کد خبر: ۵۴۶۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۳
جهان غرب به میز مذاکره با تهران بازگردد

درخواست البرادعی از آمریکا درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر لزوم تجدید نظر کشورها به تعهدات‌شان در قبال پیمان ان.پی.تی گفت:‌ «دنیا با وظیفه حساسی در خصوص ایجاد تعادل میان ترس ناشی از گسترش تسلیحات هسته‌ای در جهان و درخواست‌های رو به افزایش برای استفاده از انرژی هسته‌ای روبه‌روست». 

البرادعی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی 53 درصد از انرژی هسته‌ای در جهان از سوی کشورهای در حال توسعه مصرف خواهد شد گفت: «به همین دلیل گرایش به سوی انرژی هسته‌ای قابل درک است».

البرادعی در ادامه اظهارات خود خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل مساله پرونده هسته‌ای ایران و کره شمالی شد و تاکید کرد: ‌«تحریم به تنهایی نمی‌تواند راه‌حلی برای حل مساله هسته‌ای تهران باشد». البرادعی با اشاره به اینکه گفت‌وگو هنوز می‌تواند موثر واقع شود گفت: «تا زمانی که واقعا ثابت نشده که فعالیت‌های هسته‌ای کشوری تهدیدی برای جهان است نباید از زور استفاده شود».

تاکید البرادعی مبنی بر گفت‌وگو با تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که وی در روزهای اخیر در خصوص انزوای دیپلماتیک ایران و کره شمالی هشدار داده و گفته بود که دیپلماسی تنها راه‌حل برخورد با فعالیت‌های هسته ‌ای تهران و پیونگ‌یانگ است. بنابر اظهارات البرادعی رویارویی با ایران و کره شمالی تنها منجر به افزایش سرعت فعالیت‌های هسته‌ای این کشورها می‌شود. 

البرادعی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه ایران با کره‌شمالی فرق دارد گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران قابلیت توسعه تسلیحات هسته‌ای را بدست آورده باشد و حتی اگر قصد تولید سلاح هسته‌ای را نیز داشته باشد، گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند که ایرانی‌ها هنوز 4 الی 9 سال از دستیابی به بمب اتمی فاصله دارند». البرادعی در ادامه اظهارات خود افزود: «این به این معناست که ما هنوز فرصت کافی برای استفاده از دیپلماسی را داریم».

البرادعی همچنین با اشاره به اینکه جامعه بین‌المللی باید با ایران مجددا ارتباط برقرار کرده و در گذر زمان و بتدریج به اوضاع سر و سامان دهد گفت: «ما نباید از تغییر حاکمیت در ایران صحبت کنیم، ما نباید از استفاده از گزینه نظامی در ایران صحبت کنیم، زیرا هر چه بیشتر درباره این چیزها صحبت شود ایرانی‌ها و کره‌ای‌ها احساس تهدید می‌کنند و به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای با سرعت بیشتری ادامه می‌دهند».

البرادعی در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه کیوتو با اشاره به اینکه تحریم به تنهایی مشکلات پرونده هسته‌ای ایران و کره‌شمالی را حل نمی‌کند گفت: «من همیشه گفته‌ام که تحریم‌ها به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کنند و در بسیاری موارد حتی روند حل یک مشکل را سختر می‌کنند». بنابر اظهارات البرادعی در کنار تحریم‌ها باید از مشوق‌ها نیز استفاده کرد و همراه با چماق از هویج نیز استفاده کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین