مانده است. البته نخست وزیر فلسطین – اسماعیل هنیه – اعلام کرد که هنوز این مذاکرات به بن‌بست نرسیده‌اند. 

دولت فلسطین به دنبال تحریم‌های بین‌المللی با بحران اقتصادی غیرقابل جبرانی دست و پنجه نرم می‌کند. 

تونی بلر از جمله افرادی است که معتقد است مبارزه با تروریسم سازمان حل معضل فلسطین از طریق دیپلماتیک مسیر نخواهد بود. البته بلر چندان به برقراری صلح در فلسطین امیدوار نیست و تصور می‌کند که حتی پارلمان جدید نیز نمی‌تواند منجر به اعمال فشار بر اسرائیل از طریق کاخ سفید شود. در این میان بلر، سرسختانه برای رسیدن به حمایت آمریکا از طرح برقراری صلح در خاورمیانه تلاش می‌کند. بلر امیدوار است که نتایج تیم تحقیقاتی بیکر بتواند دستمایه مناسبی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل باشد. 

اسماعیل هنیه که چهار روز در سوریه اقامت داشت در این فرصت با خالد مشعل نیز دیدار کرد. پس از این دیدار،‌ هنیه بر حق مسلم فلسطین بر بیت‌المقدس تأکید کرده و خالد مشعل نیز هشدار داد که انتفاضه سوم در راه است.
 
انگلستان از جمله کشورهایی است که مسأله تبادل سربازان فلسطینی با سرباز اسرائیلی دربند را دنبال می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین