کد خبر: ۵۴۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۵
حسین موسویان پیشنهاد کرد:

تضمین امنیت منطقه از طریق اعتمادسازی

آفتاب‌‌نیوز : موسویان که در کنفرانس «دیالوگ منامه» در بحرین و در حضور مشاورین امنیت ملی کشورهای عراق، هند، ژاپن،‌ فرانسه، بحرین، یمن؛ وزرای خارجه کشورهای ایران بحرین، سودان،‌ عراق،‌ عمان،‌ قطر، سنگاپور، امارات و وزیر دفاع انگلیس،‌ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پاکستان، فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه، وزیر دفاع ترکیه و بسیاری از مقامات عالیرتبه سیاسی – امنیتی جهان در منامه پایتخت کشور بحرین سخنرانی می‌کرد، کاهش حضور قدرت‌های خارجی در منطقه و تغییر کارکرد آنان از میلیتاریزه کردن منطقه به کمک برای تقویت سیستم همکاری‌های جامع منطقه‌ای و کمک به ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی منطقه را از عوامل مهم ثبات و تضمین‌های امنیتی برای منطقه خلیج فارس دانست و گفت:‌ تلاش برای پیشبرد دموکراسی هدایت شونده در جوامع منطقه خلیج فارس و خاورمیانه که بعضا با کاربرد زورد و برانداری در نظام سیاسی نیز همراه شده، منطقه را از وضعیت‌های «کنش مبتنی بر همکاری» به «واکنش‌های تدافعی و ادغام در سیستم‌های امنیتی فرامنطقه‌ای» سوق داده است. 

وی تصریح کرد «کشورهای منطقه به جای آنکه به دنبال سیستم جامع امنیت منطقه‌ای خلیج فارس و طراحی و ایجاد مکانیسم‌های لازم برای همکاری و امنیت دسته‌جمعی باشند، ‌به دنبال تضمین‌های امنیتی در خارج از منطقه بوده و همین امر باعث گسترده‌ترین حضور نیروهای نظامی قدرت‌های خارجی در منطقه در طول تاریخ گردیده است». 

سخنگوی سابق تیم مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنین برداشت‌های افراطی از اسلام را موجب رشد طالبان و القاعده و تشدید خشونت در منطقه عنوان کرد و گفت: اگرچه تروریسم امروز، منع تهدید نظام جهانی است، اما برخی کشورها از این بهانه استفاده کرده و به مداخله در امور داخلی کشورها یا اقدام نظامی علیه آنان پرداخته‌اند. 

وی رژیم صهیونیستی را تنها کشور دارنده سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خواند و سیاست‌های توسعه‌طلبانه و جنگ محورانه این رژیم را یکی از موانع شکل‌گیری ثبات و صلح‌پایدار در منطقه دانست. 

موسویان با تاکید بر این که «ایجاد سیستم همکاری‌های جمعی منطقه‌ای مهمترین عنصر تضمین‌کننده امنیت کشورهای منطقه است» خواستار اعتمادسازی کامل بین کشورهای منطقه از این طریق شد و افزود: ثبات در عراق بیش از هر چیزی برای ثبات منطقه اهمیت دارد و آینده کشورهای منطقه جدای از امنیت عراق نیست. 

وی در ادامه پیشنهاد کرد که با طراحی مکانیسم گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای، زمینه‌های خروج بیگانگان از این کشور و راه‌های تأمین ثبات در عراق فعال گردد. 

موسویان در پایان ضمن تأکید بر اعتمادسازی کامل و جامع به عنوان اصل تأمین امنیت در منطقه، وجود سیستم همکاری جمعی منطقه‌ای مبتنی بر عدم مداخله قدرت‌های خارجی در منطقه، تحکیم روابط ملت‌ها و توسعه پایدار منطقه‌ای را یک ضرورت جهانی دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین